در گفت‌وگو با «اقتصاد 100» بررسی شد

تسهیلات سوخت‌شده بانک‌های دولتی کاهش یافته است؟

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگرچه شفافیت در نظام بانکی منجر به کاهش تسهیلات سوخت شده بانک‌ها می شود اما با توجه به عملکرد سیاستگذار در بخش‌های مختلف اقتصاد در تحقق این مساله تردیدهایی وجود دارد.

تسهیلات سوخت‌شده بانک‌های دولتی کاهش یافته است؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعیده زمانی: معرفی ابربدهکاران بانکی یکی از اقدامات دولت بود که در راستای وصول مطالبات بانکی و شفاف سازی اعلام شد؛ موضوعی که به گفته وزیر اقتصاد حالا منجر به کاهش تسهیلات سوخت شده بانکهای دولتی شده است. 

بر اساس گزارش ها برای بانک ‌های توسعه صادرات، توسعه تعاون، مسکن و... یک‌سوم تسهیلات سوخت‌شده بانک کاهش پیدا کرده است. همچنین در بانک ملی نیز این رقم ۱۴‌درصد کاهش پیدا کرده است. وزیر اقتصاد این مساله را در راستای شفاف سازی و افزایش انگیزه مدیران برای بهبود عملکرد عنوان کرده است. 

حرکت بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به سمت سودآوری

احسان خاندوزی با اشاره به انتشار صورت‌های مالی سال۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی غیر‌بورسی در سامانه کدال اظهار کرد: سال گذشته در ابتدای دولت سیزدهم که برای نخستین بار صورت مالی ۳۰۰ شرکت دولتی را منتشر کردیم، برخی ایراد گرفتند که اینها مربوط به دولت قبل است که اعلام شده نه دوره عملکرد خود شما و همچنین انتشار این صورت‌های مالی چه کمکی به مسائل اقتصادی کشور می‌کند. او خاطرنشان کرد: ۱۴۰شرکت دولتی درآمد عملیاتی آنها در سال گذشته افزایش پیدا کرده و ۹۷‌درصد رشد درآمد داشتند. همچنین ۱۱۱ شرکت دولتی هم که به دلایل مختلفی زیان انباشته داشتند حدود نیمی از آنها یا به سمت سودآوری حرکت کردند یا از وضعیت ورشکستگی نجات پیدا کردند، حدود ۵۷‌درصد به سمت سودآوری حرکت کردند و این مسیر ادامه دارد. 

خاندوزی ادامه داد: حتی در حوزه بانک‌های دولتی که شفافیت ابربدهکاران بانکی را انجام دادیم، موجب شده است بسیاری از تسهیلات سوخت‌شده برگردد، برای بانک‌های توسعه تعاون، توسعه صادرات و مسکن و... یک‌سوم تسهیلات سوخت شده «ام‌پی‌ال» کاهش و در بانک ملی ۱۴‌درصد کاهش پیدا کرده است؛ اینها ثمرات حرکت به سمت شفافیت آرام‌آرام خود را در عرصه مدیریت نشان می‌دهد. وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای اینکه بستر مشارکت مردم، فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران را فراهم کنیم، همچنان پای شفافیت ایستاده‌‌‌ایم.

معرفی ناقص ابربدهکاران بانکی؟

علی قنبری- تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد 100 می گوید: شفافیت یکی از عواملی است که سوخت مطالبات بانکی را کاهش می دهد و البته رقابت را زیاد میکند. در این شرایط حرکت به سوی توسعه بیشتر می شود اما در خصوص گزارش هایی که اخیرا اعلام شده است باید در عملکرد و بازدهی این دستاوردها را مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اقدام دولت در معرفی ابربدهکاران بانکی با کاستی هایی رو به رو بود می گوید: اگرچه اقداماتی صورت گرفته اما این مساله نیز همانند سایر شعارهای دولت از جمله شعار بهبود شاخص های کلان آنچنان تحقق نیافته است. 

وضعیت نامناسب شاخص های کلان اقتصادی

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بدتر شدن شاخصهای اقتصادی ونرخ بالای بیکاری و وضعیت نامناسب ضریب جینی و همچنین رشد اقتصادی می گوید: بخشی از این مشکلات ناشی از مشکلات درونزا و بخشی از جمله عدم پیوستن به FATF برونزا بوده و چون محقق نشده نتوانستند به اهداف مورد نظر برسند. 

قنبری با اشاره به صفر شدن جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی می افزاید: سرمایه گذاری عامل رشد تولید و اشتغال هستند و دولت درجذب سرمایه گذاری موفق عمل نکرده است.  

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما