بنزین به موضوع جنجالی در سخنان کاندیداها بدل شد/ کدام کاندیدا بنزین را گران می‌کند؟

با نزدیکی زمان انتخابات بنزین به بحثی جنجالی برای کاندیداها تبدیل شده است .

بنزین به موضوع جنجالی در سخنان کاندیداها بدل شد/ کدام کاندیدا بنزین را گران می‌کند؟

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که ایران با ناترازی بنزین روبروست و عدم تغییر قیمت بنزین در پنج سال گذشته عقب‌ماندگی قیمت این کالا از تورم را بسیار بزرگ کرده است، صحبت از حل بحران به مساله‌ای منفی برای دو کاندیدای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی بدل شده است .

 این روزها نه تنها کاندیداها ، بلکه مشاوران آن‌ها نیز با این پرسش مکرر مواجه می‌شئند که سیاست دولت احتمالی شما برای بنزین چیست؟

وقایع آبان ماه سال 1398، پس از افزایش قیمت بنزین البته سبب شده است اصولگرایان اتهاماتی را نیز در باب برخورد با معترضان به دولت روحانی و نزدیکان این دولت وارد کنند .

 بر اساس این گزارش نکته دیگر این است که تلاش خزنده‌ای جریان دارد تا نشان دهد دیگری قرار است بنزین را گران کند .

 قیمت هر لیتر بنزین آزاد برابر با سه هزار تومان و بهای هر لیتر بنزین سهیه‌ای نیز برابر با 1500 تومان است .

 کاندیداهای اصولگرای انصرافی البته پیش از این وعده اعطای کارت انرژی و نصف شدن قیمت بنزین را داده بودند .

 هر چند پزشکیان در اخرین مناطره در صدا وسیما نیز صراحتا اعلام کرد که در صورت پیروزی دولتش برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اما لیلی درمواجهه با این سئوال که آیا مصر به اجرای طرح وان هستید یا خیر، پاسخ مثبت داد و گفت: جلیلی بیان کرد: مردم! امروز باید تصیمم بگیریم و مطالعات باید قبلاً صورت گرفته باشد. ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا و مطالعه نیست! هر روز که می گذرد به مردم فشار می‌آید. تا نقطه اجرایی شدن طرحم درباره انرژی (طرح وان)‌ را پیش رفته ایم و کامل مطالعه کرده‌ایم.

 جلیلی گفت: در همین دولت آقای روحانی که آقای پزشکیان می خواهد بشود دولت سوم روحانی، نگاه این بود که چه کسی گفته باید به همه یارانه انرژی بدهیم؟ می گفتند هر کس ماشین دارد می دهیم هر کس ندارد نمی دهیم. این غلط است.

پزشکیان نیز بیان کرد: خدا وکیلی دارد می گوید روحانی! به من چه ربطی دارد روحانی؟

جلیلی گفت: بهترین برنامه این است که خود مردم را در این طرح بزرگ ملی شریک کنیم. مردم را اگر مشارکت دهید در مدیریت مصرف انرژی، آنموقع  مردم چون احساس نفع می کنند وارد می شوند. باید به مردم اعتماد کرد؛  خود دولت است که بستر را فراهم می کنند و به مردم اجازه می دهد مصرف را خودش مدیریت کند. طرح ما اصلاً به معنای افزایش قیمت نیست. همین قیمتی که الان وجود دارد هست.

طرح وان چیست؟

نخستین بار آقای جلیلی در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ این طرح را معرفی کرد و گفت که «ما برای حوزه انرژی چندین برنامه اساسی داریم که محرومیت مردم به حداقل برسد. یکی از این برنامه‌ها این است که باید حق مردم را از سهم‌شان در مصرف انرژی به آن‌ها بدهیم که این کار را در طرحی تحت عنوان «وان» تعریف کردیم که به مردم این حق داده شود.» وی معتقد بود که با طرح مذکور ضمن تقسیم میزان مشخص مصرف حامل‌های انرژی (گاز، برق، بنزین، گازوئیل و...) بر جمعیت کشور، یک واحد انرژی یا به اختصار وان که شامل سبدی از حامل‌هاست به دست می‌آید؛ بنابراین حق برخورداری از این واحد انرژی به‌صورت برابر به افراد جامعه محقق می‌شود.

او اطمینان دارد این روش هم توزیع عادلانه و هم اصلاح الگوی مصرف به همراه دارد. دولت نیز برخلاف طرح‌های مشابه، پولی از جیب خودش نمی‌دهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است.» این انتخابات با پیروزی حسن روحانی به پایان رسید و احتمالا طرح آقای جلیلی نیز به بایگانی رفت.

اما در شهریور ماه ۱۳۹۹ فریدون عباسی نماینده وقت کازرون در مجلس که هم اکنون در ستاد انتخاباتی جلیلی حضور دارد گفته بود که «براساس این طرح به هر فرد، مقداری «وان» داده می‌شود، درواقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد دهد به شکل «وان» خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقی‌مانده این سهمیه را در بورس بفروشد.»

طرح جزیره شکست خورد

 البته در دولت سیزدهم شکلی از طرح وان یعنی تخصیص بنزین به کد ملی به جای خودرو در کیش اجرایی شد و مقرر گردید سهمیه‌ی بنزین به جای خودرو به کد ملی افراد تخصیص یابد . نتیجه اجرای این طرح البته چنان نبود که بتواند دولت سیزدهم را مجاب به اجرای آن در سراسر کشور کند اما نته اینجاست ه از پیش گذشت بیش از هفت سال همچنان جلیلی این طرح را برای اجرا، در صورت انتخاب احتمالی مطرح کرده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما