اقتصاد 100 چالش‌های پولی و مالی دولت جدید بریتانیا را بررسی می‌کند

عقب‌نشینی تحقیر آمیز مالیاتی

شواهد نشان می دهد که جرمی هانت، وزیر دارایی جدید بریتانیا، تقریباً تمامی وعده های کاهش مالیات دولت را کنار گذشته است. علاوه بر این گویا قرار است برای یارانه‌های انرژی نیز محدودیت زمانی تعریف شود. تمامی این کارها به منظور کاهش فشار از دولت لیز تراس است. نخست وزیری که یک ماه است سر کار آمده و حالا به نظر می رسد با انتقاد شدید هم حزبی‌هایش تحت فشار برای استعفا قرار دارد.

عقب‌نشینی تحقیر آمیز مالیاتی

به گزارش خبرنگار گروه بانک بیمه و بورس اقتصاد 100-محمدرضا ستاری: جرمی هانت وزیر جدید خزانه‌داری بریتانیا به منظور تثبیت بازارهای مالی طرح اولیه لیز تراس جهت تقویت بازار آزاد را کنار گذاشته است. 

هانت که در دولت جانسون وزیر خارجه بریتانیا بود، همچنین اعلام کرد که به مداخله دولت جهت کنترل قیمت انرژی پایان داده و برنامه ای جدید در این خصوص ارائه خواهد داد. چنین امری به گفته کارشناسان می‌تواند فشار مضاعفی بر روی خانوارها ایجاد کند، چرا که هم اکنون هم آنها با افزایش قیمت گاز و برق مواجه هستند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که دولت محافظه کار لیز تراس قصد داشت برنامه‌های مالیاتی و پولی خود را تا 31 اکتبر اعلام کند؛ اما از آنجا که همچنان تحولات اقتصادی ناخوشایندی برای بازارهای مالی در حال وقوع است، وزیر جدید خزانه‌داری با عجله برنامه‌های خود را اعلام کرده است؛ برنامه‌ای که گفته می‌شود چشم‌گیرترین عقب‌نشینی در تاریخ سیاسی مدرن بریتانیا است.

جرمی هانت که به این منظور یک گفت و گوی تلویزیونی انجام داده، می‌گوید: وظیفه هر دولتی ایجاد ثبات اقتصادی است. هر چند که ما نمی‌توانیم بازارها را کنترل کنیم، اما باید در خصوص پایداری سیاست‌های پولی و مالیه عمومی اطمینان بخشی داشته باشیم.

او سپس تاکید کرده که دولت سیاست کاهش نرخ مالیات بر درآمد را متوقف خواهد کرد. امری که یکی از ارکان سیاست اقتصادی دولت لیز تراس به منظور جهش در رشد اقتصادی بریتانیا بود. به همین منظور نخست وزیر جدید بریتانیا طرح کاهش مالیات بر درآمد افراد ثروتمند را اجرایی کرده و از آنجا که چنین اقدامی باعث افزایش ارزش پوند و اوراق قرضه دولتی شده بود، برخی از تحلیل گران عنوان کردند که چنین اقدامی یک راه تنفس برای دولت جدید بریتانیا باز کرده است.

اما حالا تحولات به گونه‌ای رقم خورده که بقای سیاسی لیز تراس، شش هفته پس از روی کار آمدنش در هاله‌ای از ابهام باشد. در واقع شرایط به گونه‌ای رقم خورده که جرمی هانت قصد دارد با در دست گرفتن کنترل اهرم‌های اقتصادی به ثبات دولت کمک کند، در حالی که هم اکنون نمایندگان حزب محافظه‌کار در حالی رایزنی به منظور برکناری لیز تراس هستند.

البته هنوز مساله برکناری خانم لیز تراس آنچنان جدی نشده و به نظر می‌رسد موضوع اجماع برای جانشین وی یکی از چالش‌های عمده حزب محافظه کار است. با این حال هر چند که با توجه به آشفتگی‌های به وجود آمده سه هفته اخیر، مواضع لیز تراس قابل دفاع نیست، اما سخنرانی جرمی هانت نشان داد که چطور یک دولت می‌تواند در مواقع بحرانی مجبور به چرخش‌ 180 درجه‌ای تحقیر آمیز شود. در واقع از آنجا که لیز تراس پیش از به قدرت رسیدنش هر گونه افزایش مالیات را رد کرده بود، اکنون دولت وی ناچار به اعمال مالیات برای افراد ثروتمند و شرکت هاست. از سوی دیگر در حالی لیز تراس به صراحت گفته بود که بودجه عمومی را کاهش نمی دهد که اکنون جرمی هانت به عنوان وزیر جدید دارایی می‌گوید دولت کاهش هزینه‌های عمومی قابل ملاحظه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما