کدام شرکتهای بیمه بیشترین و کدامیک کمترین هزینه تبلیغات را داشتند؟
بر اساس این اطلاعات، جمع هزینههای مربوط به آگهی و تبلیغات در این شرکتها در سه ماهه نخست سال جاری به رقم 322 میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد حدود 27 درصدی همراه شده است.
به گزارش اقتصاد 100؛ تبلیغات و بازاریابی در عصر کنونی یکی از مهمترین ابزارها برای حفظ یا رشد سهم از بازار به ویژه برای صنایعی رقابتی به شمار میرود. سطح اهمیت این مقوله آنقدر بالاست که به صورت معمول در بسیاری از شرکتها معاونت یا حداقل یک مدیر میانی برای این حوزه در نظر گرفته میشود؛ همچنین بسیاری از مدیران نیز به منابع صرف شده در این حوزه را به هزینه قلمداد نکرده و بلکه به عنوان نوعی سرمایهگذاری به شمار میآورند.
در صنعت بیمه نیز به عنوان یک صنعت رقابتی مباحث مربوط به تبلیغات و بازاریابی از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این همه بررسی علمکرد شرکتهای بیمهای در این حوزه (گزارشهای نگارش شده در شمارههای پیشین) نشان میدهد در بسیاری از شرکتها و در مجموع صنعت، آنچنان که باید و شاید مدیران بیمهای به این مقوله اهمیت نمیدهند. کم شدن تبلیغات شرکتهای بیمهای در رسانهای همچون صدا و سیما در سالهای اخیر یکی از شواهد میدانی بارز در این زمینه است. با توجه به اینکه آمار جامع و کاملی از هزینههای انجامشده در حوزه تبلیغات و بازاریابی در ماههای سپریشده از سال 1401 در دست نیست، نمیتوان قضاوتی همهجانبه و فراگیر از آن ارائه داد.
تنها اطلاعات در دسترس در این زمینه به هزینههای مربوط به آگهی و تبلیغات برخی شرکتها منتشرشده در سایت کدال (تعداد 14 شرکت) مربوط است. بر اساس این اطلاعات، جمع هزینههای مربوط به آگهی و تبلیغات در این شرکتها در سه ماهه نخست سال جاری به رقم 322 میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد حدود 27 درصدی همراه شده است. در میان شرکتهای مورد بررسی، iهزینه بیمه معلم 67 میلیارد ریال گزارش شده است. دو بیمه سامان و پاسارگاد نیز در این زمینه در ردههای بعدی جای دارند. حضور شرکت بیمه تجارت نو نیز در رتبه چهارم قابل توجه است. در سوی مقابل نیز، شرکتهای بیمه میهن، ما، خاورمیانه و نوین کمترین هزینه کرد در حوزه بازاریابی و تبلیغات را (در بین شرکتهای مورد بررسی) دارند. شرکتهای بزرگ و خصولتی همچون بیمه البرز، دانا و آسیا نیز ردههای میانی جدول را در اختیار دارند.
همچنین در بین شرکتهای مورد بررسی، بیمه تجارت نو با رشد حدود شش برابری هزینههای آگهی و تبلیغات، نرخ رشد را در این زمینه داشته است. رشد حدود پنج برابری این قلم هزینههای در شرکت بیمه سامان نیز در جای خود قابل توجه است. در سوی مقابل نیز افت حدود 96 درصدی هزینههای تبلیغات و بازاریابی باعث شده تا بیشترین افت هزینه به این شرکت اختصاص یابد. افت 57 درصدی هزینههای آگهی و تبلیغات برای در شرکت بیمه البرز نیز در جای خود قابل تأمل است.
با توجه به اعداد یادشده نمیتوان به رشد حدود 27 درصدی مورد اشاره در بندهای پیشین چندان دلخوش بود؛ زیرا افزایش هزینه بازاریابی در شرکتها به صورت همگن رخ نداده است. با این همه باید توجه داشت که بازه زمانی مورد بررسی سه ماهه نخست سال جاری بوده و به احتمال فراوان جمع این هزینههای در نه ماهه سال این هزینهها افزایش خواهند یافت. کما اینکه صورتهای مالی سالهای گذشته نشان میدهد شرکتها در سه ماهه نخست سال هزینههای بازاریابی و تبلیغات چندانی نداشتهاند. برگزاری رویداد نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در فصل تابستان نیز موضوع دیگری است که میتواند میزان هزینههای انجام شده از سوی شرکتها را دستخوش نوسانات قابل توجه کند. هر چند که اخبار جسته و گریخته حاکی از آن است که این نمایشگاه نیز فارغ از هزینههای انجامشده در آن، دستارود قابل توجهی برای شرکتهای بیمهای نداشته است. باوجود این باید منتظر ماند و دید با انتشار صورتهای مالی برای تابستان و دورههای بعد هزینههای تبلیغات هر یک از شرکتها و به تبع آن تغییرات در حق بیمه صادره از سوی آنها دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.
ارسال نظر