مشاغل اداری هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور هستند؟

در کارهای سخت و زیان آور مزایایی برای افرادی که در این زمینه اشتغال دارند، درنظر گرفته شده و مبلغ پرداختی بر اساس سختی کار تعیین می‌شود. طبق ماده ۵۲ و ۶۵ قانون کار در صورتی که کارگاه دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل باشد، با توجه به ماهیت شغل و محیط کار به کارگران فوق العاده سختی کار هم تعلق می‌گیرد.

مشاغل اداری هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور هستند؟

به گزارش اقتصاد100،و تردیدی نیست که شغل ها در کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارند، از این رو مشاغلی که سلامت جسم و روان انسان را به مخاطره بیاندازد، جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود.

به موجب تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کارهای سخت و زیان آور به شغل هایی گفته می شود که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی را متحمل و در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.

ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور این مشاغل را که به آنها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.

ب ـمشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری کاهش یافته اما کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود.در واقع برخلاف مشاغل گروه "الف" که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آنها وجود دارد.

در حال حاضر کار در معدن، حفر قنات و چاه، کارهای مرتبط با کوره های مذاب، عملیات مربوط به جمع آوری و دفن زباله ها، کار در فضاهایی که ارتعاشات صوتی حاکم بر محیط بر سیستم شنوایی آسیب رسان است، کارهای مرتبط با سمپاشی و ضدعفونی کردن، کار آتش نشانی، کار غواصی که تحت فشار غیرطبیعی محیط باشد و کارهایی که در معرض تشعشات رادیواکتیو هستند از جمله مشاغل سخت و زیان آور به شمار می روند.

علاوه بر کارهای سخت و زیان آور مشخص شده طبق مصوبات شورای عالی حفاظت فنیو موارد تأیید شده توسط کمیته های استانی، موارد زیر نیز سخت و زیان آور شناختهمی شوند.
۱ـ مشاغلی که در ندامتگاه ها و زندان ها مستقیماً با زندانی ارتباط دارند.
۲ـ مشاغلی که مستقیماً در مراکز روان درمانی با بیماران روانی مرتبط هستند.
۳ـ خبرنگاری

تبصره ـ مصادیق خبرنگاری با تأیید کمیته بدوی موضوع ماده (۸) تعیین می شود.

مشاغل اداری هم جزو کارهای سخت و زیان آور هستند؟

آیا مشاغل اداری نیز در گروه کارهای سخت و زیان آور قرار می گیرند؟

در صورتی که آلاینده های محیطی بیش از حد مجاز محل کار متقاضی را تحت تاثیر قرار دهند این شغل ها می تواند جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شوند.

اما یکی سوالاتی که بیش از همه پرسیده می شود این است که نحوه پرداخت حقوق و دستمزددر مشاغل سخت و زیان آورچگونه است؟

به طور معمول در کارهای سخت و زیان آور یکسری مزایا برای افرادی که در این زمینه اشتغال دارند، درنظر گرفته می شود و مبلغ پرداختی بر اساس سختی کار تعیین می شود.در مواد ۵۲ و ۶۵ قانون کار برای آن دسته کارگرانی که در کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند، پرداخت فوق العاده سختی کار نیز پیش بینی شده است به این نحو که اگر کارگاه دارای طرح طبقه بندی مشاغل باشد، پرداخت فوق العاده سختی کار با توجه به ماهیت شغل یا محیط کار صورت می گیرد.

به موجب ماده ۵۲ قانون کار، در کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی، ساعات کار نباید از شش ساعت درروز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز کند.
تبصره - کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار تهیه و به تصویب وزرای کار و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

مشاغل اداری هم جزو کارهای سخت و زیان آور هستند؟

نحوه درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور

تعیین سخت و زیان آور بودن یک شغل یا مشاغل بر اساس بررسی سوابق و شرایط محیط کار و توسط کمیته کارشناسان موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی و متعاقبا کمیته استانی موضوع ماده ۸ آیین نامه اجرایی مربوطه مشخص می شود.

بر اساس درخواست کارگر،کارفرما،تشکل ها،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید و بررسی شرایط و با تایید کمیته های استانی انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که برخی روزها چنانچه در فواصل اشتغال به مشاغل سخت و زیان آور باشد به عنوان سابقه اشتغال فرد در کارهای سخت و زیان آور محسوب می شود.این ایام شامل:

تعطیلات هفتگی، تعطیلات رسمی، ایام استفاده از مرخصی استحقاقی،ایام استفاده از مرخصی بابت ازدواج یا فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان به مدت ۳ روز با دریافت دستمزد در مورد مشمولان قانون کار، ایام استفاده از مرخصی استعلاجی یا استراحت پزشکی اعم از اینکه حقوق ایام مذکور توسط کارفرما پرداخت شود یا اینکه بیمه شده از غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کرده باشد،تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه در جبهه های نبرد حق علیه باطل یا حضور داوطلبانه در جبهه، دوران اسارت یا محکومیت سیاسی که بیمه شده براساس آن به عنوان آزاده شناختهشده باشد حسب تقاضای وی.

سوابق کار در مشاغل سخت و زیان آور یک و نیم برابر محاسبه می شود و افرادی که در مشاغل سخت و زیان آور و طاقت فرسا ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب را داشته و حق بیمه سابقهمزبور را به سازمان تامین اجتماعی واریز کرده باشند، می توانند تقاضای بازنشستگی خود را ارائه کنند.

هزینه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور

کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی نیز مکلفند قبل از آن که کارهای سخت و زیان آور را به کارگران خود محول کنند، معاینات پزشکی لازم را انجام داده و کارگران را به لحاظ قابلیت و استعداد جسمانی متناسب برای نوع کار بسنجند و به صورت دوره ای معاینات پزشکی را تکرار کنند.

کارفرما همچنین مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، طبق این آیین نامه معادل 4 درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان آور را که توسط سازمان تأمین اجتماعیمحاسبه و مطالبه می شود را به سازمان پرداخت کند. چنانچه بیمه شده شرایط استفاده از بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت وزیان آور را طبق این آیین نامه احراز کند، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به برقراری مستمری وی از تاریخ ترک کار اقدام کند.

سامانه جدید مشاغل سخت و زیان آور به نشانی srk.mcls.gov.ir مدتی است پس از تکمیل ذیل سامانه جامع روابط کار تشکیل شده و خدمت رسانی خود در حوزه مشاغل سخت و زیان آور را آغاز کرده است. متقاضیان درخواست بازنشستگی مشاغل سخت پس از احراز هویت باید بر اساس شخصیت حقیقی یا حقوقی خود جهت ثبت درخواست از طریق منوی موردنظر وارد سامانه شوند.

به گزارش ایسنا، ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به بازنشستگی پیش از موعد توجه داشته و هدف آن حمایت از سلامت افراد پس از بازنشستگی است. کارهای سخت و زیان آور به دلیل شرایط حساس زیر ذره بین قانون قرار دارند و از آنجا که کارگران این مشاغل همواره در معرض خطرات جدی و آسیب های شغلی و جسمی هستند، قانون رویکرد حمایتی از این دسته نیروهای کار را در پیش گرفته است.

انتهای پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما