مالزی دیگر برای اینستاگرام و گوگل رایگان نیست
رگولاتور فناوری اطلاعات مالزی اعلام کرده است که این کشور قصد دارد تا قوانینی مشابه با قانون اخبار آنلاین کانادا و استرالیا تصویب کند تا سکوهای بزرگ اینترنتی ملزم به پرداخت حق تولید محتوای خبری در گستره جغرافیایی این کشور شوند.
به گزارش اقتصاد100، MCMC یا کمیسیون ارتباطات و مولتی مدیا مالزی که تنظیمگر سکوهای اینترنتی در مالزی محسوب میشود از مذاکره مقامات این کشور با گوگل، متا و دیگر سکوهای آنلاین درباره چهارچوب تنظیمگری در مالزی خبر داد.
مقامات کوالالامپور قصد دارند تا ضمن تصویب قوانینی مشابه با آنچه سال ۲۰۲۱ در استرالیا مصوب شد، آلفابت (شرکت مالک گوگل) و متا را ملزم به پرداخت پول به تولید کنندگان محتوای خبری در مالزی کنند. پیش از مالزی کانادا هم در قالب لایحه C-11 در تلاشی مشابه سعی کرده است تا سکوهای بزرگ اینترنتی همچون گوگل و اینستاگرام را مجاب به پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوای خبری کند.
البته بعد از تصویب این قانون در کانادا دسترسی کاربران کانادایی به محتوای خبری فیلتر شد؛ چرا که متا به عنوان مالک اینستاگرام تاکنون با دولت این کشور برای اجرای طرح قانونی مورد اشاره همراهی نکرده است.
محتوای این قانون گوگل و متا را ملزم میکند که در ازای کلیک روی محتوایی رسانههای خبری به آنها پول پرداخت کنند؛ چرا که در دنیای دیجیتال هر کلیک منجر به کسب درآمد بیشتر برای سکوهای بزرگ میشود و کانادا، استرالیا و امروز مالزی تولیدکنندگان محتوای خبری را برای کسب بخشی از این درآمد محق میدانند.
رگولاتور مالزی در تلاشی موازی سعی دارد که شبکههای اجتماعی بزرگ را ملزم کند برای کنترل محتوای مرتبط با آزارهای آنلاین مانند محتوای کودک آزاری، قمار آنلاین و کلاهبرداریهای مالی راهحل بیابند.
دولت مالزی بعد از به قدرت رسیدن انوار ابراهیم (نوامبر ۲۰۲۲) و انتخابش به عنوان رئیس جمهور، نظارت خود بر سکوهای برخط را افزایش داده است.
ارسال نظر