چالش جدی عرضه خودرو در بورس/ چه کسی باید مانع شود؟

اگرچه بسیاری دیگر از کارشناسان براین باور هستند؛ عرضه بورسی خودرو نتایج بسیار خوبی خواهد داشت ولی چالش جدی نیز در این زمینه وجود دارد که باید نهاد متولی در این زمینه مانع از آن شود.

چالش جدی عرضه خودرو در بورس/ چه کسی باید مانع شود؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- «اصلاح ساختار مالی، تعریف خودروهای جدید در کنار اصلاح تصدی گری دولت می‌تواند صنعت خودرو را نجات دهد.» این عباراتی بوده که مجید عشقی، رئیس پرحاشیه سازمان بورس و اوراق بهادار از آن سخن گفته است، زیرا که وی معتقد است، تمام مشتریان و متقاضیان‌می‌توانند در بورس کالا خرید انجام دهند، تلاش این است که با افزایش عرضه مصرف کننده نهایی از روند عرضه هفتگی با قیمت منصفانه بهره مند شود.

از بین رفتن تقاضای کاذب

این در حالی بوده که بسیاری دیگر از کارشناسان نیز براین باور هستند؛ عرضه بورسی خودرو نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. با این وجود اما باید گفت قضاوت برای آن هنوز زود است، ولی واقعیت این است که حداقل در قالب معیارهای تئوری  نتیجه این امر می تواند از بین رفتن تقاضای کاذب و  شفافیت در معاملات باشد.

 به این موارد می توان کشف قیمت های تعادلی، کنار رفتن تقاضای کاذب و تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو را اضافه کرد. مواردی که غلامحسن آرمات، کارشناس بازار سرمایه به آنها ضمانت اجرایی عمل به تعهدات طرفین معامله و حمایت از بخش تولید را نیز اضافه کرده است. 

محاسنی که به تدریج موجب شده تا در بازه زمانی نه چندان طولانی پای انواع خودروها به بازار سرمایه باز شود.

وزارت صمت موافق یا مخالف؟

با این وجود ولی هستند برخی از صاحب نظران که دلنگرانی هایی از بابت احتمال بروز رانت‌ در این خصوص دارند چرا که تفاوت قیمت خودروهای عرضه شده در بورس و بهای بازار می تواند موجب بروز برخی چالش ها شود، مقوله ای که در نهایت موجب شده تا بعضی از افراد عنوان کنند حتی وزارت صمت هم این مسیر را بهترین مسیر عرضه نداند.

هرچند که واگذاری خودرو از طریق قرعه کشی ایده ای بوده که پیش تر وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را اجرایی کرد و در نهایت هم بروز برخی رانت ها در آن رقم خورد تا به آنجا که به تدریج این تعریف برای فروش وسایل نقلیه از در کارخانه ملغی شد.

منافع مالیاتی برای دولت

این در حالی بوده که نظر دیگری نیز در این باره وجود دارد، اینکه چنین شیوه عرضه خودرو در بورس کالا، برای دولت منافعی مانند مالیات بر ارزش افزوده منافعی خواهد داشت.

آن هم در شرایطی که طبق اظهارات سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالا، دولت ۷ هزار میلیارد تومان از بابت دریافت نشدن مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400 عدم النفع داشته است. براین اساس اگر این چرخه اصلاح شود می تواند درآمد قابل توجهی نیز برای دولت داشته باشد.

به هر حال به نظر می رسد مهم ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا را شفافیت معاملات در این زمینه است، البته لازمه این امر چنین بوده که وزارت امور اقتصادی و دارایی دسترسی آسان تری به همه اطلاعات و مالیات معاملات خودرو داشته از سوی دیگر وسایل نقلیه تولید شده به دست مصرف کننده واقعی برسد تا دیگر شاهد انباشت خودرو در دست عده دلالان و واسطه ها نباشیم. آنچه که شاید بتواند بستر ساز برقراری تعادل قیمت در بازار نیز شود.

در این زمینه اکنون مدتی است که خودرو در بازه های قیمتی مختلف و تیپ های متفاوت راهی بورس کالای ایران شده اند، تا این تدبیر جدید متولیان امر را در دنیای واقعی محک بزنند.

جدیدترین آن نیز عرضه مجدد فیدلیتی و دیگنیتی بوده که قرار است عرضه آنها در کنار نخستین عرضه دیگنیتی پرستیژ در این بازار به زودی اجرایی شود، خودروهایی که بهای آنها در بازار بیش از یک میلیارد تومان بوده و باید دید عرضه بورسی آنها و فاصله قیمتی آنها چه پیامدهای مثبت شاید هم منفی را به همراه خواهد داشت، اما مهمترین موضوع در این جا نیز چنین است که به هر حال کوتاه شدن دست دلالان از بازار بورسی فروش خودرو بحث جدی است که نیازمند نظارت بوده تا از بروز هر گونه رانتی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما