توقف تولید خودروهای دوگانهسوز: واقعیت یا شایعه؟
اقتصاد ۱۰۰- در بحبوحه بحران انرژی و ناترازی بنزین، ایران با اتکا به پتانسیل عظیم خود در زمینه گاز طبیعی، به دنبال راهکاری برای رهایی از وابستگی به بنزین و کاهش مصرف آن است.

سرمایهگذاری بیش از 8 میلیارد دلار در توسعه زیرساختهای خودروهای گازسوز، گامی بلند در این مسیر محسوب میشود. 2500 جایگاه CNG فعال در کشور، موید عزم راسخ برای جایگزینی بنزین با این سوخت پاک و ارزان است.
اما در این میان، تعلیق تولید خودروهای دوگانهسوز توسط خودروسازان، مانعی بزرگ بر سر راه این طرح ملی ایجاد کرده است.
مصرف روزانه 23 میلیون مترمکعب CNG در کشور، نشان از تقاضای بالای این سوخت دارد. با وجود ظرفیت تولید 45 میلیون مترمکعب در روز، افزایش تولید خودروهای گازسوز میتواند 20 میلیون لیتر از مصرف بنزین را به طور روزانه جبران کند.
سازمان برنامه و بودجه با درک این ضرورت، در تلاش است تا با تدوین سند نقشه راه انرژی کشور، سهم خودروهای گازسوز و برقی را در سبد حمل و نقل افزایش دهد.
کاهش سهم بنزین، ممانعت از تولید خودروهای پرمصرف، و متنوعسازی سبد سوخت با توسعه خودروهای گازسوز و برقی، از جمله اهداف کلیدی این سند راهبردی است.
هزار و 500 میلیارد تومان هزینهای است که ایران باید در 5 سال آینده صرف واردات بنزین کند، هزینهای گزاف که با توسعه زیرساختهای CNG و برقی قابل جبران و صرف امور مهمتر خواهد شد.
اختلاف 400 میلیون تومانی قیمت یک خودروی دوگانهسوز در بازار و کارخانه، گویای تقاضای بالای این خودروها و ضعف خودروسازان در پاسخگویی به این نیاز است.
سرانه مصرف بنزین در ایران 1.5 لیتر در روز است، در حالی که میانگین جهانی 0.6 لیتر است. این آمار، گواه عملکرد ضعیف صنعت خودروسازی در زمینه تولید خودروهای کممصرف است.
متوقف شدن تولید 19 مدل خودروی داخلی در سال 1400، در صورت اجرای کامل استانداردهای مصرف سوخت، میتوانست گامی در جهت ارتقای این صنعت باشد.
حال، ایران در تقاطعی سرنوشتساز قرار دارد. ادامه وابستگی به بنزین و هدر رفتن منابع ملی، یا اتکا به پتانسیل عظیم گاز طبیعی و گامی بلند به سوی استقلال و توسعه پایدار؟
جزئیات از زبان یوسف بهمنی
سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: تاکنون بیش از ۸ میلیارد دلار در زمینه توسعه زیرساختهای خودروهای گازسوز در کشور سرمایهگذاری شده است و در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ جایگاه CNG در کشور فعال است. با این حال، تولید خودروهای دوگانهسوز توسط خودروسازان به حالت تعلیق درآمده است.
یوسف بهمنی افزود: مصرف CNG در کشور 23 میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا 45 میلیون متر مکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازن ما همت کنند و تولید خودروهای گاز سوز را افزایش دهند میتوان روازنه 20 میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودروهای بنزنی با گازسوز برطرف کنیم.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانههای صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودروهای گاز سوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودروهای پر مصرف ممانعت کنیم.
بهمنی افزود: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی 5 سال آینده حدود هزار و 500 همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت میشود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودروهای گاز سوز و برقی که میتواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.
سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به 400 میلیون تومان میرسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.
وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف 6 دهم لیتر است، این نشان میدهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال 1400 اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو بطور کامل اجرا میشد باید تولید 19 مدل خودروی داخلی متوقف میشد.
منبع: تسنیم