حرکت پالایش نفت تهران به‌سمت پتروپالایشی شدن/ برگزاری نشست با شرکت های پایه یک نفت و گاز کشور

اقتصاد 100- با برگزاری نشست چهار شرکت پایه یک نفت و گاز کشور با مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در خصوص انجام خدمات مشاوره فاز اول طراحی پایه (Basic) و اخذ لیسانس پروژه Bottom of Barrel Upgrading این شرکت یک گام دیگر به پتروپالایشی شدن نزدیک تر شد.

حرکت پالایش نفت تهران به‌سمت پتروپالایشی شدن/ برگزاری نشست با شرکت های پایه یک نفت و گاز کشور

 به گزارش گروه ویترین؛ محمد بیدار با اعلام این خبر گفت: نشست قبل از پیشنهاد نرخ مناقصه انجام خدمات مشاوره طراحی پایه (Basic) واخذ لیسانس طرح  Bottom of Barrel Upgrading شرکت پالایش نفت تهران با توجه به اهمیت موضوع با حضور مهندس آرمان فر مدیرعامل شرکت و نمایندگان چهار شرکت پایه یک نفتی کشور برگزار شد.
وی افزود: در این نشست پیرامون معرفی پروژه و توضیحات فنی آن، شرایط و ضوابط مناقصه، رفع ابهام و ارائه توضیحات تکمیلی و همچنین تعیین زمانبندی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد شرکت ها پاکات فنی و مالی خود را در اسرع وقت جهت انتخاب مشاور اصلح به شرکت پالایش نفت تهران ارسال نمایند.
بیدار پیرامون اهمیت پروژه Bottom of Barrel Upgrading  و سود حاصل از اجرای آن اظهار داشت: از ابتدای سال 2020 و بر اساس پروتکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) فروش نفت کوره با گوگرد بیشتر از 0/5 درصد وزنی به کشتی ها جهت سوخت مصرفی ممنوع شده است. این امر منجر گردیده قیمت نفت کوره (HSFO) کاهش یابد و با توجه به اینکه این محصول حدود 20 درصد وزنی از تولیدات شرکت را شامل می شود، لذا تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و همچنین تکمیل زنجیره ارزش محصولات سود شرکت را افزایش خواهد داد. 
وی ادامه داد: به استناد ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، احداث طرح Bottom of barrel upgrading مورد موافقت وزارت نفت قرار گرفت. با توجه به سیاست های کلی پالایشگاه در جهت احداث طرح مذکور و تکمیل زنجیره ارزش محصولات، جهت مشخص نمودن مناسب ترین تکنولوژی و چیدمان واحدهای مرتبط، مطالعات مفهومی و اقتصادی با شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی و خارجی در دستور کار قرار گرفت. به منظور بهره گرفتن از تجارب و دانش شرکت های داخلی و خارجی جهت ارزیابی فنی اولیه طرح، جلساتی با کارشناسان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و برخی از شرکت های داخلی و خارجی برگزار گردید. پس از مشخص شدن استراتژی پالایشگاه با برگزاری مناقصه محدود بین شرکت های صلاحیت دار نفتی داخلی انجام و نهایتا قرارداد خدمات مشاوره مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی (F/S) طرح  Bottom of Barrel Upgrading و تکمیل زنجیره ارزش ، منعقد گردید. 
وی افزود: از اوسط تیر 1401 مطالعات فنی و اقتصادی توسط شرکت مذکور در سناریوهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نوع خوراک و محدودیت های فنی پس از چندین مرحله غربالگری به شش سناریو منجر شد که نهایتاً طرح نهایی با توجه به مسائل فنی و و بازگشت سرمایه مناسب (IRR) با توجه به گستردگی و حجم کار در سه فاز تعریف گردید که فاز اول شامل فرآیندهای پالایشی و فاز دوم و سوم شامل فرآیندهای پتروپالایشی می باشد.که در ابتدا  فاز اول (الگوی  (SDA+RCD+RFCC با نگرش تولید محصولات پالایشی با ارزش افزوده بالا  انجام خواهد پذیرفت .  
وی در خصوص مزایای دیگر این طرح افزود: با انجام فاز یک با کاهش مقدار نفت کوره با گوگرد بالا به زیر 7 درصد و تولید بیش از 250 هزار تن پروپیلن در سال طبق بند ث ماده 7 قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مجلس شورای اسلامی ، مشمول طرح های قانون تنفس خوراک می شود که این امر علاوه بر بهبود فاکتور های اقتصادی طرح، حاشیه سود پالایشگاه را سالانه به میزان   500 میلیون دلار و 5/7 دلار به ازای هر بشکه نفت خام  خوراک پالایشگاه افزایش خواهد داد.
مدیر مهندسی طرح های شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به مشخص شدن الگوی پالایشی و پتروپالایشی پس از  نهایی شدن مطالعات FS مدارک مناقصه را جهت انتخاب مشاور در خصوص اخذ لیسانس و همچنین انجام مطالعات پایه فاز اول تصریح کرد: در صورت انتخاب مشاور از ابتدای مرداد 1402 مطالعات مذکور آغاز خواهد شد و در صورت اخذ لیسانس واحد های تحت لیسانس با توجه به شرایط فعلی و تحریم های ناجوانمردانه ، طبق برنامه مطالعات این بخش تا اواسط سال آینده به پایان خواهد رسید. شایان ذکر است اخذ مجوز های لازم از جمله زیست محیطی(EIA) نیز به موازات طراحی پایه در حال انجام می باشد.
این مقام مسئول در خاتمه یادآور شد: اهتمام جدی در انجام پروژه های توسعه ای شرکت علی الخصوص طرح Bottom of barrel upgrading بسیار ضروری است و بی گمان اجرای این طرح جهش بلندی به سمت پتروپالایشی شدن شرکت خواهد بود.

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما