اگر تحریم نبود،درآمد سرانه ایرانی ها چقدر بیشتر بود؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: زمان آن رسیده است که موضع حاکمیت با مساله‌‎ی تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف شفاف شود چرا که این دو مساله فشار فراوانی را متوجه اقتصاد ایران می‌کنند.

اگر تحریم نبود،درآمد سرانه ایرانی ها چقدر بیشتر بود؟

 مرتضی عزتی در گفتگو با اقتصاد 100 با تاکید بر اینکه اگر تحریم‌ها نبود، درامد سرانه‌ در ایران حداقل دو برابر وضع موجود بود، تاکید کرد: تجربه نشان داده است با شعارهای بزرگ نمی‌توان بحران اقتصاد در ایران را سامان داد . شاید اگر با سیاستمدارانی واقع‌گرا روبرو شویم، امکان حل مسائل مهم کشور نیز فراهم شود.

او با اشاره به اینکه مساله اف‌ای‌تی‌اف سال‌هاست بلاتکلیف مانده و مرور زمان از اهمیت آن کم نمی‌کند، گفت: نپیوستن به این کنوانسیون سبب شده است هزینه مبادلات در کشور ما بسیار بالا باشد و تحت تاثیر این اتفاق حتی سرمایه‌گذار خارجی نیز رغبتی به حضور در ایران ندارد .

 وی گفت: تداوم این روند بی‌تردید دولت چهاردهم را نیز با معضلات متعدد روبرو می‌کند . این در حالی است که ما باید تصمیم بگیریم که برای آینده چه ایده‌ای داریم و چگونه می‌خواهیم ماجرای آزاردهنده‌ی تحریم را برطرف کنیم .

او به آمارهایی که این روزها ارائه می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: معتقدند وضعیت اقتصادی خوب است . حتی مانور می‌دهند که نرخ بیکاری کاهش یافته این در حالی است که امار واقعی بیکاران روشن نیست .

عزتی در توضیح این مطلب ادامه داد: اگر کشور امکان پرداخت بیمه بیکاری داشت و تعداد دقیق بیکار ها ثبت‌نام می‌کردند و امار واقعی‌تری از بیکاران مشخص می‌شد ، ولی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بیکاران که ناامید از یافتن شغل هستند، از بازار کار خارج شده‌اند.

وی گفت: میزان جمعیت فعال در ایران نشان می‌دهد بیکاری خصوصا در میان زنان و جوانان بالاست و کم بودن دستمزد از یک سو و ناامیدی از یافتن شغلی برای تامین هزینه‌ی زندگی از سوی دیگر سبب شده بسیاری از بازار کار خارج شوند .

 او ریشه‌ی تشخیص مشکلات مهم کشور را واقع نگری دانست و ادامه داد: بازی با آمار تا سبب می‌شود سیاستگذار درگیر فهم اشتباه از وضعیت کشور شود و در نتیجه نتواند راه حلی برای آن بیابد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما