اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

بازگشت زمستان با چراغ نفتی/ دهه 70 در راه است

اقتصاد 100- در حالی که وزیر نفت می‌گوید امسال ۲۰۰ میلیارد مترمکعب ناترازی در گاز داریم، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم تاکید کرد درصورت رسیدگی نشدن به وضعیت ناترازی انرژی ممکن است، کشور به دهه قبل از ۷۰ برگردد و مردم ناچار به استفاده از وسایل گرمایشی نفتی و زغالی شوند.

بازگشت زمستان با چراغ نفتی/ دهه 70 در راه است

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100،  با آغاز فصل سرما، کمبود گاز، صنایع و تولید کشور را تهدید می‌کند. وزیر نفت به تازگی از پیش‌بینی کمبود گاز در فصل سرما به‌میزان 200 میلیون متر مکعب خبر داده است. کارشناسان معتقدند با اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی وسایل گرمایشی استاندارد می‌توان روزانه بین 100 تا 120 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی داشت.

کمبود گاز در زمستان به دلیل اوج‌گیری مصرف خانگی تشدید می‌شود. با آغاز فصل سرما دولت برای جبران کمبود گاز در بخش خانگی، گاز تحویلی به صنایعی همچون پتروشیمی‌ها، کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق را کاهش می‌دهد.

این کاهش انرژی در صنایع اغلب منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در بازارهای وابسته به تولیدات می‌شود. این در حالی است که صنایع طی چند سال اخیر در تابستان نیز با قطعی مکرر برق رو به رو بودند. موضوعی که علاوه بر  کاهش ظرفیت تولید منجر به افزایش قیمت‌ها و خسارت به مصرف‌کنندگان به دلیل نوسانات برق و آسیب لوازم خانگی و برقی می‌شود.

به گفته مسئولان وزارت نفت سال گذشته در فصل سرما حدود 850 میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه وجود داشت و روزانه حدود با 250 میلیون متر مکعب کسری گاز رو به رو بودیم. همین موضوع باعث شد گازرسانی به صنایع محدود شود تا جبران کمبود گاز در بخش خانگی شود.

 وزیر نفت می‌گوید تنها صنعت گاز به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا طی هشت سال بتوان ظرفیت تولید گاز را به یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در روز رساند.

اما در شرایطی که مسئولان وزارت نفت بر کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم در این بخش تاکید دارند، کارشناسان معتقدند در کنار سرمایه‌گذاری و پیش از آن باید با مدیریت صحیح در بخش مصرف صرفه‌جویی شود و وسایل گرمایشی غیر استاندارد از جمله بخاری‌ها تعویض شود.

در حال حاضر نامناسب بودن الگوی مصرف، استاندارد نبودن وسایل گرمایشی و هدررفت گاز در بخش خانگی یکی از دلایل کمبود گاز در ایران است. براساس آمارهای موجود بیش از 25 میلیون بخاری دودکش‌دار در کشور وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای هدررفت منابع گاز است.

بیشتر از سرمایه‌گذاری به مدیریت بهینه نیاز داریم

آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه سازی مصرف سوخت معتقد است: دولت با جایگزینی بخاری گازی گریدیک، علاوه بر جبران کمبود گاز در زمستان مانع قطعی گاز صنایع بزرگ پتروشیمی و فولادی شود.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های اصلی تولید در دنیا برای جبران کمبود انرژی، کاهش و بهینه‌سازی مصرف است. علت این مسئله در کشور ما بی‌توجهی اجرایی به این موضوع است که هر سال باعث فشار به شبکه گاز و مشکلات صنایع  و قطعی گاز می‌شود.

نجفی ادامه داد: برای جبران کمبود گاز بیش از سرمایه‌گذاری به مدیریت بهینه نیاز داریم. برای جبران کسری گاز که حدود 200 میلیون متر مکعب در روز است، 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است اما با سرمایه‌گذاری 4 تا 5 میلیارد دلار و تعویض فقط بخاری‌های گازی گرید یک و نصب و راه‌اندازی آنها می‌توانیم حدود 120-100 میلیون متر مکعب گاز را در کشور فارغ از مزایا دیگر صرفه‌جویی کنیم و با قیمت تجاری به بخش صنایع و پتروشیمی گاز را بفروشیم و به تولید و صادرات و رونق اقتصادی کمک کنیم.

آمارها نشان می‌دهد در سال 99 از مجموع 233 میلیارد متر مکعب مصرف گاز طبیعی کشور، 122 میلیارد مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شده است. در این میان سهم صنایع عمده 24 میلیارد مترمکعب و سهم نیروگاه‌ها 66 میلیارد متر مکعب بوده است.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما