شوک بزرگ به مسافران/ قیمت بلیت‌های خارجی از کنترل خارج شد!

اقتصاد 100- افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت‌های خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی که به دلیل سیاست‌های غیررقابتی و فروش دلاری بلیت‌ها رخ داده، موجب شوک مسافران و خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شده است.

شوک بزرگ به مسافران/ قیمت بلیت‌های خارجی از کنترل خارج شد!

حرمت‌الله رفیعی در پاسخ به این پرسش که چرا ایرلاین‌های ایرانی بلیت‌های خارجی را گران‌تر می‌فروشند، اظهار داشت: ایرلاین‌های ایرانی در خارج از کشور نرخ بلیت را به دلار دریافت می‌کنند و با این روش برای خارج کردن پول، مالیات نمی‌پردازند؛ این روند موجب خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شود و به افزایش نرخ دلار دامن می‌زند. از سوی دیگر، مسافرانی که با پول رایج کشور بلیت خارجی خریداری می‌کنند، مجبور به پرداخت بهایی سه برابر هستند که در واقع اجحاف محسوب می‌شود.

سوء استفاده از رقابت محدود ایرلاین‌ها

وی همچنین افزود: به دلیل نبود رقابت میان ایرلاین‌ها، عرضه کم و تقاضا زیاد است و این شرایط باعث سوء استفاده شرکت‌های هواپیمایی می‌شود. بلیت‌ها را در کلاس‌های مختلف و با نرخ‌های متفاوت به بالاترین قیمت و دیگر کلاس‌ها را در خارج از کشور با ارز خارجی عرضه می‌کنند. این سیاستگذاری به معنای تاراج بیت‌المال است و اگر مسائل را ریشه‌یابی کنیم، درمی‌یابیم که معاندین نظام چنین قوانینی را وضع کرده‌اند و به مردم خیانت می‌کنند.

تاثیر کاهش ظرفیت ناوگان هوایی

رفیعی ادامه داد: بعد از درگیری‌های منطقه، پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به ایران برای چند ماه لغو شد و این موضوع کاهش ظرفیت ناوگان هوایی را به همراه داشت. در نتیجه، نرخ بلیت‌های خارجی افزایش یافت. اما اخیراً با بازگشت این شرکت و پیوستن به ایرلاین‌های ترکیش ایرلاین، امارات و قطر، عرضه افزایش یافت و قیمت بلیت‌ها ناگهان تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

انحصارطلبی ایرلاین‌ها و افزایش هزینه سفر

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در ایران، ناوگان هوایی محدود است و اگر روابط به گونه‌ای مدیریت شود که ایرلاین‌های خارجی به کشور بیایند، نرخ بلیت‌ها کاهش می‌یابد. اما به دلیل انحصارطلبی ایرلاین‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و گوش شنوایی برای راهکارهای قانونی ارائه شده وجود ندارد.

وی تأکید کرد: کنترل ناوگان هوایی در دست تعداد محدودی افراد است و حتی اگر میزان عرضه مکفی باشد، این افراد بلیت‌ها را محدود کرده و نرخ‌ها را افزایش می‌دهند.

بار مالی بر دوش مسافران

رفیعی افزود: طبق قانون، شرکت‌های هواپیمایی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند اما این هزینه را به قیمت بلیت مسافران اضافه می‌کنند. به علاوه، هر مسافر باید ۱۰ یورو برای خروج از ایران به حساب فرودگاه واریز کند. اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید با چنین زیاده‌خواهی‌هایی به ارزش پول ملی حراج بزنند و هزینه سفر را بالا ببرند؟

سخت‌گیری در جذب گردشگران خارجی

وی با اشاره به تأثیر سخت‌گیری‌ها بر گردشگران خارجی گفت: علاوه بر اینکه سفر به ایران هزینه‌بر است، خدمات سرویس‌دهی نیز قابل مقایسه با سایر کشورها نیست. این مسائل باعث می‌شود گردشگران خارجی از سفر به ایران منصرف شده و دیگر مقاصد گردشگری را انتخاب کنند. البته مسئولان به اشتباه از افزایش درآمد فرودگاه‌ها در مقایسه با سال گذشته به عنوان افتخار یاد می‌کنند، در حالی که این افزایش ناشی از تورم است.

مشکلات اصلی صنعت گردشگری راهکارهای پیشنهادی
پایین بودن تعداد ناوگان هوایی اجازه ورود ایرلاین‌های خارجی
ساختار انحصاری شرکت‌های هواپیمایی ایجاد رقابت میان ایرلاین‌ها
افزایش هزینه‌های سفر حذف هزینه‌های اضافه و نظارت کامل

انتقاد به عملکرد دولت

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: صنعت گردشگری به رکود رسیده و هزینه‌های سفر در ایران بسیار گران است. نظارت لازم وجود ندارد و دولت نیز در این وضعیت دخیل است. اخیراً فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، برخلاف جریان آب شنا کرده و نقدهایی به این وضعیت وارد کرده است. وی بیان کرد که «چرا هزینه‌های حمل و نقل باید تا این حد گران باشد و حق مردم ضایع شود»، سخنی که تاکنون از هیچ یک از وزیران این وزارتخانه شنیده نشده بود.

وبگردی
    ارسال نظر