بررسی یک موضوع چالش برانگیز؛
شک و تردید بیشتر به کیفیت خودروهای داخلی
اقتصاد 100- طبق ماده ۵۶ قانون برنامه پنج ساله ششم، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد موظفند بر طراحی و ساخت خودروهای داخلی به نحوی نظارت کنند که ایمنی خودروهای داخلی متناسب با حداکثر سرعت ارتقا یابد تا در تصادفات جاده ای، تلفات به حداقل میانگین جهانی برسد.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، چند وقتی است ویدیوهایی از طرف مردم بابت کیفیت پایین خودروهای داخلی در فضای مجازی منتشر شده، ویدیوهایی که در آن ضخامت پایین بدنه خودرو گله مصرف کنندگان را در آورده است؛ نه تنها مردم بلکه از سال گذشته و بعد از تصادف زنجیرهای بهبهان - رامهرمز که ۵۹ دستگاه ماشین با یکدیگر برخورد کردند و ایربگ خودرویی باز نشد, رئیس پلیس راهور هم نسبت به ایمنی پایین خودروهای داخلی واکنش نشان داد.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، تا امروز کیسههای هوا یا همان ایربگ روی خودروهایی که طراحی بدنه قابل قبولی داشتند نصب شده و تا ۳۰ درصد از مرگ راننده جلوگیری کرده است؛ امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو میگوید: نه فقط ایربگ بلکه مجموعهای از قطعات کنار هم تضمین کننده ایمنی خودرو میشوند از سازه گرفته تا کمربند، صندلی، داشبورد، نوع ترمزگیری، تعلیق و فرمان و در نهایت ایربگ میتوانند تضمین کننده ایمنی خودرو باشند.
مجموعه این عوامل اگر به صورت کیفی تولید شوند تضمین کننده ایمنی خودرو هستند؛خادمی مدیر تضمین کیفیت فرآیند و محصول ایران خودرو ضمن تأیید اینکه یک مورد مانند ایربگ به تنهایی تضمین کننده ایمنی خودرو نیست بلکه مجموعه عوامل مانند صندلی، کمربند و ... کنار هم تضمین کننده ایمنی هستند، خبر از رفع برخی مشکلات در افزایش ایمنی خودرو در آیندهای نزدیک داد.
این درحالی است که به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد، برخی استانداردهای خودرویی در کشور اجرایی نمیشود؛پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: چند مورد استانداردی خودرو در کشور اجرایی نمیشود که برخی از آنها شامل استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، استاندارد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد نشانگر باد تایر، استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری است.
طبق ماده ۵۶ قانون برنامه پنج ساله ششم، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد موظفند بر طراحی و ساخت خودروهای داخلی به نحوی نظارت کنند که ایمنی خودروهای داخلی متناسب با حداکثر سرعت ارتقا یابد تا در تصادفات جاده ای، تلفات به حداقل میانگین جهانی برسد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر