برای سرمایه گذاری سکه طلا بخریم یا طلای دست دوم؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در هنگام سرمایه گذاری در طلا، امکان‌های مختلفی برای شما وجود دارد. برای پاسخ به سوال «سکه بخرم یا طلای دست دوم؟» این شما هستید که به پاسخ نهایی طلای دست دوم یا سکه دست پیدا می‌‌کنید؛ انتخاب سکه یا طلای دست دوم به بودجه اولیه، مدت زمان مد نظر برای سرمایه‌گذاری و ریسک پذیری شما بستگی دارد.

برای سرمایه گذاری سکه طلا بخریم یا طلای دست دوم؟

خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟

در یک پاسخ کلی، سرمایه گذارانی که می‌خواهند از طلای خود برای مصارف زینتی استفاده کنند؛ اما اجرت ساخت طلا را هم نپردازند، به سراغ خرید طلای دست دوم برای سرمایه گذاری می‌روند. طلای دست دوم را می‌توان به مقدار مورد نیاز خرید و محدودیتی در خرید آن وجود ندارد.

از سویی،‌ سکه کالایی صرفا برای سرمایه گذاری است و از این رو قیمت آن بیشتر تحت تاثیر جریان‌های سیاسی مثل اخبار قرار می‌گیرد و پدیده‌ای به نام حباب به وجود می‌آورد. البته از آنجایی که سکه‌ها تولید بانک ملی هستند، اعتبار بیشتری دارند و نقدینگی نیز در آن‌ها بالاتر است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید سرمایه گذاری بلند مدتی داشته باشید به سراغ طلای دست دوم بروید و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه، پر ریسک اما دارای سود بیشتری هستید، خرید سکه را امتحان کنید.

در ادامه در پاسخ به سوال برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلای دست دوم، از پنج زاویه به مقایسه این دو کالا می‌پردازیم.

طلای دست دوم یا سکه؛ قابل استفاده بودن

طلای دست دوم برای شما قابل استفاده است. در واقع می‌توانید با خرید مصنوعات طلای دست دوم تزئینی در عین حال که سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید، برای مصارف تزیینی نیز از آن‌ها استفاده کنید. ناگفته نماند که به این ترتیب خبری هم از پرداخت اجرت ساخت و مالیات طلای نو نیست. این مزیت رقابتی در سکه وجود ندارد و سکه برای سرمایه گذاری صرفا به عنوان یک کالای ارزشمند ذخیره می‌شود.

خرید طلای دست دوم به مقدار مورد نیاز

خرید طلای دست دوم را می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، انجام دهید. قیمت طلای دست دوم بر مبنای وزن آن محاسبه می‌شود. در مقابل قیمت سکه در مدل‌های مختلف ربع، نیم و تمام در هر روز در بازار مقادیر مشخصی است و نمی‌توانید به سلیقه خود مقدار مشخصی از آن‌ها را تهیه کنید.

البته اگر می‌خواهید با مقادیر بسیار کم مثلا زیر یک میلیون طلا بخرید، بهترین روش سرمایه گذاری در طلای آب شده است که می‌توانید آن را با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان از طلاین خریداری کنید.

محدودیت در خرید طلای دست دوم یا سکه

خرید و فروش طلای دست دوم هیچ‌گونه حساسیتی را در بازار به دنبال ندارد و شما می‌توانید در هر بار خرید و فروش هر مقدار که نیاز دارید، از این مدل طلا خریداری کنید. در مقابل معمولا در خرید سکه چندان آزاد نیستید و در صورتی که تصمیم به خرید تعداد بالایی سکه داشته باشید، ممکن است با محدودیت‌های قانونی مواجه شوید.

تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و اقتصادی

سکه در مقایسه با طلای دست دوم خیلی زودتر تحت تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی در کشور قرار می‌گیرد. تصمیم‌گیری‌های حاکمیت روی بازار سکه خیلی سریع تأثیر خود را به نمایش می‌گذارد و زمانی که قیمت سکه تحت تاثیر اخبار بالاتر می‌رود مفهومی به نام حباب سکه به وجود می‌آید.

البته این به این معنی نیست که طلای دست دوم تحت تأثیر اخبار و تحولات قرار نمی‌گیرند. بلکه در مقایسه با سکه دیرتر این تغییرات را تجربه می‌کند.

تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و اقتصادی

نقدشوندگی در طلای دست دوم یا سکه

تفاوت طلای دست دوم و سکه را از نظر نقدشوندگی نیز می‌توان بررسی کرد. تجربه نشان می‌دهد که سکه طلا در مقایسه با طلای دست دوم راحت‌تر در بازار به فروش می‌رسد و هر زمان که مایل باشید می‌توانید آن را به دارایی نقد تبدیل کنید؛ اما ممکن است بتوانید به سادگی قطعه طلای دست دوم خود را به فروش برسانید.

 اعتبار بالاتر سکه‌های رسمی در مقایسه با طلای دست دوم

استقبال عموم مردم به سرمایه‌گذاری در سکه‌های گرمی و سکه‌های ربع، نیم و تمام در مقایسه با طلای دست دوم بیشتر است. شاید دلیل اصلی این موضوع اعتبار بالاتر سکه‌ها باشد که به‌صورت وکیوم شده و زیر نظر بانک مرکزی به بازار عرضه می‌شوند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما