اقتصاد۱۰۰ بررسی می‌کند

تورم، مواد غذایی را غیب می کند؟

تورم به عنوان خطرناک‌ترین چاشنی انفجاری در هر اقتصادی عمل می‌کند و جیب عموم افراد را کوچک‌تر و فاصله طبقاتی‌تر را تشدید می‌کند. باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و امنیت جامعه را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.

تورم، مواد غذایی را غیب می کند؟

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100- مجتبی اسکندری: افزایش فشار تورمی بر مردم در شرایطی که رشد اقتصادی به شکلی درازآهنگ منفی بوده است و سطح درآمدی اقشار مختلف ارتقا نیافته است، باعث به صدا در آمدن زنگ هشدار برای دهک‌های مختلف و به ویژه، اقشار با درآمد بسیار پایین‌تر شده است. تداوم این وضعیت که سنخی از بیماری هلندی را با رکود و تورم شدید توامان ساخته است، به شدت نگران کننده است. مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد۱۰۰، نسبت به تداوم سیاست‌های پولی انبساطی دولت هشدار داده و از تهدید امنیت غذایی خانوارها، ابراز نگرانی کرد. مشروح گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 

اوج‌گیری تورم مواد غذایی! 

این اقتصاددان با توجه به رکوردشکنی نرخ تورم مواد غذایی در انتهای نیمه نخست سال جاری، اذعان داشت: نرخ تورم یک شاخص کلی است که شاید تصویری نسبتا جامع از وضعیت یک اقتصاد به نمایش بگذارد اما تورم مواد غذایی به عنوان شاخص مکمل، شماتیک دقیق‌تری از وضعیت درآمدی و هزینه‌ای خانوار را برای ناظران به تصویر می‌کشد! به طور مثال، مطابق با آخرین آمار دولتی، نرخ تورم مواد غذایی، تقریبا برای تمامی گروه‌های مواد غذایی رکورد بالای ۵۰ درصد است. گروه روغن و چربی‌ها، تورم ۲۷۰ درصدی برجای گذاشته است و نرخ تورم گروه لبنیات و تخم مرغ، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این نرخ برای گروه گوشت و مرغ هم بالای ۶۳ درصد است و همین وضعیت را در گروه نان و غلات و شیرینی‌ها نیز شاهد هستیم با نرخ‌های به مراتب بالاتر از این! در صورت ادامه این وضع شاهد کمبود بیشتر مواد غذایی خواهیم بود.

مرتضی_افقه

 

ضعف جسمی در انتظار کارگران

وی افزود: حذف تدریجی مواد غذایی مهم از سفره مردم، باعث تضعیف جسمی نیروی کار شده و هزینه‌های پوشش ریسک و بیمه نیروی کار را، در کنار تلفات کار، افزایش خواهد داد. این در شرایطی است که مطابق با برآوردهای دولتی، خط فقر به بالای ۱۸ میلیون تومان رسیده است. مردم چگونه باید این وضعیت را تاب بیاورند؟ ابتدا که مغزها و آجیل از سفره خانوار حذف شد و سپس گوشت قرمز، بعد هم نوبت به لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات و حالا هم مرغ و تخم مرغ رسیده و در بسیاری از مناطق تقاضای نسیه برای نان گزارش شده است. به رغم تمامی موارد رنج‌آور و نگران کننده‌ای که متذکر شدم، هیچ گونه کوششی برای کاهش هزینه‌های دولت و انقباض در رفتارهای افسارگسیخته پولی صورت نمی‌پذیرد. 

فاصله طبقاتی مردم را خشمگین می‌کند

مرتضی افقه در پایان خاطرنشان ساخت: مردم ایران به فاصله طبقاتی حساسیت شدیدتری نسبت به گذشته دارند و وقتی که این وضعیت را می‌بینند، دولت باید انتظار هرگونه نابهنجاری اجتماعی را داشته باشد. بحران امنیت مواد غذایی مسئله کوچکی نیست که بشود به سادگی از کنارش گذشت و یکی از مهمترین شاخص‌های تامین امنیت کشور است. این موضوع را در کنار ناتوانی مردم برای یافتن شغل و مسکن و سرپناه مناسب بگذارید و مشاهده کنید که چه چشم‌انداز ناگواری فراروی اقتصاد و شهروندان قرار دارد. دولت باید بیش‌تر این مردم را در سیاست‌گذاری‌های خود درک کند و معیشت مردم را در اولویت اصلی خود قرار بدهد. درمان‌های مقطعی و یارانه‌ای هم دردی از مشکل مردم را مداوا نخواهند کرد و از قضا حل مشکلات را دشوارتر نیز خواهد کرد. 

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما