سفته‌بازی در قالب بازارگردانی

ذات بورس نوسان است؛ بنابراین گاهی نقدشوندگی دچار مشکلاتی می‌شود. در سال 1399 به دلیل ریزش مداوم، سازمان بورس تصمیم خود را درخصوص ورود شخصی به نام بازارگردان گرفت. البته تا به امروز نیز برخی از سهامداران هنوز با مفهوم دقیق بازارگردان آشنا نشده‌اند. به همین ترتیب اکثریت مردم با بازارگردان‌ها مشکل دارند و معتقدند وظیفه بازارگردان تلاش برای نگه داشتن سهم در قیمت‌ها بالا است.

سفته‌بازی در قالب بازارگردانی

به گزارش گروه بانک، بیمه و بورس اقتصاد 100، در این زمینه با حامد فقرایی، مدیر بخش تحلیل و مدیریت دارایی در سبدگردان تدبیر گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

*بفرمایید بازارگردانی فعلی چه مشکلاتی را برای بورس اوراق بهادار ایجاد کرده است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که تصور اکثریت سهامداران از مفهوم بازارگردانی اشتباه است؛ وظیفه بازارگردان هموار کردن معاملات برای سهامداران است و باید براساس اینکه قیمت سهامی ارزنده است یا خیر حمایت خود را از سهم انجام دهد. نه به این معنا که همیشه مانع از صف فروش شدن سهم شود.

 

*بازارگردانی در ایران و خارج از کشور چه تفاوت‌هایی دارد؟

بازارگردان در بورس‌های خارجی با مفهوم داخل وجود ندارد؛ درواقع به اصطلاح خودمان سفته‌بازهایی برای آن‌ها وجود دارد که با توجه به ارزش بنیادی سهم با بالا و پایین رفتن آن، سهم را حمایت می‌کنند.

به این ترتیب که قیمت جاری و ذاتی سهم باید نزدیک هم در تردد باشد و بازارگردان معاملات را روان می‌کند. اگر صف فروش یا صف خرید برای مدتی درحال رخ دادن باشد، از این موضوع جلوگیری می‌کند.

 

*مشکلات موجود بازارگردانی در ایران چیست؟

زمانی که شرکتی دارای بازارگردانی می‌شود، عملا باید هزینه‌های بازارگردان را پرداخت کند. معمولا در ابتدای کار با مشکل روبه‌رو می‌شویم. شرکت هزینه بازارگردان را تامین نمی‌کند، بنابراین بازارگردان از طریق کارگزاری‌ها و به صورت اعتباری کار می‌کند. این اعتبار هم حدی دارد و اگر باز هم شرکت این هزینه را تقبل نکند، بنابراین بازارگردان هم به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

 

*برخی معتقدند بازارگردان‌ها به جای انجام تعهدات خود، در بازار سفته‌بازی می‌کنند. این موضوع چقدر صحت دارد؟

قاعدتا نوسان‌گیری با ذات بازارگردانی منافات دارد. اما ممکن است در برخی موارد هم این موضوع مشاهده شود که باید حتما تحت پیگیری قرار بگیرد.

 

*توصیه و پیشنهادی در این خصوص دارید؟

به سهامداران توصیه می‌کنم از بازارگردان‌ها توقع حمایت همیشگی را نداشته باشند. بازارگردان‌ها باید در زمانی‌هایی که صف خرید یا صف فروش ناگهانی و مداوم رخ می‌دهد، جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما