شرکت نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران
شرکت نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای تجاری و اقتصادی ایران با بهره مندی از فضا، امکانات و تسهیلات نمایشگاهی منحصر به فرد و نیرو های متخصص، بستر و زمینه مناسبی را از طریق برپایی نمایشگاههای تخصصی و بین المللی جهت تولیدکنندگان، بازرگانان داخلی و خارجی مهیا ساخته است تا علاوه بر عرضه و نمایش توانمندیها، مبادلات تجاری، سرمایه گذاریهای مشترک و بین المللی خود را در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی ایران توسعه بخشند .
تاریخچه
تاسیس شرکت نمایشگاههای بین المللی ایران به سال 1338 برمی گردد و پس از اختصاص اراضی نمایشگاه در مکان فعلی، در سال 1346 فعالیت ساخت سالنهای نمایشگاهی و اداری آغاز و در سال 1348 اولین نمایشگاه بین المللی خود را با نام نمایشگاه آسیایی به مدت 21 روز و با حضور 33 کشور برگزار نمود و پس از آن روند برگزاری نمایشگاهها توسعه مناسبی پیدا نمود و تهران را به عنوان یکی از زیباترین مراکز نمایشگاهی دنیا به جهانیان معرفی نمود .
شرکت نمایشگاهها در سال 1355 به عضویت اتحادیه نمایشگاههای بین المللی UFI و اتحادیه جهانی نمایشگاهها BIE که مسئول برگزاری نمایشگاههای اکسپو جهان می باشد، در آمده است .
اهم وظایف شرکت نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران
• برگزاری نمایشگاههای تخصصی، اختصاصی و بین المللی بازرگانی در داخل وخارج از ایران
• همکاری با اتحادیه های نمایشگاههای جهانی و قبول عضویت آنها و شرکت در سمینارها و کنفرانسهای مربوط و اقدام به تشکیل اینگونه مجامع با رعایت قوانین و مقررات در ایران
• نمایش و معرفی دستاوردها و تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات بازرگانی فنی و مهندسی کشور جمهوری اسلامی ایران از طریق برپایی و اداره مراکز و غرفه های نمایشگاهی در داخل و خارج از ایران
• مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در امور مربوط به وظایف شرکت اعم از وظایف جاری و یا تاسیس و یا مشارکت در تاسیس نمایشگاههای دائمی و موقت داخلی و خارجی از طریق سرمایه گذاری.
چشمانداز شرکت
پیشرو در کیفیت خدمات نمایشگاهی و استانداردسازی فرایندهای تخصصی با بکارگیری تکنولوژیهای نوین در راستای توسعه تجارت داخلی و خارجی
مأموریت شرکت
شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین و اصلی ترین نماد صنعت نمایشگاهی در کشور با توسعه ارتباط با مجامع بین المللی در حوزه صنعت نمایشگاهی می کوشد پاسخگوی نیاز مشارکت کنندگان و بازیدکنندگان در راستای نمایش و معرفی دستاوردها و تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات بازرگانی، فنی و مهندسی کشور ازطریق برپائی و اداره مراکز و غرفه های نمایشگاهی در داخل و خارج از کشور باشد .
موقعیت و مساحت نمایشگاه
محل دائمی نمایشگاهها در شمال تهران، بزرگراه چمران واقع شده است که از کلیه بزرگراهها قابل دسترسی می باشد .
مساحت کل نمایشگاه حدود 850.000 هزار مترمربع است که از این مساحت 120.000 مترمربع فضای سر پوشیده و 35.000 مترمربع فضای باز نمایشگاهی، حدود 22 هکتار فضای سبز که محیطی دلپذیر برای مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان ایجاد نموده است و حدود 21 هکتار نیز راههای دسترسی به سالنها و محوطه نمایشگاه می باشد .