اراده بانک مرکزی برای جلوگیری از بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک ها/ 2 مسیر شکایت از بانک های متخلف چیست؟

مسئولان بانک مرکزی همچنان از غیرقانونی بودن بلوکه کردن بخشی از وام توسط بانک ها تاکید می کنند و این در حالی است که برخی گزارش ها حاکی از ادامه این سیاست توسط بانک های مختلف است. در آخرین اظهار نظر معاون نظارت بانک مرکزی دو مسیر برای ثبت شکایت مشتریان از بانک ها اعلام کرده است.

اراده بانک مرکزی برای جلوگیری از بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک ها/ 2 مسیر شکایت از بانک های متخلف چیست؟

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100- سعید قلیچ: سال گذشته بانک مرکزی در پی بی‌توجهی بانک‌ها به ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی مجددا در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ کرد. در این بخشنامه تاکید شد چنانچه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قبل از اعطای تسهیلات و با توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه گذاری مدت دار از تسهیلات‌ گیرنده کنند، مکلف به پرداخت سود علی الحساب به سپرده مذکور هستند. همچنین بانک مرکزی در ۱۸ مهرماه امسال مجددا در بخشنامه ای به بانک ها اعلام کرد که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

پیش از این و برای اولین بار در 11 تیر 1399 بود که بانک مرکزی در بخشنامه ای به تمام بانک‌ها اعلام کرد بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی مشتریان در قالب هر نوع سپرده دیگر غیرقانونی است. براساس اعلام بانک مرکزی اگر بانک ها قصد دارند بخشی از مبلغ وام را به عنوان ضمانت سپرده نزد خودشان نگه دارند، باید سود علی الحساب به آن پول تعلق بگیرد. با وجود گذشت یکسال و نیم از ابلاغ این بخشنامه، اما بانک های عامل نه دست از بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی برداشتند، نه سودی برای آنها در نظر گرفتند.

24 بهمن 1400 نیز رئیس کل بانک مرکزی دوباره دست روی این تخلف بانکی گذاشت و اعلام کرد: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده ها توسط بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

دو روز بعد از این صحبت های رییس کل بانک مرکزی، مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی این نهاد پولی به مردم اعلام کرد این کار منع قانونی دارد و در صورتی که مشتری با چنین موردی روبه‌رو شود، قابل رسیدگی است.

با وجود تمامی این صحبت ها، آنطور که ایسنا در یکی از مطالب خود گزارش داده، بررسی های به عمل آمده و شکایات ثبت شده در بانک مرکزی، حاکی از عدم رعایت این بخشنامه ها یاد شده و تخلف از سوی برخی از بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی است که در صورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک ها خواهد شد؛ از این رو مقتضی است به قید تسریع اقدامات لازم به منظور رعایت کامل ضوابط یاد شده اتخاذ شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق صورت گیرد.

چطور از بانک های متخلف شکایت کنیم؟

در همین حال هفته گذشته بود که ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی بیان کرد: بانک ها گاهی مبلغی از تسهیلات را نزد خود بلوکه می کنند یا اینکه علاوه بر تسهیلات، مبلغی را در قالب سپرده از افراد اخذ می کنند که براساس دستورالعمل بانک مرکزی به هیچ وجه وثیقه نقدی، وثیقه تسهیلات نیست. همچنین اگر بانک در کنار اعطای تسهیلات، از فرد سپرده بخواهد و به آن سود تعلق نگیرد نیز تخلف است.

آنطور که معاون نظارت بانک مرکزی گفته است: چنانچه افراد تخلفی را مشاهده کنند می‌توانند از دو طریق شکایت خود را ثبت کنند. نخست اینکه می‌توانند سامانه ارتباطات مردمی به شماره تماس ۲۷۰۶ تماس بگیرند. روش دیگر این است که افراد وارد لینک https://crm.cbi.ir/createrequest شوند و درخواست خود را ارسال کنند.

براساس صحبت های معاون بانک مرکزی افرادی که قصد شکایت از بانک های متخلف را دارند باید در سامانه ثبت درخواست مشخصات فردی، نوع درخواست و اطلاعات لازم را تکمیل کنند. نکته مهم این است که فرد باید در قسمت مربوط به موضوع اصلی؛ تسهیلات بانکی را وارد کند و در موضوع فرعی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات را وارد کند و در بخش بعدی درخواست خود را به صورت کامل تشریح کند در پایان کد رهگیری برای فرد ارسال می‌شود تا نتیجه را از طریق کد دریافتی پیگیری کند.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما