اقتصاد 100 گزارش می دهد
نیمی از قدرت خرید مردم دود شد/ تورم کمرشکن در بازار مواد خوراکی
به گزارش اقتصاد100:یک کارشناس اقتصادی معتقد است؛ قدرت خرید مردم به دلیل تثبیت درآمدها و افزایش هزینه های جاری از نصف هم کمتر شده و احتمال ریزش قدرت خرید مردم تا پایان سال با توجه به وضعیت تورم زایی سیاست های دولت خیلی زیاد شده است.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد100؛ قیمت خوراکی ها در آبان سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده تا جایی که اکثر مردم در دهک های متوسط و ضعیف جامعه از خرید آن عاجز شده اند و کیسه های خرید خانوارها آن قدر کوچک شده که تنها چند کالای سبک در آن جا می گیرد.
رکود در بازار مواد خوراکی امروز بیش از هر زمانی نشان داده می شود. متأسفانه وضعیت بازار به صورتی جلو میرود که دیگر فرقی ندارد مردم برای خرید چه نوع مواد خوراکی باید هزینه پرداخت کنند؛ گوشت بخرید یا یک میوه ،آن ها باید هزینه سنگینی پرداخت کنید تا کیسه کوچک خرید خود را به خانه بیاورید. با وجود مقدار حقوقهای ماهیانهای که مردم دریافت میکنند، خرید بسیاری از اقلام خوراکی مورد نیاز در یک ماه تقریبا غیر ممکن است.
بر اساس گزارش مرکز اطلاعات وزارت تعاون، قیمت 23 درصد از برخی خوراکیها و ارزاق مهم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
حدود پنج سال متوالی است که برای اولین بار در تاریخ ایران هر ساله هزینه خانوارها از درآمد آنها پیشی میگیرد که در صورت استمرار رویه جاری دولت و شرایط جهانی در سال ۱۴۰۱ نیز استمرار یافت. پنج سال کاهش مستمر قدرت خرید مردم نتیجه ای جز تشدید رکود تورمی، فقیرتر شدن عامه مردم و کوچک شدن طبقه متوسط و به تبع آن اقتصادی ضعیف و ناپایدار به دنبال نداشته و نخواهد داشت، که طلیعه آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ پدیدار شده است.
اما دلیل این همه گرانی چیست و چرا از نیمه اول سال ۱۴۰1 گرانی مواد غذایی این طور اوج گرفته است؟ سهراب هاشمی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 100 می گوید: نبود برنامه منجسم جهت تعیین مقررات و نظارت بر قیمت ارز و مدیریت بر کاهش تأثیرات ناشی از نوسان نرخ دلار بر قیمت تمام شده محصولات، تبعاتی جزء گرانی و سردرگمی مردم در اقتصاد را به مراه نداشته است.
هاشمی ادامه داد: شاید در ظاهر سیاست دولت کنترل بر نرخ تورم باشد اما در اجرای اهداف دولت متوجه یک نظام از هم پاشیده و غیر کارآمد خواهیم شد که عواقب این انتخاب، به تضعیف معیشت مردم و کاهش بنیه اقتصادی مردم بر می گردد.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: زمانی تولید می تواند به روند توسعه ای خود ادامه دهد که وضعیت قیمت دلار به عنوان محور اصلی جهت واردات مواد اولیه به یک ثبات برسد در غیر این صورت وضعیت اقتصاد و نحوه تعیین قیمت ها با همین شرایط فعلی و شاید هم بدتر از حال باقی خواهد ماند.
هاشمی گفت: نگاه نادرست مدیران اقتصادی تیم دولت به وضعیت موجود باعث شده که هیچ یک نتوانند برای حل مشکلات به طور جدی برنامه ای را ارائه دهند .
وی تصریح داشت: افزایش قیمت مواد غذایی در حالی زمینه تشدید رکود بازار بهدلیل کاهش تقاضا را فراهم کرده که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اینگونه کالاها از نبود هیچ کمبودی در بازار خبر میدهند. به گفته این کارشناس اقتصادی؛ طبق ادعای دولت بیش از 93 تا 94درصد کالاهای اساسی و مواد غذایی مانند برنج، شکر، حبوبات، چای و... بدون تخصیص ارز ترجیحی و با ارز نیمایی تامین میشود؛ قطعاً تغییر در نرخ ارز می تواند شوک قیمت مواد خوراکی و کالای اساسی را به همراه داشته باشد.
وی تأکید داشت : امسال قدرت خرید مردم نسبت به زمان مشابه درسال گذشته نصف شده و این محاسبه تا پایان سال افزایش خواهد داشت؛ چراکه تورم مواد خوراکی در حال افزایش و درآمد و قدرت خرید مردم در حال کاهش است .
گرانی مواد غذایی رو به افزایش است
بر اساس گزارش مرکز اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل آمارهای مهمی به دست میدهد. در 7 قلم از کالای منتخب، تغییر قیمت بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام روغن مایع، روغن نباتی جامد و ماکارونی مشاهده شده است. همچنین کمترین افزایش قیمتها مربوط به اقلام گوجهفرنگی ، ماهی قزلآلا و پرتقال بوده است.
گفتنی است متوسط قیمت حدود 93.3 درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، ماکارونی، گوشت گاو یا گوساله، مرغ ماشینی، ماهی قزل آال، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخممرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، روغن نباتی جامد، موز، سیب، پرتقال، قارچ، خیار، گوجهفرنگی، سیب زمینی، پیاز، نخود، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه فرنگی، چای خارجی بستهای ، در شرایطی قرار دارند که اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمتها ضروری است.
شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند خودرو، مسکن، ارز و طلا و سکه مردم را مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا نماید، اما در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمتها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد، زیرا زندگی و حیات انسان به این کالاها وابسته است. از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر میگذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس میکنند.