اقتصاد 100 گزارش می‌دهد

مهار نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی آبان ماه

مهار نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی آبان ماه موضوعی بوده که درباره آن باید عنوان کرد آخرین داده‌های اطلاعاتی بانک مرکزی حاکی از این است که در هفته چهارم آبان ماه نرخ سود بین بانکی به 20.9 درصد رسید و در کانال 20 درصد مهار شد.

مهار نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی آبان ماه

به گزارش خبرنگار سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-  براساس آمار بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در سال جاری روند افزایشی داشته است. این نرخ پس از تعطیلات نوروز معادل 20.36 درصد بود و بالاترین نرخ سود بین بانکی امسال مربوط به 30 تیرماه با 21.31 درصد رسید.

نرخ سود بازار بین بانکی درحالی مجددا مسیر افزایشی را دنبال کرد که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تاکید بر کنترل و مدیریت این نرخ داشتند مسوولان بورسی هم امیدوار بودند که با ورود جدی بانک مرکزی به این موضوع شاید تغییری در بازار سرمایه ایجاد و بهانه ریزش‌های پی در پی گرفته شود.

پس از افزایش نرخ سود بین بانکی تا مرز 22 درصد، بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تلاش کرد این نرخ را کنترل کند و پس از آن بود که استارت کاهش نرخ سود بین بانکی هر چند به آرامی اما زده شد. براین اساس نرخ سود بین بانکی دوباره در 12 مردادماه وارد کانال 20 درصد (20.64 درصد) شد.

تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل این شاخص در سه ماه گذشته تقریبا تاثیرگذار بود و نرخ سود بین بانکی از نیمه مردادماه در محدوده 20 درصد مهار شد، البته در مقاطعی به نزدیکی 21 درصد رسید اما دوباره بازگشت.

در هفته چهارم آبان ماه (منتهی به 25 ابان) نرخ سود بین بانکی طبق اعلام بانک مرکزی برابر با 20.9 درصد اعلام شده و تنها 0.04 واحد درصد از هفته قبل خود رشد داشته است.

نرخ سود بین بانکی به عنوان شاخص کلیدی اقتصاد که در هفته‌های متوالی ثابت مانده و تغییر قابل توجهی را ثبت نکرده اکنون برای دو ماه متوالی  در حوالی 20.9 درصد رقم خورده است.

متغیر نرخ سود بین بانکی معمولا چهارشنبه هر هفته از سوی بانک مرکزی اعلام می شود و در واقع حاصل نرخ سود معامله بانک‌های دارای مازاد با بانک‌های دارای کسری است و بانک مرکزی دامنه نرخ سود در این بازار را تعیین می‌کند و اعتبارات قاعده‌مند را براساس سقف نرخ سود تعیین شده که برابر 22 درصد است به بازار تزریق می‌کند.

تغییرات نرخ بهره بین بانکی در کل بازار پول تأثیر می‌گذارد. زمانی که نرخ‌ها تغییر می‌کند این حرکت وجوه به سمت بانک‌ها می‌تواند بازارهای دیگر همچون بازار ارز، بازار طلا را با رکود همراه کند.

افزایش نرخ سود بین بانکی در واقع نشانه کاهش حجم پول بین بانکی و کم تر شدن آن بیانگر افزایش حجم در حساب جاری بانک‌هاست.

زمانی که حجم پول در بانک‌ها افزایش پیدا کند تورم نیز مسیری صعودی دارد و در مقابل وقتی که بانک‌ها با کاهش پول مواجه شوند می توان انتظار کاهش تورم را داشت.

جدول

انتهای پیام/

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما