فراهم شدن امکان شکایت از بانکها در سامانه بانک مرکزی
متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج که درخصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند، میتوانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی اقدام کنند.
به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- طی این مدت مبلغ ۲۰۰هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است. براساس شیوهنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمدهاند، به ازای فرزند اول ۲۰۰میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۴۰۰میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۶۰۰میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم ۸۰۰میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد۱۰۰میلیون تومان است. همچنین بانک مرکزی به منظور تسهیل در ثبت تقاضای متقاضیان تسهیلات فرزندآوری سامانه تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری را در راستای اجرای ماده (۱۰) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از ابتدای اردیبهشت ماه سال۱۴۰۱ راهاندازی کرد و بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پسانداز و جاری قرضالحسنه شبکه بانکی حسب دستورالعمل مربوطه مسوول پرداخت این تسهیلات شدهاند.
این سامانه با هدف تمرکز ثبتنام متقاضیان در یک سامانه راهاندازی شده و امکان هویتسنجی متقاضیان و استعلامات موردنیاز از جمله رابطه والد - فرزندی به صورت برخط، تسریع در پرداخت تسهیلات و کاهش میانگین زمان انتظار، جلوگیری از اخذ چند باره تسهیلات توسط متقاضیان و امکان نظارت لحظهای بانک مرکزی بر شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را فراهم میکند. متقاضیان برای تقاضای این تسهیلات در ابتدا باید با مراجعه به این سامانه به آدرس https: / / ve. cbi. ir/ VC/ DefaultVC. aspx، ثبتنام خود را انجام دهند و کد رهگیری اخذ کنند. سپس نسبت به انتخاب بانک و شعبه دلخواه از لیست شعب مجاز اقدام کنند. پس از تایید شعبه انتخابی متقاضی توسط بانک عامل، متقاضیان با مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام میکنند.
متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج که درخصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند، میتوانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی اقدام کنند. روابط عمومی بانک مرکزی در همین ارتباط اعلام کرده است: متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی به آدرس https: / / crm. cbi. ir/ و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع، کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. ضروری است به منظور رسیدگی سریعتر به شکایات، در فیلد موضوع، گزینه «شکایت»، در فیلد نوع درخواست گزینه «مربوط به سایر بانکها» و در فیلد نام و کد بانک، بانک مورد شکایت را انتخاب کنند.
همچنین لازم است هموطنان گرامی با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. ضمنا پیش از این نیز امکان طرح شکایت در خصوص «تسهیلات قرضالحسنه ازدواج» در همین سامانه فراهم شده است و هموطنان گرامی با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرضالحسنه ازدواج بهعنوان موضوع «فرعی» میتوانند شکایت خود را در این زمینه ثبت کنند.
انتهای پیام/
ارسال نظر