خودروهای وارداتی صفر با چه قیمتی به دست ایرانیها میرسد؟
اقتصاد ۱۰۰- واردات خودرو از ابتدای سال گذشته آزاد شد؛ اما تا کنون خودروهای وارداتی به بازار ایران نرسیدهاند. حال در صورتی که محصولات خارجی سر از بازار ایران درآورند چه هزینههایی روی قیمت اولیه آن اضافه میشود و با چه قیمتی به دست مصرفکننده میرسند؟
قیمت خودروهای وارداتی دست دوم موجود در داخل بازار ایران طی چند سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات انواع خودروی نو و کارکرده بسیار بالاتر از حد جهانی خرید و فروش میشود.
طوری که اغلب آنها بهرغم کارکرد 5 الی 10 ساله با مبالغ بالاتر از دو میلیارد تومان معامله میشوند و بنابراین آغاز واردات خودرو که تا حدودی از ابتدای امسال رقم خورده است، میتواند قیمت این نوع از محصولات را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
حال سوالی که مطرح میشود این است که چه هزینههایی روی نرخ خام خودروهای وارداتی اعمال شود؟ آیا خودرویی که تعرفه گمرکی آن بهعنوان مثال 75 درصد است، صرفاً با محاسبه همین نرخ به دست مصرفکننده ایرانی میرسد یا تعرفههای دیگری هم عامل گرانی این خودروها میشوند؟
تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی صفر کیلومتر
طبق مصوبات اخیر گمرک، تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی نو به شرح زیر است:
- بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سیسی، 16 درصد
- بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی، 66 درصد
- بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی، 91 درصد
- بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی، 131 درصد
- بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی، 161 درصد
- بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی، 171 درصد
علاوهبر تعرفه گمرکی فوق، مبالغ دیگری جهت مالیات، هزینه بیمه، هزینه اسقاط و… روی قیمت خودرو اعمال میشود.
اعمال هزینه 20 الی 25 درصدی برای خودروهای وارداتی
سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارتنیوز گفت: قیمتی که شورای رقابت برای خودروهای تولید داخلی و وارداتی اعلام میکند، همان قیمت کف کارخانه بوده که سود شرکت واردکننده نیز داخل آن لحاظ میشود. پس از آن، برای خودروی مونتاژی 13 الی 16 درصد و برای خودروهای وارداتی، 20 الی 25 درصد روی نرخ اعلامی شورای رقابت وضع میشود. این درصد وضعشده، هیچ ربطی به شورای رقابت و خودروساز نداشته و مستقیماً به خزانه دولت واریز میشود.
منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر