اتصال کارت های بانکی ایران و روسیه چه مزیت هایی دارد؟

گام های آخر برای خرید با کارت های عضو شتاب در سرزمین تزارها

در راستای توافقات پولی و بانکی انجام شده بین ایران و روسیه قرار است شبکه کارت‌های بانکی این دو کشور به هم متصل شود. الان ماه هاست که مذاکرات اساسی در سطح بانک‌های مرکزی در مورد اتصال و استفاده متقابل از سامانه میر روسیه و سامانه شتاب در ایران در حال انجام است.

گام های آخر برای خرید با کارت های عضو شتاب در سرزمین تزارها

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100سعید قلیچ: هفته اول تیرماه سال جاری بود که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری پس از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود حسین امیر عبداللهیان، از اتصال سیستم پرداخت ایران و روسیه خبر داد و گفت: سیستم پرداخت میر روسیه به زودی با سامانه ایرانی شتاب متصل می شود. با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب این دو درگاه به یکدیگر متصل می‌شوند و با امکان برقراری تراکنش‌های مالی بین دو کشور ایران و روسیه، ارتباط بین شبکه بانکی این دو کشور برقرار خواهد شد.

پس از آن در اواخر تیرماه معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران آغاز شد. رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که علاوه بر بازگشایی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی، پیمان‌های پولی و بانکی مختلفی بین ایران و روسیه منعقد شده که برخی از آن‌ها شامل استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری، پرداخت‌های خرد بین شهروندان روسی و ایرانی و نحوه تبادلات مالی دو کشور است.  همان زمان وزیر اقتصاد نیز از اتصال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه به هم تا سه ماه آینده ابراز امیدواری کرد.

این اولین مرتبه نیست که موضوع اتصال کارت های بانکی ایران و روسیه مطرح می شود. پیش از این در دی ماه 1396 مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در دولت دولت دوازهم از انجام مذاکرات حقوقی ایران و روسیه برای اتصال کارت‌های بانکی خبر داده بود. کارشناسان می گویند؛ یکی از مباحث اصلی کشور در بحث ارتباطات بین المللی، بحث استانداردهای امنیتی و کسب و کاری است که متاسفانه در ایران با وجود توسعه حوزه بانکداری الکترونیک، به دلیل عدم ارتباط با جامعه بین المللی خیلی بانک های ما آماده این حوزه نیستند.

آخرین وضعیت اتصال شبکه کارت های بانکی

در آخرین اظهارات مطرح شده درباره اتصال شبکه کارت های بانکی ایران و روسیه، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته است: تیم شبکه بانکی ایران با روسیه در حال طراحی جزئیات این موضوع هستند و اینکه اتصال شبکه کارت‌های بانکی این دو کشور در چند مرحله و به چه صورت انجام می‌شود، اعلام خواهد شد. طبق گفته معاون بانک مرکزی، با اتصال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه زمانی که یک ایرانی به روسیه می‌رود، می‌تواند از شبکه کارت های بانکی روسیه استفاده کند و برای شهروندان روسیه که به ایران می‌آیند نیز به همین صورت خواهد بود که می توانند از شبکه کارت بانکی ایران استفاده کنند. محرمیان درباره اینکه تا پایان امسال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه به هم متصل می‌شوند، توضیح داد: می‌خواهیم که این موضوع زودتر انجام شود اما در جریان این فرآیند ممکن است تاخیرهایی رخ دهد.

مزایای اتصال شبکه کارت های بانکی ایران و روسیه

با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب این دو درگاه به یکدیگر متصل می‌شوند و با امکان برقراری تراکنش‌های مالی بین دو کشور ایران و روسیه، ارتباط بین شبکه بانکی این دو کشور برقرار خواهد شد و پس از آن به راحتی امکان استفاده از حساب بانکی بین دو کشور وجود خواهد داشت. این کار به ارتقای سیستم پرداخت و همچنین تسهیل روابط اقتصادی و مالی بین دو کشور کمک می‌کند. در سال های اخیر و به دلیل تحریم بانک های کشور، امکان استفاده از کارت و حساب بانکی ایرانی در کشور‌های دیگر وجود نداشت و حتی در کشورهای همسایه مثل ترکیه به دلیل وجود محدودیت امکان جا به جایی پول بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های ترکیه، مردم مجبور به مراجعه به شعب بانک های ایرانی و یا استفاده از کارتخوان ایرانی در این کشورها می‌شدند که محدودیت‌هایی را به همراه دارد.

با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب، به راحتی امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی متصل به شبکه پرداخت شتاب در کشور روسیه وجود خواهد داشت، دیگر نیازی به افتتاح حساب خارجی و یا مراجعه به شعبه بانک‌های ایرانی نیست و به راحتی می‌توان با حساب و کارت‌های ایرانی در پایانه‌های فروشگاهی، خودپردازها و بانک‌های روسیه عملیات پرداخت را انجام داد. عکس این عملیات هم ممکن می‌شود یعنی مردم روسیه در ایران می‌توانند از حساب‌های متصل به شبکه میر خود به راحتی استفاده کنند.

این می‌تواند نقطه شروعی برای پایان محدودیت های انتقال وجه و پرداخت در کشورهای دیگر به وسیله حساب های ایرانی باشد. اقدامی که موجب تسهیل انتقال وجه، تقویت روابط اقتصادی و توریستی، هزینه پایین‌تر انتقال پول و ایجاد تحولی در روابط پولی و بانکی بین دو کشور ایران و روسیه می‌شود. اتصال شبکه کارت های بانکی ایران و روسیه در راستای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی میان دو کشور و استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات، تعریف سیستم پیام‌رسان بانکی بین دو کشور به‌ منظور تسهیل روابط اقتصادی است.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما