چالش جدید برای روزنامه هایی که وجود ندارند
بنابر ابلاغ مشترک اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی و اداره کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانههای چاپی و چاپخانهها موظف هستند پس از انتشار نشریه، علاوه بر ارسال نسخههای چاپی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرآیند اعلام وصول را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع رسانههای کشور تکمیل و شمارگان واقعی را اعلام کنند.
به گزارش اقتصاد100، این نامه مقدمه ای برای تلاش ها در زمینه واقعی شدن توزیع یارانه مطبوعات است.
یارانه مطبوعات طی سالیان متمادی به محلی برای کسب درآمد عده ای به بهانه فعالیت رسانه ای شده است.
در نامهای که با امضای ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی و علیاکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ برای مدیران رسانههای چاپی ارسال شده، آمده است:
با استناد به ماده (۲۸) آییننامه اجرایی قانون مطبوعات، صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانههای چاپی و همچنین چاپخانهها موظف هستند پس از انتشار نشریه، علاوه بر ارسال نسخههای چاپی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرآیند اعلام وصول را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع رسانههای کشور تکمیل کنند.
در این نامه تاکید شده است: با عنایت به اینکه اعطای حمایتهای نقدی و غیرنقدی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی منوط به اعلام وصول به موقع و اعلام شمارگان واقعی نشریات است، بنابراین صاحبان امتیاز و مدیران مسئول و چاپخانه ها موظفاند نسبت به انجام دقیق این مهم، اقدام کنند. مورد تاکید است این موضوع توسط بازرسین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دفتر امور چاپ و نشر و اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی) به صورت مستمر راستی آزمایی می گردد.
لازم به ذکر است؛ چنانچه چاپخانهها شمارگان واقعی رسانههای چاپ شده را اعلام ننمایند، در حکم تصرف در اموال دولتی تلقی و وفق بند (۱۶) ماده (۲) قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آییننامه اجرایی تأسیس و نظارت بر چاپخانهها و واحدهای وابسته قابل رسیدگی است. همچنین صاحبان امتیاز و مدیران مسوول، مطابق ماده (۲۰) قانون مطبوعات می بایست شمارگان واقعی را در سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir ) بارگذاری کنند. در صورت اظهار غیرواقعی شمارگان، مراتب در مراجع ذیربط طرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
انتهای پیام/
ارسال نظر