جزئیات طرح جدید بیمه کارگران ساختمانی/ اصلاح شیوه بیمه کارگران ساختمانی در مجلس
اقتصاد 100- نمایندگان مجلس جریان طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، با اصل ماده واحده این طرح با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نفر حاضر در جلسه موافقت کردند. بر این اساس منابع تامین بیمه کارگران تغییر کرده و کمبود منابع برطرف می شود.
به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 6 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، با اصل ماده واحده این طرح با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نفر حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این خصوص ولی اسماعیلی با ارزیابی مثبت از تصویب ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس در تشریح فرآیندی که بعد از این برای پوشش بیمهای این کارگران طی خواهد شد، گفت: تاکنون مبنای اخذ حق بیمه این کارگران از 15 درصد مجوز ساختمانی بود که کفاف بیمه یک میلیون و دویست هزار نفر کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت را نمیداد.
تشریح نحوه تغییر محاسبات برای اخذ حق بیمه کارگران ساختمانی مطابق با مصوبه مجلس
نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در این طرح برای رفع نیاز این بخش محاسبات را تغییر دادیم به این صورت که 4 درصد حداقل دستمزد ماهیانه کارگر برای شهرها و یک درصد هم برای روستاها را مبنای اخذ حق بیمه آنها قرار دادیم و سازمان تامین اجتماعی از این طریق میتواند در یک بازه زمانی دو ساله کارگران ساختمانی پشت نوبتی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 14 همت کمبود بودجه در این بخش داشتیم با این تغییر محاسباتی میتوان آن را جبران کرد ضمن اینکه این روش تغییر چندانی هم در قیمت ساختمانها ایجاد نخواهد کرد و این موضوعی بود که برخی بر آن تاکید داشتند اما بر اساس توضیحات ارائه شده در نهایت قانع شدند.
کدام ساختمانها از این قانون مستثنی شدند؟
وی افزود: در جریان بررسی این طرح پیشنهادی مطرح شد که بر اساس آن حسینیهها، مساجد و خانههای عالم نیز معاف شده و مشمول این قانون قرار نخواهند گرفت.
اسماعیلی بیان کرد: ما با تصویب این قانون از کارگران ساختمانی حمایت میکنیم که بار اصلی ساخت و ساز کشور را به ویژه در این دولت که بعد از این رشد قابل توجهی نیز خواهد داشت بر دوش میکشند اما مشروط بر اینکه این کارگران از سازمان فنی و حرفهای کارت مهارت دریافت کنند.
وی افزود: بر اساس آماری که سازمان تامین اجتماعی ارائه داده است کارگران ساختمانی جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر را تشکیل میدهند و آمار انجمن کارگران ساختمانی حاکی از یک میلیون و هفتصد هزار نفر کارگر ساختمانی است اما مبنای این قانون همان یک میلیون و دویست هزار نفری است که دارای کارت مهارت هستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای اطمینان از صحت آمار ارائه شده وجود داشته که مانع از سوءاستفادههای احتمالی شود، یادآور شد: ما در یکی از تبصرههای این طرح آوردهایم که افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار گیرند هر شش ماه یکبار راستیآزمایی خواهند شد ضمن اینکه سامانهای نیز برای درج اطلاعات این بخش راهاندازی میشود بنابراین بازدارندگی لازم پیشبینی شده است تا مانع از سوءاستفادههای احتمالی شویم و حقی از کارگران زحمتکش ساختمانی تضییع نشود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر در مراحل راستیآزمایی به این نتیجه برسیم که تخلفی صورت گرفته است و افرادی غیر از کارگران ساختمانی از مزایای این بخش استفاده کردهاند برای تخلف صورت گرفته در این زمینه مجازاتهایی اعم از نقدی و لغو مجوز کارفرما تعیین شده است.
ماده (5) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 9/ 8/ 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصرههای آن به شرح زیر اصلاح میگردد:
الف- سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (7%) حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساختوساز، این کارگران را بیمه نماید.
متقاضیان ساختوساز اعم از احداث یا تجدیدبنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، نواحی و شهرکهای صنفی و صنعتی، مجتمعها و شهرکهای کشاورزی، مجتمعها و مناطق نمونه گردشگری مکلفند برای هر مترمربع زیربنا در هرطبقه و همچنین جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعهیافته، برای ساخت و ساز شهری با مجوز شهرداری ها، سازمانهای متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکتهای متولی نواحی و شهرکهای صنعتی، شهرکهای صنفی، مجتمعها و مناطق نمونه گردشگری، چهار درصد (4%) و برای ساخت و ساز داخل محدوده روستا و خارج از محدوده روستاها، محدوده عمل بخشداری با مجوز دهیاریها و بخشداریها و داخل مجتمعها و شرکت شهرکهای کشاورزی یک درصد (1%) حداقل دستمزد ماهیانه همان سال نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل اقدام نمایند.
الف
کمیتهای ملی مرکب از نمایندگان کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی و کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ساختمان، سازمان نظام مهندسی کشور، سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می شود. کمیته ملی موظف است با لحاظ میزان جمعیت، ارزش منطقه ای، محرومیت و مشخصات و کاربری بنا به صورت سالانه میزان حق بیمه دریافتی مورد انتظار از هر استان را به گونه ای مشخص کند که میزان دریافتی سازمان از این محل، به طور میانگین کمتر از چهار درصد(4%) و بیشتر از شش درصد (6%) حداقل دستمزد ماهانه مصوب شورای عالی کار در همان سال نسبت به مجموع ساخت و سازهای همان سال کشور نباشد.
همچنین در هر استان کمیته ای تحت عنوان «کمیته استانی» با ساختار مشابه کمیته ملی در سطح استان تشکیل می شود. کمیته های استانی مکلفند به صورت سالانه، با لحاظ شاخص های مذکور و رعایت سقف حق بیمه تعیین شده در هر استان توسط کمیته ملی، میزان حق بیمه دریافتی در هر منطقه شهری را تعیین نموده و جهت تصویب و تعیین ضریب نهایی به کمیته ملی پیشنهاد دهند.
تبصره- دبیرخانه جلسات کمیته ملی در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه کمیته های استانی در محل ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مستقر و دبیری این جلسات بر عهده نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
ب
صدور پروانه ساختمانی و یا اجازه ساختوساز توسط مراجع ذیربط ازجمله: شهرداریها، سازمان های مناطق آزاد تجاری-صنعتی، سازمان های مناطق ویژه اقتصادی، شرکت های شهرکهای صنفی و صنعتی، بخشداریها و دهیاریها منوط به ارائه گواهی واریز حقبیمه به حساب تعیین شده و یا اعلام تقسیط آن توسط سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. سازمان موظف است با توجه به واریزی حق بیمه و یا ترتیب پرداخت آن، نسبت به ارائه گواهی واریز وجه به مرجع مربوطه اقدام نماید. در هر حال اعم از اینکه حق بیمه بصورت یکجا واریز شده باشد و یا اینکه تقسیط گردد، صدور پایانکار منوط به ارائه مفاصا حساب از سوی تامین اجتماعی می باشد.
پ
سازمان تامین اجتماعی مکلف است حساب درآمد و هزینههای موضوع این قانون را جداگانه نگهداری نماید و هر سه ماه گزارش عملکرد این ماده اعم از میزان درآمد تحقق یافته و هزینه و خسارات پرداختی افراد تحت شمول را به تفکیک به کمیسیونهای اجتماعی، عمران، بهداشت و درمان و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
ت
درصورت درخواست متقاضی دریافت پروانه و عدم توان کافی برای پرداخت حق بیمه به صورت یکجا، سازمان تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه سهم کارفرما را در زمان صدور پروانه ساختمانی حداکثر تا مدت سه سال و بدون دریافت سود، تقسیط نماید.
ث
سازمان تامین اجتماعی و مراجع ذیربط موظف هستند شرایط ارتباط برخط را به نحوی فراهم آورند تا انجام تاییدیهها، مجوزها و مفاصاحساب (گواهی) در کوتاهترین زمان ممکن انجام و به صورت برخط صادر شده و جلوی هرگونه جعل در اسناد گرفته شود.
ج
درصورت صدور رأی ابقای اضافه بنا برای ساختمانهای دارای تخلف در کمیسیونهای مواد 99 و 100 قانون شهرداری، مودی موظف است براساس ضوابط مندرج در صدر این ماده نسبت به پرداخت حق بیمه اضافه بنا اقدام و مفاصا حساب اخذ نماید.
چ
استفاده دارندگان موافقت اصولی، پروانه کسب، کارت بازرگانی و کارگران شاغل در کارگاههای صنفی و صنعتی و موارد مشابه غیرمرتبط از خدمات بیمهای موضوع این قانون ممنوع میباشد و در صورتیکه توسط سازمان تامین اجتماعی احراز شود فرد بیمه شده در شغل ساختمانی تعریف شده اشتغال نداشته است، سه برابر حق بیمه سهم کارفرمایی از فرد مذکور مطالبه و وصول می گردد. سازمان تامین اجتماعی مکلف است با بهرهگیری از ظرفیتها و سازوکارهای دستگاه ها و متولیان ذیربط، نظارت های مستمر اعم از مستقیم و سیستمی بر پوشش بیمهای کارگران ساختمانی را داشته باشد.
ح
مبالغی که موقع صدور پروانه ساختمانی و یا ساختوساز طبق مقررات این ماده پرداخت میگردد، در محاسبه حق بیمه کارگران پیمانکار موضوع بند (2) ماده (2) این قانون منظور می شود.
تبصره 1
حق بیمه دریافتی در تمام روستاهای کشور که ساختوساز توسط ساکنین آن و در محل استقرار روستا انجام میپذیرد، به ازای هر مترمربع زیربنا برای ساختوساز مسکونی ساکنین، نباید از یکدرصد حداقل دستمزد ماهیانه به ازای هر مترمربع بیشتر باشد. ساخت و سازهای ویلایی با هدف اقامت موقت و یا گردشگری از شمول این تبصره مستثنی و تابع تعرفه مناطق شهری میباشد.
ساخت و سازهای مساجد از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف میباشند. احداث خانههای عالم از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف هستند.
تبصره 2
بخش های صرفاً مذهبی مساجد، تکایا، حسینیهها، دارالقرآنها و حوزهها و پایگاههای بسیج که تمام کاربری آنها به این امور اختصاص دارد و واحدهای مسکونی که صددرصد (100%) توسط گروههای جهادی وابسته به سازمان بسیج سازندگی برای محرومین ساخته میشوند از پرداخت سهم کارفرما معاف است.
تبصره 3
سازمان تامین اجتماعی مکلف است ظرف دو سال از تاریخ تصویب این قانون، کلیه کارگران ساختمانی را بر اساس ضوابطی که به تایید کمیته موضوع بند «الف» ماده (5) می رسد، تحث پوشش بیمه قرار دهد. کمیته مکلف است در تعیین میزان دریافتی های سازمان تامین اجتماعی، روند افزایش پوشش کارگران ساختمانی توسط سازمان را لحاظ نماید. سازمان تامین اجتماعی مکلف است گزارش پوشش بیمه کارگران ساختمانی را هر سه ماه یکبار به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و کمیته منتخب ارائه نماید. آن دسته از کارگران ساختمانی شاغل در قراردادها و پیمان های عمرانی که حق بیمه آنان بر اساس مواد (38) و (41) قانون تامین اجتماعی محاسبه و وصول می گردد از شمول این حکم مستثنی بوده و تابع ضوابط مورد عمل خود می باشند./
پایان پیام
ارسال نظر