یک کارشناس حوزه انرژی تأکید کرد:

توسعه صنعت نفت و گاز۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه می خواهد؛ از کجا بیاوریم؟

یک تحلیلگر حوزه انرژی اظهار داشت: اینکه بودجه کشور را برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اختصاص دهیم کار آسانی نیست به گفته وزیر نفت ما ۲۰۰ میلیارد دلار برای این حوزه نیاز داریم این ۲۰۰ میلیارد دلار از کجا تامین خواهد شد؟!

توسعه صنعت نفت و گاز۲۰۰ میلیارد دلار  سرمایه می خواهد؛ از کجا بیاوریم؟

نرسی قربان کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که چرا آمارهایی که در حوزه تولیدات و صادرات نفت به مردم  در دولت سیزدهم ارائه شده، واقعی نیست؟ چگونه می توان آمارهای درستی از میزان تولیدات و صادرات به دست آورد؟ به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: طبق روال همیشگی، دولت این آمارها را ارائه می دهد و شرکت نفت و گاز، وزارت نفت یا شرکت ملی گاز در مورد گاز، این آمارها را در اختیار عموم قرار می دهند بنابراین منبع دیگری در این زمینه وجود ندارد.

او افزود: در ارتباط با بحث نفت باید گفت که از روی تعداد کشتی هایی که می آیند و طبق مانیتورینگ و رصد کشتیرانی جهانی که در این باره صورت می گیرد می توان تا حدودی در حوزه صادرات  آمار و ارقامی وجود داشته باشد اما به طور کلی آمارها از سوی وزارت نفت اعلام می شود و هیچ کس به آن دسترسی ندارد در واقع در حال حاضر به دلیل تحریم ها، ممکن است آمارهایشان دقیق نباشد البته ایرادی ندارد که این آمارها دقیق نباشد به این دلیل که اگر جزییات تعداد کشتی ها و مقاصد آنها اعلام شود تحریم می شوند. 

نرسی قربان با بیان اینکه در شرایط تحریم بهتر است به آمارهای آنها توجه کنیم، تصریح کرد: حداقل بنده هیچ منبع دیگری ندارم که این آمارها را مقایسه کنم که درست است یا غلط است فکر نمی کنم شخص دیگری نیز این آمارها را در اختیار داشته باشد.  بنابراین نمی توان کار خاصی انجام داد.

این تحلیلگر مسائل انرژی در پاسخ به این سوال که یعنی تا زمانی که در شرایط تحریمی هستیم نمی توان به آمار دقیقی از تولیدات و فروش و صادرات نفت دست یافت؟ بیان کرد:  در بخش گاز، مسئله تحریم مطرح نیست تولیدات و مصرف گاز یکی است چرا که گاز ذخیره نمی شود.

وی درباره بحث ناترازی موجود در بخش انرژی نیز خاطرنشان کرد: به قول یکی از دوستانمان که گفته است نباید ناترازی انرژی بگوییم بلکه ناکارآمدی مسئولان است. 

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که طی سال های اخیر آیا در بحث تولیدات و صادرات انرژی همخوانی و هماهنگی لازم وجود داشته است یا خیر؟ با توجه به اینکه در حوزه تولید گاز ۱۰۰ میلیون متر مکعب افت تولید  رخ داده است، عنوان کرد: همه حوزه های نفت و گاز به مرور زمان، تولیدشان کاهش پیدا می کند و چون مشمول مرور زمان که می‌شوند سالیانه از میزان تولیدات آنها کم می شود. بنابراین تولید باید اضافه شود ما دوبرابر آمریکا، ذخایر گاز داریم کمتر از یک چهارم آمریکا گاز تولید می کنیم اینجا محل ایراد است یعنی ما می توانیم دوبرابر گاز تولید کنیم اگر بخواهیم دوبرابر تولید کنیم همه این ناترازی ها و مشکل صادرات نیز برطرف می شود به ویژه اینکه ذخایر گاز ما نیز جواب می دهد.

او در پاسخ به این سوال که چه موانعی در این زمینه وجود دارد؟ تصریح کرد: دو مانع مهمی که وجود دارد نخست سرمایه گذاری و دومین مانع، تکنولوژی است به بیان دیگر تکنولوژی را تا حدی می توان خریداری کرد اما سرمایه گذاری مستلزم برداشتن و رفع تحریم ها و حل مسئله FATF و به طور کلی حل مسائل سیاسی است. 

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که رفع تحریم ها در دولت جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟ ادامه داد:  هر چند کابینه و‌وزرای دولت به طور کامل تعیین نشدند اما به نظر می رسد فشاری در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه همه این نارسایی ها را جبران کند. امیدواریم این موضوع رخ دهد. 

نرسی قربان در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از وابستگی شدید بودجه به ارزهای نفتی چیست؟ تشریح کرد: بنده بر این باورم که باید پول سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز از شرکت های بزرگ بین المللی وارد کشور تامین شود بنابراین دولت نباید پول خود را در این زمینه هزینه کند بلکه باید پول خود را صرف هزینه های حوزه های بهداشت، درمان و آموزش کند. پولی که سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بزرگ بین المللی انرژی از جمله چینی ها، ژاپنی ها و یا غیره حاضرند هزینه کنند باید به آنها اجازه دهیم بیایند هزینه کنند تولید را افزایش دهند سهم خودشان را دریافت کنند و در عین حال سهم ما را هم بدهند. بنابراین اینکه بودجه کشور را برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اختصاص دهیم کار آسانی نیست به گفته وزیر نفت ما ۲۰۰ میلیارد دلار برای این حوزه نیاز داریم این ۲۰۰ میلیارد دلار از کجا تامین خواهد شد؟! بنابراین باید به این نکات توجه کنیم. 

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما