اختصاصی اقتصاد 100 / شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ عنوان کرد:

تمام شعب بانکها تعطیل می شوند؟! / نئوبانک در دستان نسل Z +فیلم

اقتصاد 100- شهاب جوانمردی؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل فناپ در گفتگو با اقتصاد 100 از احتمال کاهش شعب بانک‌ها تا 10 سال آینده خبر داد و گفت: شعب با کارکردی متفاوت و به صورت محدود باقی خواهد ماند.

تمام شعب بانکها تعطیل می شوند؟! / نئوبانک در دستان نسل Z +فیلم



او به اقتصاد 100 درباره نحوه ارائه تسهیلات الکترونیک نیز گفت: تا به امروز عمده اعتباردهی به افراد حقیقی و حقوی در نظام‌های بانکی ما مبتنی بر تضامین بوده است؛ اما امروز ما شاهد محصولاتی هستیم که در حال تمرین نظام اعتباری تدریجی هستند و این افراد هستند که در این نرم افزارهای اعتبار خود را می‌سازند و نیاز به ضامن، چک، وثیقه و .. ندارند.
مدیرعامل فناپ با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور دچار مشکل است، افزود: همانطور که اکنون با ناترازی برق، گاز و امثالهم مواجه هستید در منابع پردازشی و اتصالات نیز به مرور زمان شاهد ناترازی خواهیم بود؛ چراکه حجم سرمایه‌گذاری‌هایی در توسعه زیرساخت‌ها اینترنتی و پردازشی و ساختاری کشور به اندازه نیازهای توسعه‌ای ما نیست.
او با تاکید بر اینکه مردم تحت فشار و تورم هستند و نباید تورم جدیدی در حوزه اینترنت به آنها اضافه کرد افزود: بر اساس آمارهای غیررسمی مردم حداقل 50 هزار میلیارد تومان برای خرید vpn هزینه می‌کنند که معادل یک میلیارد دلار است و اگر مردم به vpn نیاز نداشته باشند و این مبلغ به اپراتورها پرداخت شود، آنها می‌توانند بخشی از این مبلغ را هزینه توسعه کنند تا زیرساخت‌ها حفظ شود. یعنی ما پول را از جیب مردم برمیداریم و این هزینه به آنها تحمیل می‌شود؛ اما منجر به عایدی رفاه، دسترس‌پذیری بیشتر و اینترنت بهتر نمی‌شود و همه هم احساس مجرم بودن دارند و این به نظر من یک خطر راهبردی بزرگ است.
جوانمردی معتقد است که با نئوبانکینگ می‌توان نوع نگاه را به بانکداری عوض کرد. زیرساخت‌های متعددی هم در کشور برای آن ایجاد شده اما هنوز خیلی عملیاتی نشده و نئوبانک برای مشتریان بزرگ و حقوقی بسیار مطلوبیت دارد که بتوانند از دریچه یک بانک به خدمات همه بانک‌ها دسترسی داشته باشند و از یک پنجره واحد انجام دهند و من فکر می‌کنم در آینده نزدیک شاهد این خدمات هم خواهیم بود.
او درباره مشتریان محصولات و خدمات نئوبانک نیز گفت: این روند و فرهنگ‌سازی آن باید طی شود و قاعدتاً با توجه به اینکه نسل‌های Z و α بیشتر تکنولوژی دوست هستند، شاهد این خواهیم بود که ابتدا این نسل‌ها مشتریان محصولات جدید خواهند بود و سپس نسل‌های X و Y مشتری خواهند شد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به تشابه خدمات و ظاهر بانکداری دیجیتال بانک‌ها عنوان کرد: ممکن است در این نظام تنوع و نوآوری کم باشد؛ اما بخشی از آن به قوانین و مقررات باز می‌گردد و بخش‌های دیگر به حفظ و صیانت از داده‌های مشتریان و حتی بخش‌هایی به خاطر اینکه سیاست‌گذار ما نوگرا نیست و باعث می‌شود خدمات بانکداری الکترونیک شبیه به خط تولید طلقی شود.
او در پاسخ به اینکه چه زمانی بانکداری ایران به بانکداری دنیا نزدیک می شود، تاکید کرد: 2 پاسخ برای این سوال وجود دارد. آنچه که به زیرساخت‌های فن‌آورانه ما باز می‌گردد یا پیاده‌سازی آنچه که شبیه بانکداری جهانی است از حیث تکنولوژی ما فاصله چندانی با دنیا نداریم. اینطور نیست که ما اگر بخوایم خدمتی ارائه کنیم؛ اصل ماجرا فاصله تکنولوژیک ما باشد؛ ما فاصله دیگری داریم که بخشی از آن خدمات بین‌المللی است که ما به دلیل عدم اتصال نظام بانکی ما با بانک های دنیا به دلیل تحریم ها و بخش دیگر به دلیل قوانین و مقرارت نظارت نهادهای قانونی است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما