ماجرای رشد 50 درصدی صندوق ارزش مسکن چیست؟

صندوق ارزش مسکن که از حدود 45 روز پیش پذیره نویسی آن آغاز شد و از روز شنبه 21 آبان به عنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور رونمایی شد، این روزها مورد توجه قرار گرفته به صورتی که با وجود گذشت یک هفته از آغاز معاملات، صعود 50 درصدی و به طور متوسط روزی 10 درصد رشد داشته است. سیاستگذار راه‌اندازی این صندوق را راهکاری برای خانه دار شدن مردم با سرمایه های خرد دانسته، اما آیا این هدف محقق می شود و رشد صندوق می تواند ادامه‌دار باشد.

ماجرای رشد 50 درصدی صندوق ارزش مسکن چیست؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعیده زمانی: صبح روز شنبه 21 آبان با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصاد و دارایی از نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد. محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این آیین با تاکید بر دغدغه دولت سیزدهم برای توسعه ابزارهای مختلف در بازار سرمایه گفت: با آغاز به کار نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور و بازگشایی نماد این صندوق در تالار فرابورس، از این پس سرمایه های خرد می توانند به اندازه توان خرید خود در حوزه مسکن ورود کرده و عقب افتادگی همیشگی سرمایه گذاران کوچک از تورم و افزایش ها و جهش هایی که در بازار مسکن شاهد آن هستیم به این شکل جبران می شود.

اسکندری با بیان اینکه «رونمایی از این ابزار بازار سرمایه، طلیعه مهمی برای آغاز توسعه و استفاده از ابزارهای جدید در این حوزه است» گفت: صندوق های ریت (REIT) تجربه ای است که در جهان از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و طی سال های اخیر نیز کشورهای مختلف به این ابزار ورود کرده اند؛ اما برای اولین بار است که این ابزار در کشورمان اجرا می شود.

او یکی از مهم ترین چالش های بازار املاک را بهره وری استفاده از ملک عنوان کرد و افزود: به همین دلیل نیز برای معرفی این صندوق تلاش شده تا علاوه بر توجه به تغییرات قیمت ملک، موضوع اجاره ملک و بهره وری آن نیز مدنظر قرار گیرد تا این موضوع در کانون توجه فعالان بازار سرمایه و املاک قرار گیرد.

 

صندوق ارزش مسکن با چه قیمتی ارزش گذاری شده بود؟

صندوق ارزش مسکن حدود 165 میلیون واحد سرمایه گذاری دارد که این واحدهای سرمایه گذاری ارزش خود را از ملک حدود 900 متری  با عمر 14 سال واقع در خیابان ملاصدرا تهران که ساختمان اداری و نه مسکونی است به دست آورد. در گزارشی که در کدال منتشر شده، ارزش این ملک  توسط کارشناس رسمی  دادگستری و با کمک مشاورین املاک حدود 150 میلیارد تومان ارزیابی شده است. اینکه اساسا این رقم با توجه به مقایسه ملک های مشابه در منطقه درست ارزش گذاری شده یا خیر موضوع این گزارش نیست، اما آنچه از اهمیت زیای برخوردار است رشد عجیب و البته حبابی این سهام در مدت یک هفته است که نگرانی از تجربه تلخ سهامداران در صنوق پالایش یکم را ایجاد می کند و ضروری است تا دولت در این زمینه ورود و از زیان مردم جلوگیری کند.

 

رشد حبابی قیمت صندوق ارزش مسکن

در روز پذیره نویسی این ملک 150 میلیارد تومانی با قیمت 165 میلیارد تومان (15 میلیارد تومان بالاتر از رقم کارشناسی)  ارزشگذاری و در روز بازگشایی ارزش کل 173 میلیارد تومان اعلام و فروخته شد. هر چند پیش از این و بر اساس نظر کارشناسان، ارزش این ملک متری 167  میلیون تومان برآورد شده  بود اما در ادامه به متری 192 میلیون تومان و در حال حاضر حدود 270 میلیون تومان در هر متر رسید. هر چند بعد از شفاف سازی درباره ارزش صندوق، تا حدودی نرخ هر سهم با  کاهش رو به رو  و به 1500 تومان رسید، اما با این وجود رشد صندوق در هفته جاری ادامه یافت و ارزش ملک به 247 میلیارد تومان رسید که با واقعیت قیمت ها در بازار منطقه سنخیتی ندارد.

 

هشدار نسبت به جلوگیری از تجربه بغرنج پالایش یکم

با توجه به اینکه  صندوق ارزش مسکن 70 درصد بالاتر از ارزش ذاتی معامله  می شود و تاکنون بیش از 60 میلیارد تومان در این صندوق معامله صورت گرفته، کارشناسان بر ضرورت توجه سهامداران به ارزش واقعی صندوق هشدار  و بر ضرورت نظارت دولت به این مساله برای جلوگیری از تکرار ماجرای دارایکم که در آن سهامداران زیان های شدیدی را متحمل شدند تاکید دارند. انتظار می رود نهادهای مسئول نسبت به واقعیت های موجود شفاف سازی کنند تا اعتماد آسیب دیده مردم دوباره آسیب نبیند.  بازار سهام باید تحت تاثیر بازار واقعی باشد. به علاوه اینکه حباب قیمتی در بازار مسکن بورسی نیز اثر خو را بر بازار اصلی می گذارد. در مجموع آنچه مشخص است این است که  آنچه در حال حاضر عرضه می شود با آنچه سیاستگذار می گوید اساسا چیزی متفاوت است و باید در این زمینه اطلاع رسانی کامل صورت گیرد.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما