زلزله عشقی در بورس/ پرونده وام 2.7 میلیارد تومانی آقای رئیس

حالا مجید عشقی رسما استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد کرد تا در جلسه‌ای فوری رسیدگی به این استعفا در دستور کار قرار گیرد.

زلزله عشقی در بورس/  پرونده وام 2.7 میلیارد تومانی آقای رئیس

 به گزارش اقتصاد 100، استعفای مجید عشقی سه روز پس از افشای دریافت وام میلیاردی کم بهره توسط وی و همکارانش اتفاق افتاده است .

در روزهای گذشته سازمان بازرسی در نامه‌ای به وزیر اقتصاد اعلام کرد که رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس از محل منابع این سازمان ۱۰.۵ میلیارد تومان وام ۴ درصد دریافت کرده‌اند. اینجا بود که عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد پا به میدان گذاشت و خواستار بررسی فوری این موضوع شد. حالا از پس تعطیلات کشدار میانه‌ی شهریور، بورس با شنیدن خبر استعفای رییسش کار خود را آغاز کرد.

مجید عشقی تنها در ازای به امانت گذاشتن چک شخصی، ۲.۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و تا ۱۰ سال باید ماهیانه ۲۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۰۴ تومان قسط بدهد. مجید عشقی پس از ۱۰ سال به جای ۲.۷ میلیارد تومان، ۳.۳ میلیارد تومان پس می‌دهد که اگرچه ۵۸۶ میلیون آن سود است، اما با توجه به نرخ تورم، رقمی ناچیز خواهد بود.

قسط وام دیگر اعضای هیات مدیره بورس از ۱۹ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نمی‌کند. این نفرات ۱.۹ میلیارد تومان وام گرفته اند، بعد ۱۰ سال، دو میلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان پس می‌دهند که ۴۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومانش سود است.

پس لرزه‌های زلزله‎ای که در بورس به وقوع پیوسته ادامه دارد. علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در واکنش به دریافت وام میلیاردی توسط رئیس سازمان بورس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:یک زمان در مجلس عرض کردم این آقای عشقی بورس را عشقی اداره می کند. لشگری خبرنگار و ...به سمت بنده گسیل داشت تا عملکرد خود را سفید نشان دهد.

حالا هم که واقعا «عشقی» از پول مردم وام های میلیاردی با سود پایین برای خود در نظر گرفته. واقعا که عشقی خیلی خیلی عشقی است.

توضیح عشقی درباره وام چه بود؟

مجید عشقی، رییس سازمان بورس درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع وام میلیاردی که خودش و سایر اعضای هیات مدیره بورس اخذ کرده‌اند، گفت: پرداخت تسهیلات در سازمان بورس براساس مصوبه شورای عالی بورس و براساس قوانین و مقررات بوده است.

وی گفته است: اینکه گفته می‌شود هیات مدیره برای خودش وام گرفته قطعا یک دروغ بزرگ است و شورای عالی بورس براساس ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد و مزایای اعضای هیات مدیره بورس را برعهده دارد لذا این مبالغ براساس مجوز شورا پرداخت شده است. این مصوبه صرفا نه برای اعضای هیات مدیره بلکه برای کلیه کارکنان سازمان بورس است.

رییس سازمان بورس گفت: سازمان بورس به دلیل محدودیت‌هایی که برای کارکنان و مدیران دارد لازم است که این تسهیلات پرداخت شود  به همین دلیل این مصوبه صادر شد. 

مجید عشقی کیست؟

مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ و دانش‌آموخته رشته مدیریت از دانشگاه امام صادق است. مدرک دکترای مالی را از دانشگاه پیام نور گرفته و قبل انتخاب به‌عنوان مدیرعامل، ۲۰ سال در بورس فعالیت داشته. او سیزدهمین رئیس بورس است و در ابتدای قبول مسئولیت به مسئولان دولتی و خصوصی و فعالان بازار سرمایه دستور داد از هرگونه ارسال گل، درج آگهی و ارسال پیام تبریک خودداری کنند. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که بعضی‌ها آن را روز سیاه بورس می‌دانند در دوره مسئولیت مجید عشقی رخ داد. در دوران ۳۵ ماهه مدیریت مجید عشقی، ۲۲ نفر از دانش‌آموختگان امام صادق و دانشگاه آزاد، به جمع ۳۱ نفره اعضای سازمان بورس راه پیدا کردند.

او تنها دانش آموخته‌ی دانشگاه امام صادق نبود که در دوران فعالیت دولت رییسی توانست پست بالای مدیریتی گرفت .

 در کنار وی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی و ... از جمله کسانی بودند که در این دانشگاه که به دانشگاه کادرسازی شهرت دارد، تحصیل کرده‌اند.

واکنش بورس به استعفای رییس بورس چه بود؟

بورس امروز واکنشی منفی به استعفای عشقی از خود نشان داد. واکنش اولیه بازار سرمایه به استعفای رییس سازمان بورس به شکل منفی شدن برخی نمادهای بورسی بروز یافته اما فرابورس رشد کرد. به نظر می‌رسد روند منفی در روزهای آینده می‌تواند با تصمیمات مثبت دولت برای تقویت صنایع و شرکتهای بورسی و معرفی رییس جدید بورس تغییر کند.

جانشنینان احتمالی چه کسانی هستند؟

از افرادی مثل حجت اله صیدی، دهقان دهنوی و شاپور محمدی به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست سازمان بورس نام برده می‌شود.

تغییر رییس سازمان بورس اولین تغییر بزرگی است که در وازترخانه تحت تصدی همتی رقم خوردخ است . عبدالناصر همتی، که خود در انتخابلت سیزدهم کاندیدای ریاست جمهوری بود، و در دوره‌ی سه ساله‎ی فعالیت رییسی به بزرگترین منتقد این دولت بدل شد، حالا در راس وزارت امور اقتصادی و دارایی ، در حال تلاش برای ایجاد تغییراتی آنی و میان مدت برای برون‌رفت از این وضعیت است.

به نظر می‌رسد اقدام صورت گرفته از سوی عشقی برای دریافت وام، تا حدی موقعیت سایر همکاران وی و دانش‌آموختگان دانشگاهد امام صادق را در عرصه‌ی دیریتی متزلزل ساخته و عملکرد این گروه را زیر ذره‌بین بزرگی قرار دهد.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما