چینی کرمان گلوگیر شد / یک خودروساز بزرگ در مظان اتهام است؟!

اقتصاد 100 - محصولات کرمان خودرو بدون ذره‌ای کاهش قیمت با مونتاژ داخلی با دلار بیش از 110 هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد!

چینی کرمان گلوگیر شد / یک خودروساز بزرگ در مظان اتهام است؟!

بازار خودروهای چینی در یک جمله از نگاه عموم مردم این است:«قیمت‌های نجومی در بازار انحصاری خود ساخته!»

در این میان اما مخاطبان روزنامه عصر اقتصاد بیش از همه از خودروسازی کرمان موتور که خود را بزرگترین خودروساز بخش خصوصی می‌داند، شکوائیه دارند.

عمده شکوائیه‌ها نیز بر سه بخش متمرکز است: قیمت نامعقول؛ خدمات پس از فروش و کمبود لوازم یدکی و بالاخره تاخیر و بدعهدی در تحویل به موقع خودروها!

البته جالب است بدانید که این خودروساز در ماه‌های اخیر اقدام به پیش‌فروش تحویل فوری و اقساطی هم کرده اما همچنان ترجیح می‌دهد بازارسازی کند و قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت کند تا خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی که به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در میان دلالان همچنان جذاب باشد!

مونتاژ خودرو با دلار ۱۱۰ هزار تومانی!

اما از نکات عجیب و غریب در بازار ایران عملکرد خودروساز کرمانی است. در حال حاضر به طور متوسط قیمت هر خودرو مونتاژی این کارخانه براساس دلار بیش از ۱۱۰ هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد در حالی که معمولا هر خودروساز در جهان برای خود سودی بین ۱۰تا ۱۵ درصد در نظر می‌گیرد اما ظاهرا مونتاژ و سرهم‌بندی قطعات اس کی دی با نیروی ارزان ۲۰۰ دلاری ایرانی و مواد اولیه ارزان ایرانی باعث شده تا هر خودروی این مونتاژ کار برای ایرانی‌ها حداقل ۱۰۰ درصد گرانتر از مصرف‌کنندگان خارجی تمام شود!

به عنوان نمونه بر‌اساس قیمت اعلامی گمرک خودروهای جک اس ۵ با قیمت ۱۳۶۶۰ دلار، خودروی کی ام سی تی هشت ۱۴۹۷۱ دلار و خودرو جی سون (۷) ۱۴۲۳۵ دلار در گمرک ایران ثبت شده که به ترتیب قیمت هر کدام از این خودرو ها در حدود یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون؛ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

بدیهی است این قیمت‌های اعلامی در گمرک نیز با قیمت‌های موجود در بازارهای منطقه‌ای بیشتر بوده و حتما آپشن‌های تعریف شده برای خودروهای ایرانی متفاوت‌تر از خودروهایی است که به لحاظ دلاری در سطح منطقه ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

با همه این اوصاف اگر این قیمت‌های موجود در بازار به قیمت دلاری خودروها که در گمرک ثبت شده، تقسیم کنیم قیمت هر دلار برای جک اس ۵ حدود ۱۱۱ هزار و ۲۷۴ تومان، برای تی ۸ حدود ۱۰۶ هزار ۷۷۹ تومان و برای جی ۷ حدود ۱۱۲ هزار و ۳۳۹ تومان تمام می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت حدود ۵۲ هزار تومان ارز آزاد (نه ارز تعادلی و نیمایی) فاصله بسیاری دارد.

مشکل قطعه خودروهای چینی

علاوه بر قیمت تمام شده بالای خودروهای چینی برای مصرف کننده ایرانی باید مشکلات تامین قطعه برای دارندگان خودروهای مونتاژی را نیز در نظر گرفت که با گذشت عمر چند ساله خودروهای مونتاژی اکنون نمود بیشتری پیدا کرده و حالا تبدیل به کابوس برای دارندگان این خودورها شده است.

کم توجهی مونتاژکاران چینی به خدمات پس از فروش و معطلی برای نبود قطعه به حدی بالاست که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران چندی پیش با تاکید براینکه بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربو شارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحران‌هایی را به وجود آورده است، گفته بود: نمی‌دانیم چرا هیچ توجهی به خدمات پس از فروش خودروهای چینی نمی‌شود، وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند و در نهایت این مصرف کننده است که باید در بازار برای خرید قطعات سرگردان باشد.

البته کیفیت پایین بنزین در شرایطی که خودروهای توربوشارژ باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنند نیز در خراب شدن زودتر خودروهای چینی موثر است با این حال مونتاژ کاری مانند کرمان خودرو ترجیح می‌دهد تا به جای توسعه روابط با قطعه‌سازان داخلی، تقویت خدمات پس از فروش خود و یا حتی واردات خودروهای هیبریدی که استهلاک کمتری در هوای آلوده شهرهای بزرگ دارند، سرمایه‌اش را برای خرید سهام خودروسازان دیگر صرف کند!

نکته‌ای که بابک کریمخان، عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور، چندی پیش بر آن تاکید کرده و گفته است: برای برخی از این خودروسازان خصوصی اولویت نه ایجاد خدمات پس از فروش مناسب، بلکه تامین قطعه تنها برای مونتاژ است؛ چراکه مونتاژ و فروش خودرو برای آنها سود بیشتری نسبت به تامین قطعه برای ارائه خدمات پس از فروش دارد.

منبع : روزنامه عصراقتصاد


وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما