نگاهی به برنامه‌ اقتصادی سعید جلیلی/ از مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف تا دفاع از تحریم

سعید جلیلی کسی که بیش از یک دهه بنا به گفته خود عهده‌دار دولت سایه در ایران بوده و بیشترین نزدیکی قرابت فکری را با شهید رییسی و دولتش داشته است، حالا بار دیگر شعارهای بزرگی چون تک رقمی کردن تورم و هشت درصدی شدن رشد سالانه اقتصاد را مطح کرده است .

نگاهی به برنامه‌ اقتصادی سعید جلیلی/ از مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف تا دفاع از تحریم

 به گزارش اقتصاد 100، همواره انتخابات ریاست جمهوری فرصتی است برای روشن شدن دغدغه‌ها و اولویت‌ها اما در چند دوره اخیر ، خصوصا پس از بدعت گزاری محمود احمدی نژاد با طرح شعارهای پوپولیستی آوردن نفت سر سفره‌ها مردم و رفع فقر و خانه‌دار کردن همه‌ی ایرانیان و ... حالا چند سالی است رویه‌ای مشخص همواره شعارهای غیرقابل تحقق را سر می‌دهند به طوری که افکار عمومی نیز چندان به تحقق این دست شعارها باوری ندارد.

 سعید جلیلی، کاندیدای اصولگرا و حاضر در جریان خالص‌سازی معتقد است می‌توان رشد هشت درصدی اقتصاد را در سال طبق مفاد پیش‌بینی شده در برنامه هفتم محقق کرد و تورم را تک رقمی نمود. این وعده در حالی است که وی با عضویت در اف‌ای‌تی‌اف مخالف است و تحریم را تهدیدی برای ایران نمی‌داند. حتی معتقد است : عده‌ای می‌گفتند با دلیل تحریم‌ها نمی‌شود نفت را فروخت ولی امروز ایران نفتش را به خوبی می‌فروشد.

 او تا کنون عهده‌‌دار مسئولیت اجرایی نبوده است. او در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در عمیات کربلای پنج نیز مجروح شده است. بسیاری معتقدند جلیلی به واسطه نداشتن تجربه اجرایی یک تئوریسین محسوب می‌شود. تئوریسینی که تئوری‌هایش با نوعی آرمان‌گرایی  غیر قابل تحقق روبروست. وی در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده و عنوان پایان نامه‌اش سیاست خارجی پیامبر و بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن بوده است.  استادان راهنمای او محمد هادی عبدخدایی و سید احمد علم‌الهدی بوده‌اند.

 او حالا شعارهایی را در حوزه اقتصاد مطرح کرده است که یادآور وعده‌های تحقق نیافته روسای جمهوری همسویش بوده است.

جلیلی حتی در برنامه و نظر نیز قرابتی با طبقه متوسط ایرانی نشان نمی‌دهد و برنامه‌هایش تنها معطوف به طبقه مستمند و فقیر است. محور برنامه‌های وی به معیشت، توزیع یارانه ، خصوصا در حوزه انرژی بازمی‌گردد. او معتقد است باید یارانه بنزین را به اشخاص داد تا اشخاص خود وارد فروش سهمیه‌ی بنزینشان شوند و از این طریق بهره‌ی مالی خود را از بنزین توزیعی در کشور دریافت کنند. طرحی که البته به صورت پایلوت در کیش اجرایی شد اما نتایج ان به گونه‌ای نبود که اجرای سراسری را تضمین کند.

تلاش برای استفاده از ظرفیت افغانستان و پاکستان

از دیگر برنامه های اقتصادی جلیلی در انتخابات پیشین جلوگیری از نوسانات در بازار ارز، اجرای برنامه از سوی همه وزارتخانه‌ها برای ارزآوری و اشتغالزایی،  استفاده از ظرفیت همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان، تبدیل هفت میلیون مرزنشین به صادرکننده، تعامل گسترده با کشورهای خارجی،  توسعه ارتباطات با کشورهای دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی بود.

او معتقد است بازار ارز باید در اختیار صد در صدی دولت باشد و برخورد با فروش خارج از شبکه ارز را لازم می‌داند.

جلیلی هر چند وعده داده است که تورم را تک رقمی کند اما از برنامه مقابله با گرانی می‌گوید و معتقد است: با استفاده از ظرفیت استان‌ها باید با گرانی مقابله شود. روزانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول در کشور صورت می‌گیرد و با این میزان خلق پول نمی‌توان به‌طور شایسته جلوی تورم را گرفت.

او نیز در برنامه‌هایش وعده‌ی ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال را داده است . جلیلی در عین مخالفت با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف از تلاش دولتش برای شفافیت مالی می‌گوید.

وی در سخنرانی‌های خود از دفاع دولت رییسی و حمله به دولت روحانی غفلت نمی‌کند. او در اظهاراتی گفته است: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و دلار ۳۰۰۰ تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌های رشد کشور منفی و یا صفر بود ولی در ۳ سال دولت شهید رئیسی، رشد اقتصادی محقق شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر امکان فروش بیشتر نفت را داشته باشیم تا ۲ میلیون بشکه می توانیم بفروشیم.

​​افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به مبحث حقوق و دستمزد پرداخت و گفت: حفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان هم قانون است و هم ضرورت است و افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی تاثیر دارد لذا دولت باید به این مساله توجه داشته باشد.

جلیلی گفت: بانکها در مورد خلق پول باید کاملاً ضابطه‌مند و در جهت منافع مردم اقدام کنند و بانک مرکزی به این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما