آیا شمش طلا بهتر از ملک و مسکن است؟ / برای پس‌انداز چه طلایی بخریم؟

اقتصاد ۱۰۰- قیمت شمش طلا در ایران تا سال 1404 ممکن است بیش از دو برابر افزایش داشته باشد. برخی از متخصصان با توجه به کاهش ارزش پول ملی، پیش‌بینی‌ افزایش بیش از 5 برابری قیمت طلا به ریال تا سال 2030 را کرده‌اند.

آیا شمش طلا بهتر از ملک و مسکن است؟ / برای پس‌انداز چه طلایی بخریم؟

اگرچه نمی‌توان به طور دقیق در مورد چشم انداز قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سال 2030 نظر داد، اما ممکن است قیمت هر اونس طلا تا این سال به حدود 2500 دلار برسد.

در داخل کشور نیز به دلیل نرخ تورم و رشد نقدینگی ممکن است شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری هر گرم طلا در بازه زمانی دو تا سه ساله باشیم.

برای همین، یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ایران، خرید سکه، طلا یا شمش طلا است.

طلا سرمایه‌ای مطمئن از گذشته تا به امروز

از زمان پیدایش تمدن ایلام و پس از تاسیس سلسله هخامنشی در ایران، طلا یکی از بهترین و باارزش‌ترین فلزاتی بوده است که به عنوان وسیله‌ای برای پس انداز در ایران شناخته شده است.

در یونان باستان و امپراتوری روم نیز از طلا به عنوان فلزی گرانبها در مبادلات تجاری استفاده می‌شده است.

برای همین، طلا سرمایه مطمئن از گذشته تا به امروز است که علی رغم پیشرفت‌های بی‌نظیر در جوامع مدرن، هنوز هم جایگاه خود را به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری حفظ کرده است.

نوسان قیمت اونس طلا به دلار

در سه دهه گذشته شاهد افزایش قیمت هر اونس طلا از حدود 1000 دلار در بازارهای جهانی به حدود 2000 دلار بوده‌ایم.

بحران‌هایی که ایالات متحده در دو دهه گذشته در زمینه اقتصادی و مالی یا در بازار بورس داشته است، از جمله دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

برای همین، سرمایه گذاران در این کشورها تلاش می‌کنند تا با مقایسه شاخص بازده سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بورس (مانند بازار بورس نیویورک) و چشم انداز قیمت طلا بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

قیمت سکه طلا در ایران

در ایران قیمت سکه بهار آزادی از حدود 100 هزار تومان در 20 سال پیش به بیش از 20 میلیون تومان در سال 1401 رسید. هر سکه بهار آزادی حتی قیمت حدود 30 میلیون تومان را قبل از سال 1402 تجربه کرد.

این افزایش قیمت نشان‌ می‌دهد قیمت سکه طلا در ایران در بازه زمانی 20 ساله حدود 200 تا 300 برابر افزایش یافته است.

چشم انداز قیمت طلا

با توجه به کاهش درصد خلوص معادن طلا در دنیا، پیش‌بینی می‌شود عرضه آن به بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکا در سال‌های آینده محدود باشد.

برای همین، روند صعودی قیمت طلا در دنیا بدون هیچ شکی ادامه خواهد داشت. البته در مورد میزان افزایش قیمت هر گرم طلا به طور دقیق نمی‌توان نظر داد. زیرا میزان نرخ تورم در ایران، آمریکا یا هر یک از کشورهای دنیا نقش مهمی در قیمت این فلز ارزشمند خواهد داشت.

آیا شمش طلا بهتر از ملک و مسکن است؟

بازار مسکن و املاک در بازه بیست ساله بین سال 1382 تا قبل از 1402 رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. برای همین، ممکن است برخی از افراد علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بخش مسکن باشند. اما با توجه به تعداد واحدهای مسکونی خالی در پایتخت و عدم مشخص بودن سیاست‌های دولت (مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی)، ممکن است شاهد تغییراتی در بخش مسکن باشیم.

چرا شمش طلا برای پس انداز مناسب است؟

اگر تصمیم خود را برای سرمایه گذاری روی طلا گرفته‌اید، چند گزینه برای پس انداز در پیشروی خریداران وجود دارد. این گزینه ها مانند سکه و انواع زیورآلات هر کدام با چالش هایی مانند حباب قیمتی برای سکه و اجرت ساخت، استفاده زینتی وافت قیمت در زمان فروش نسبت به قیمت روز آن برای زیورآلات است که باعث می‌شود برای مثال قیمت هر سکه بهار آزادی تا چند میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی وزن طلای آن باشد. اما از این میان شمش طلا برای پس انداز شرایط بهتری دارد. انواع شمش طلا از یک سوت (وزن‌های کمتر از گرم) تا چند کیلوگرم به صورت آنلاین یا حضوری قابل خریداری است.

در صورت نیاز به پس انداز ، خرید شمش به مقدار دلخواه خواهد توانست به شما کمک کند تا در مقایسه با دلار و ارز نیز شاهد سود بیشتری باشید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما