پذیرفتن یا عدم پذیرفتن اف‌تی‌تی‌اف/ چه کسی مانع عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف شد؟

شاید بتوان پورمحمدی را با اندکی بیش از دویست هزار رای پدیده انتخابات چهاردهم دانست. پورمحمدی که سال‌ها در مناصب مهم حکومتی حضور داشت، در این مناظره‌ها به بازگو کردن اتفاقاتی پرداخت که پازل نیمه‌تمام اتفاقاتی رخ داده در ایران را کامل کرد و تصویر روشنی پیش روی جامعه‌ی ایران قرار داد .

پذیرفتن یا عدم پذیرفتن اف‌تی‌تی‌اف/ چه کسی مانع عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف شد؟

به گزارش اقتصاد 100، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی و کسی که سال‌ها بر مسند ریاست سازمان بازرسی کل کشور تکیه زده است، در جریان رقابت‌های انتخاباتی نسبت به بازگو کردن خاطره‌ای در خصوص مخالفت سعید جلیلی با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف اقدام کرد.

پورمحمدی در این نشست اعلام کرد 8 سال قبل و در دوران ریاست جمهوری روحانی که به عنوان وزیر دادگستری در جلسه مربوط به پول‌شویی در نشست شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده و خواستار تعیین تکلیف پیوستن به گروه ویژۀ اقدام مالی یا همان اف‌ای‌تی‌اف شده سعید جلیلی به او گفته من مخالف پیوستن به اف‌ای‌اتی‌اف نیستم ولی نمی‌خواهیم به اینها ( دولت روحانی) امتیاز بدهیم!

این سخنان پورمحمدی از سوی جلیلی تکذیب نشد اما وی بعدها در گفتگوهایش تاکید کرد که  «خود اف‌ای‌تی‌اف و آقای (علی) طیب‌نیا (وزیر اقتصاد وقت در دولت روحانی) در این رابطه می‌گوید ۴۱ بند را ما اجرا کرده‌ایم و ۳۹ بند آن را اجرا می‌کنیم و بعد می‌گویید کارها پیش نمی‌رود.» البته دو بندی که جلیلی بدان اشاره دارد یعنی CFT و پالرمو دو بند مهمی هستند که مانع ایران برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف شده‌اند .

 مهدی پازوکی، استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در شرایط فعلی تمامی شرکای سیاسی و تجاری ما در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند و در نتیجه مبادلات پولی ما در شبکه‎ای غیررسمی و صرافی صورت می‌گیرد که هزینه‌ی بالاسری زیادی را برایمان ایجاد می‌کند .

 وی با تاکید بر اینکه ایران، میانمار و کره شمالی در کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف عضو نیستند، گفت: در حقیقت در شرایط فعلی باید مد نظر قرار داد که خود آقایان می‌گویند سی درصد هزینه بیشتر بابت تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف می‌دهند.

 سعید جلیلی هیچ‌گاه تکذیب نکرده است که مخالف پیوستن ایران به این کنوانسیون بوده است .

 حتی در دولت سیزدهم نیز تلاش‌هایی برای پیوستن ایران در دستور کار قرار گرفت اما ایران هنوز موفق به این اقدام نشده است .

 پازوکی درباره هزینه ناشی از نپیوستن ایران به اف ای تی اف گفت: باید براورد دقیق باشد. استناد به صحبت‌های خود آقایان می‎تواند راهگشا باشد . به هر حال تحریم و عدم برخورداری ایران از شبکه بانکی جهانی زیانی ویژه را متوجه اقتصاد ایران کرده است .

 او گفت: حتی در شرایط تحریم نیز پیوستن به اف ای تی اف برای ما مواهبی داشت چرا که حداقل به شبکه بانکی روسیه و چین دسترسی پیدا می کردیم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما