قیمتهای نجومی ماشینهای چینی ارزان در ایران /سرنوشت خودروهای چینی گوشه قبرستان است
اقتصاد ۱۰۰- یک کارشناس خودرو گفت؛ کمبود قطعات خودروهای چینی معضلی است که بازار خودرو ایران طی ماه های اخیر با آن مواجه شده است. قطعات این خودروها اغلب حتی در بازار آزاد هم پیدا نمی شود و خودروها در نمایندگی ها مدت ها منتظر یک قطعه می مانند و یا برخی نمایندگی های دیگر مجبور به استفاده قطعات غیراصل و دسته دوم می شوند.
رامین نعمتی کارشناس خودرو درخصوص رانت دلار نیمایی که به بنجل سازان چینی در ایران داده می شود، گفت: دلار 40 هزار تومانی به افراد خاص داده می شود تا ارابه های چهار چرخ چینی را به سه برابر قیمت آن هم با دلار 60 هزار تومانی بازار آزاد با ملت مظلوم ایران حساب کنند.
خودروهای بنجل که در چین فروش ندارند را وارد می کنند
نعمتی درخصوص کمبود قطعات خودرو در بازار گفت: دلیل کمبود قطعات این است که در اصل خودروهای وارداتی به صورت SKD (قطعات نیمه منفصل ) وارد کشور و سرهم می شود. زمانی کرمان موتور هم این کار را می کرد. هیوندای اکسنت به صورت تکه تکه به ایران می آمد و دوباره سرهم می شد و برای اینکه نگویند واردات و بگویند مونتاژ، تا گمرکی کمتری پرداخت کنند، این خودروها هنوز به این روش وارد ایران می شود ،آن هم خودروهایی که تعداد آنها در کشور چین 3 رقمی است و خودرو بنجل که فروشی نداشتند به حساب می آید.
وی در ادامه گفت: برای هیچ تاجری مقرون به صرفه نیست که برای این خودروها قطعات وارد کند. نه تنها تعداد این خودروها در ایران کم است، بلکه حتی در چین هم تولید نمی شود. در چین اگر این قطعات را تولید کردند، به شکل یک خودرو کامل در نظر گرفتند و به ایران ارسال کردند، زیرا در چین هم این خودروها تولید و مونتاژ نمی شود. به همین دلیل هیچ تاجری نمی تواند خدمات و قطعات این خودروها را بیاورد و در کشور ارائه کند.
به جای پول نفت پروژه های خودروسازی شکست خورده چین را وارد می کنند
این کارشناس خودرو درباره تعهدات نمایندگی ها در قبال خریداران این خودروها گفت: نمایندگی مامور و معذور است. هیچ کاره است و فاقد قدرت و اختیار است و در نهایت بتواند با هزینه مشتری قطعات را از بازار آزاد تهیه کند. اصل کار این سوله های خودرو سرِ هم کن هستند و مشکل اصلی ما این سوله ها هستند. از نظر قانونی هیچ مسئولیتی به عهده نمایندگی نیست و نمی توان به نمایندگی خرده گرفت و همین کاری هم که انجام می دهند، شاید لطف می کنند که قطعات را از بازار با قیمت آزاد تهیه و استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی شرکت ها و سوله های مونتاژکار هستند، گفت: مشکل اصلی دیگر سیاست حاکمیت در قبال واردات خودرو است که به جای اینکه خودروهای درجه یک که در چین مونتاژ می شود، مثل برندهای شورلت، اپل، تویوتا، هیوندای و خودروهای برند درجه یک جهان با تیراژ بالا را وارد کند، همان خودروهایی که همچنان قطعات آنها بعد از 40 سال به وفور در بازار یافت می شود، به سمت کارخانه های درجه 3 و 4 چین می رود و یا به اجبار خودرو درجه دویی مثل هونگچی وارد می کند. خودروهایی را وارد می کنند که در چین فروشی نداشته و تیراژ آنها 3 رقمی است.
خیلی از این پروژه های شکست خورده در چین وجود دارد که متاسفانه برای کمک به اقتصاد و دولت چین، به جای پول نفت با قیمت بالاتر این خودروها را وارد و اینجا سرِ هم می کنیم و هیچ منافع ملی هم در آن لحاظ نمی کنیم و سرمایه ها کاملا سوخت می شوند. خیلی از شرکت ها مثل بورگوارد و اس دبلیو ام بودند که در آخر عاقبتی به غیر از قبرستان خودرو برای آنها وجود ندارد و حتی قطعات این خودروها هم به کارِ کسی نمی آید و اگر این خودروها تصادف کنند، هیچ قطعه ای در بازار ندارند، مگر اینکه بعد از تصادف و اتفاقات ناگوار، دو یا سه خودرو را سرِ هم کرده و یکی کنند.
مدیران خودرو کاملا چینی اما با ویترین ایرانی است / مردم ایران را مریض و معتاد کردند!
نعمتی درخصوص انحصار موجود در حوزه خودرو گفت: در بین سوله های موجود، شرکت مدیران خودرو از دیگر سوله ها بزرگتر است. مدیران خودرو کاملا چینی اما با یک ویترین ایرانی است. این شرکت و مونتاژکاران چینی دیگر در کشور به طور رسمی نماینده دولت چین در حکومت جمهوری اسلامی است که تهاتر را با قیمت دلخواه خود انجام می دهد. یک سری قطعات خودرو به ایران می آورند و با کیفیت نازل سرهم می کنند. از کیفیت رنگ تا کیفیت قطعات و خدمات نازل است و با قیمتی که می خواهند و سه برابر قیمت به ایرانی ها می فروشند. این در حالی است که به طور کامل امکانات دولتی و بانکی کشور را در اختیار دارند.
وی با بیان اینکه در دوره ای هم دامپینگ انجام دادند، گفت: متاسفانه جامعه را مریض کردند و به سمت خودروهای چینی کشاندند و با وام های کم بهره که از طریق دولت در اختیار داشتند، لیزینگ انجام دادند و خودروها را زیر قیمت فروختند و مردم به چشم وام به این خودروها نگاه می کردند و زیر قیمت در بازار می فروختند و قسط آن را پرداخت می کردند. هیچکس به هدف مصرف و سوار شدن به این خودروها نگاه نمی کرد و بدین ترتیب یک کالای مصرفی را به یک کالای سرمایه ای تبدیل کردند. با این کار جامعه را مریض و معتاد به خود کردند. دقیقا مثل مواد فروشی که در کوچه و خیابان مدت کوتاهی مواد رایگان پخش می کند و مثل این بود که ما از این مواد فروش حمایت هم کردیم، پول هم دادیم که مواد را در جامعه پخش کند.
شرکت خودروساز چینی در ایران به یک مار افعی دو سر تبدیل شده است
نعمتی با بیان اینکه کالای بنجلی که امنیت مردم را به خطر می اندازد و با جان و مال مردم بازی می کند را وارد می کنیم، گفت: این خودروها نه تنها سرمایه های شخصی مردم را هدر می دهند بلکه به دلیل عدم ایمنی با جان ملت بازی می کنند. هیچکدام از این خودروها تست ایمنی و ستاره های یورو انکپ را ندارند. با منافع و سرمایه های ملی بازی می کنند و ما به این خودروها بها می دهیم و منابع کشور و بانک ها را در اختیارشان قرار می دهیم تا خودرو لیزینگ کنند و این افعی دو سر را بزرگتر می کنیم.
وی ادامه داد: زمانی باتوجه به ناآگاهی مردم و سیاست غلط دولت در قبال شرکت مدیران خودرو، کرمان مورتور و دیگر مونتاژکاران چینی باعث شد که تبدیل به یک مار افعی دو سر شود و مردم هم به غیر از اینکه به سمت آن بروند به دلیل لیزینگ هایی که دارد و خدماتی که دارد و دامپینگی که قبلا انجام داد، روز به روز بزرگتر شد و هیچ راهکاری برای آن وجود ندارد و فقط آگاهی مردم می ماند که حداقل تا حدی در مقابل خودروها و مونتاژکاران چینی مقاومت کنند. اگرنه از سوی دولت حرکت جدی برای حفظ منافع مردم در این مورد وجود ندارد.
دلار 40 هزار تومانی به افراد خاص داده می شود تا ارابه های چهار چرخ چینی را به 3 برابر قیمت، آن هم با دلار 60 هزار تومانی با ملت مظلوم ایران حساب کنند
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که نقش وزارت صمت چیست؟ گفت: دیدگاه خوشبینانه این است که نمی فهمد و دیدگاه بدبینانه این است که گویا زیر چتر زورِ بنجل سازهای چینی در کشور و همینطور مافیای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو قرار دارند و به غیر از این نمی تواند باشد. در بهترین حالت این است که بگوییم شاید نمی فهمد. اقدامات وزارت صمت تا به امروز بر علیه منافع ملت و کشور بوده و ایران را به قبرستان خودروهای چینی تبدیل کرده است. وزارت صمت حتی به سمت برندهای روز و مدرن و معتبری مثل تویوتا که صرفا در چین مونتاژ می شود هم حرکت نکرده است.
وی ادامه داد: وزارت صمت می توانست به جای اینکه در قبال پول نفت به سمت کمپانی چری برود، به سمت کمپانی نیسان که 6 سایت مونتاژ در چین دارد یا فولکس واگن و بسیاری از شرکت های دیگر، برود و حداقل این خودروها را وارد کند. اگر قرار است پول بیشتر پرداخت کنیم، اگر قرار است ذلت بپذیریم و نفت را ارزان بفروشیم و کالای بنجل آنها را گران بیاوریم و به آن تن دهیم، حداقل یک کالای درجه بالاتر می آوردیم که فردا مردم دچار مشکل نشوند اما متاسفانه همین کار را هم نکردند و یا نفهمیدند و انجام ندادند و یا نذاشتند و نخواستند که انجام دهند.
این کارشناس خودرو درخصوص رانت دلار نیمایی که به این بنجل سازان داده می شود، گفت: دلار 40 هزار تومانی به افراد خاص داده می شود تا همین ارابه های چهار چرخ چینی را به سه برابر قیمت آن هم با دلار 60 هزار تومانی بازار آزاد با ملت مظلوم ایران حساب کنند و سالانه نزدیک به 8 میلیارد دلار رانت بین خواص و برای این نور چشمی ها در حال فضل و بخشش است و هر سال این سفره بزرگتر و اعیانی تر می شود.
این در حالی است که اغلب این شرکت ها هیچ دستاوردی برای کشور ندارند. برای مثال سوله فرداموتور به حدی پیش پا افتاده و به حدی ساده است که قطعات خودروهای وارداتی بدون هیچ تکنولوژی و تخصصی فقط روی هم سوار می شوند و این شرکت ها به جای پرداخت مالیات و عوارض گمرکی 90 درصدی، 30 درصد پرداخت می کنند و بومی سازی این شرکت ها به لاستیک و ادوات پلاستیکی خلاصه می شود.
سرنوشت خودروهای چینی گوشه قبرستان است
نعمتی در پاسخ به این سوال که سرنوشت خودروهای چینی در ایران چیست؟ گفت: آینده خودروهای چینی همان سرنوشت و بلایی است که بر سر خودروهای بورگوارد آمد و در حال حاضر بر سر خودروهای اس دبلیو ام و ترامپچی می آید. باتوجه به اینکه هر روز نسخه های جدید و آبدیت شده با فیس جدید ( اما با همان کیفیت افتضاح) وارد می شود و چون تغییر می کند و دیگر خدمات و قطعات خودروهای قبل وجود ندارد، قطعا می توانیم بگوییم خودروهای چینی بعد از 5 سال بدون قطعه و خدمات به گوشه قبرستان می روند.
وی گفت: یک سال است که دو خودرو بورگوارد که یکی از عقب و یکی از جلو تصادف کرده، در پارکینگ منتظر قطعات مانده اند. یک چراغ و حتی قطعات بدنه آن در بازار پیدا نمی شود. تنها راه حل این است که یکی از خودروها سند اوراق شود و قطعات یکی را روی دیگری سوار و سرِ هم کنند تا حداقل برای یکی از آنها یک شانس وجود داشته باشد و دوباره راه بیفتد، زیرا در حال حاضر نه رام عقب، نه یونیت صندوق برقی و نه حتی چراغ و جلو پنجره این خودرو در بازار موجود است. هیچ چیزی از این خودرو در کشور یافت نمی شود.
چند سوله دار دور هم جمع شدند و هیچکس هم جوابگوی این خودروها نیست!
این کارشناس خودرو با بیان اینکه چند سوله دار دور هم جمع شدند و هیچکس هم جوابگوی این خودروها نیست، گفت: شرکت " کیان موتور وارنا" هم که زمانی وجود داشت و 7 سال این خودروها را گارانتی کرده بود، دیگر وجود ندارد و در حال حاضر با یک شرکت بدتر از خودش به نام خودروسازی ایلیا ادغام شده است. عاقبت این خودروها قبرستان است و باید گفت؛ گویی که دو خودروی تصادفی را باهم یکی کردید اما فردا را چه خواهید کرد؟
وی در پاسخ به این سوال که این وضعیت تا کی ادامه دارد؟ گفت: وقتی یک قرارداد بد بسته می شود، عقلانیت حکم می کند با هر ضرری که هست از آن قرارداد خارج شویم. این قرارداد انحصاری و استعماری است و باید از آن خارج شد. تا زمانی که دولت و حاکمیت و از سمتی مردم به این نقطه نرسند که مقابل خودروسازان چینی و مونتاژکاران بایستند و واردات یک سری خودرو بنجل که تا امروز فقط برای کشور و مردم ضرر داشته است را متوقف نکنند و به سمت راه درست حرکت نکنند، این روال ادامه دارد.
از قرارداد استعماری و انحصاری با چینی ها خارج شویم
نعمتی افزود: یا حداقل می توانیم به سمت برندهای تویوتا، هیوندا و نیسان برویم که در چین مونتاژ می شوند اما بهترین، منطقی ترین و عقلانی ترین راه که در دنیا نیز وجود دارد، این است که واردات را به معنای واقعی آزاد کنیم تا مردم تصمیم بگیرند و به مردم حق انتخاب و اختیار بدهیم. بدانیم که مردم عقل و شعور دارند و می توانند انتخاب کنند و لزوما این نیست که خودروهای بنجل چینی را به زور به مردم عرضه کنید. این عین عقلانیت است و اگر نمی خواهند این کار را انجام دهند، حداقل مانع این استعمار و انحصار شوند و سراغ برندهای درجه یک جهانی که در چین مونتاژ می شوند، بروند تا حداقل سرمایه های مردم و سرمایه های ملی سوخت نشود و با ضرر کمتری از این معامله خارج شویم.
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی ما دقیقا مصداق سخن محمدجواد ظریف است که خودمان انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم، گفت: زمانی که خودروساز چینی با رانت، انحصار، استعمار و امکانات دولتی و شبه دولتی وارد کشور شد، اگر مردم آگاهی داشتند و خرد جمعی حاکم بود - هرچند حاکمیت و دولت می خواستند که این کار انجام شود - اما مردم سمت این خودروها نمی رفتند، منافع لحظه ای را لحاظ نمی کردند و درک و آگاهی صحیحی از دامپینگ و خودرهای چینی داشتند، ما شاهد بزرگ شدن این افعی دو سر در کشور نبودیم که الان کار به جایی برسد که محتاج آن باشیم و مردم برای ثبت نام این خودروها صف ببندند.
نعمتی افزود: ما انتخاب ناآگاهانه انجام دادیم و به خودروهای چینی بها دادیم، آن هم زمانی که خودروهای چینی در کشور نبودند و برندهای معتبری از آلمان و ژاپن و کره در کشور بودند و الان هم چوب آن را می خوریم. امیدوارم مردم من را ببخشند اما واقعیت امر این است که ما خودمان در این حصار و استعمار نقش داشیم که نباید آن را کمرنگ کنیم. البته در حال حاضر آگاهی مردم بالا رفته است و به خودروهای چینی واکنش نشان می دهند اما عده ای با جملات "چه کار کنم؟ چی بگیرم؟ با این مبلغ چه خودرویی می توان گرفت؟" متاسفانه همچنان آب به آسیاب دشمن می ریزند.
واردات آزاد خواهد شد اما دولت پزشکیان مراقب سوله داران باشد
این کارشناس خودرو در آخر گفت: احتمالا با آمدن دولت جدید واردات خودرو به صورت وسیع آزاد خواهد شد و جنگ اتاق های دولت سایه قطعا شروع می شود. زیرا شرکت ها و سوله داران جدید و شناخته نشده ای که حتی اسم آنها شنیده نشده است، مثل آرتابان موتورز که به قدری سوله های کوچک و فاقد امکانات که حتی تجهیزات و تکنولوژی و حتی لوازم لازم برای مونتاژ معمولی را هم ندارند و کمپانی های معتبر جهانی با این شرکت ها کار نمی کنند و بنابراین مردم هم چینی ها را خریداری نخواهند کرد و ما با تعداد زیادی سوله ورشکسته مواجه خواهیم شد که در آینده با مظلوم نمایی می گویند ما با واردات خودرو ورشکسته شده و کارگران ما بیکار شدند.
دقیقا این سوله داران همان کاری را خواهند کرد که موسسات مالی و اعتباری چند سال پیش مردم را مالباخته کرده و کلی بدهی بر روی دست دولت گذاشتند و آسیب به مردم و منافع ملی زدند و دست آخر مظلوم نمایی کردند.
این سوله داران هیچ وقت از این سخن نخواهند گفت که در این سالها صدها هزار میلیارد تومان به مردم لطمه زدند و خودروها را بدون ارائه قطعات و خدمات رها کردند. بنابراین دولت پزشکیان باید نسبت به مظلوم نمایی این شرکت ها، هوشیارانه عمل کند.
منبع: رکنا
ارسال نظر