خانم ها می توانند با این ترفندها بدون هزینه در خانه النگو و طلاها را تعمیر کنند

طلا و جواهر اقتصاد 100: یکی از دغدغه‌های اصلی افراد، تعمیر طلای آسیب‌دیده است. النگو، انگشتر و دستبند ممکن است بر اثر ضربه، برخورد با اشیا یا بی احتیاطی دچار خم‌شدگی و تغییر شکل شوند. در این حالت تعمیر النگو طلا زنانه بسیار مهم و ضروری است. همواره زنانی که طلایشان آسیب می‌‌بیند، می‌توانند به مراکزی که کار ساخت طلای سفارشی یا تعمیرات آن را انجام می‌دهند، مراجعه کنند.

خانم ها می توانند با این ترفندها بدون هزینه در خانه النگو و طلاها  را تعمیر کنند

تعمیر طلا و النگوی کج شده

 تعمیر انگشتر کج شده و النگوی آسیب دیده امری کاملا تخصصی بوده و از عهده افراد عادی خارج است. در ادامه به تعمیر طلا و النگو کج شده می‌پردازیم.

دلایل اصلی کج شدن النگو

طلایی که خریداری می‌شود، صاف و شیک است و پس از مدتی حالت زیبای خود را از دست داده و گاهی هم کج می‌‌شود. دلایل اصلی خم شدن النگو زنانه موارد زیر هستند:

جنس النگوی طلا

طلای اصیل و خالص بسیار نرم بوده و ممکن است با هر فشاری کج شود. اصلی‌ترین دلیل خم شدن طلا می‌تواند جنس آن باشد.

سایز النگو

یکی دیگر از دلایل شکستن النگو سایز آن است. بهتر است هنگام انتخاب و تعیین سایز دستبند و النگو دقت زیادی شود تا مناسب دست فرد بوده و در دراز مدت آسیب نبیند. اگر چنانچه النگو به دست بزرگ باشد، هر لحظه به جایی گیر کرده و خم می‌شود‌.

ظرافت طلا و النگو

هرچه طلای خریداری شده ظرافت بیشتری داشته باشد، احتمال خم شدن و شکستگی بیشتر است. النگوهای نازک و ظریف خیلی سریع و با یک ضربه صدمه می‌بینند.

ضربه سخت به طلا

النگو با ضربه دیدن حالت صاف و اصلی خود را از دست داده و شکل آن تغییر یافته و جذابیت و زیبایی گذشته را نخواهد داشت. برخورد لوازم آشپزخانه یکی از دلایل خم شدن النگو است که توصیه می‌شود در زمان کار منزل از دست خارج شود.

نوع مدل و طرح النگو

النگوهای تو خالی و ظریف بسیار نازک هستند و ضخامت چندانی ندارند و خیلی سریع آسیب می‌بینند. تعمیر النگوهای ساده بسیار راحت و سریع‌تر انجام می‌‌شود‌.

عدم مراقبت از طلا

در زمان انجام هر گونه فعالیت روزانه سنگین، جابه‌جایی لوازم و کار در خانه، بهتر است النگو یا دستبند از دست خارج شود. زمان کار با کارد یا چاقو و یا مواد شیمیایی یا شوینده‌ها هم باید النگو از دست خارج شود.

قبل از تعمیر طلا به چه مواردی باید دقت شود؟‌

قبل از تعمیر طلا کج شده و النگوی طلا باید به عیار و نگین کار شده روی آنها توجه شود. چگونگی تعمیر طلا و میزان صافی آن به عیار و مقدار آلیاژ به کار رفته وابسته است. هر چه میزان عیار آن بالاتر باشد، جنس آن نرم‌تر شده و تعمیر طلای کج شده آسان‌تر خواهد بود. اگر جنس النگو از طلای سفید یا پلاتین باشد، جنس آن سخت‌تر بوده و ممکن است حین کار دچار شکستگی مجدد گردد. اگر طلا دارای سنگ یا نگین باشد، هنگام تعمیر ممکن است شل شده یا از جای خود خارج شوند.

راه‌کارهای تعمیر النگوی کج شده

کارشناسان و متخصصان تعمیر النگوی کج شده و انواع طلا راه‌های متعددی را به کار می‌گیرند. هر النگویی به شیوه خاص صاف و راست می‌شود که ممکن است برای هر طلا متفاوت باشد.

تعمیر النگو خم شده با کمک سنبه

سنبه وسیله‌ای بوده که برای صاف کردن و تعمیر انواع النگو به کار گرفته می‌شود. تعمیرکاران طلا النگوی و طلای کج شده را روی سنبه گذاشته و با چکش مخصوص تعمیر جواهرات به آرامی به آن ضربه‌های ریز می‌زنند. گاهی برای نرم شدن طلا حرارت ملایم به آن داده و تعمیر می‌کنند.

تعمیر النگوی طلا با کمک روش آبکاری

اگر النگو بسیار نازک و ظریف باشد، تعمیر کار از روش‌ آبکاری کمک می‌گیرد. در این روش النگو را برش می‌زنند و قسمت‌هایی را با آبکاری می‌پوشانند. طلاکار رنگ و قطر النگو را مشخص کرده و با لحیم قطعه‌ای جدید به آن اضافه می‌کند. هزینه این شیوه بالا بوده و باید توسط افراد متخصص و زبر دست انجام شود.

تعمیر النگو با کمک دستگاه

گاهی ممکن است النگوی کج شده با کمک دستگاه صاف شود و به حالت اولیه خود درآید. دستگاه‌های خاصی برای این روش طراحی شده که بسیار کارآمد و مفید است. این وسیله مهم دارای ابزاری نوک تیز است ‌که النگو روی آن قرار گرفته و با کمی فشار، راست و صاف خواهد شد. این دستگاه قابلیت تغییر سایز النگو و دست‌بند را داشته و بانوان می‌توانند سایز طلای خود را به کمک آن تغییر دهند.

چند روش خانگی برای صاف کردن النگو

اغلب بانوان هنگام کج شدن النگو دچار استرس و نگرانی زیادی می‌شوند و به دنبال راه‌هایی برای تعمیر النگوی کج شده در خانه هستند، این راه‌کارها عبارتند از:

استفاده از پنبه برای صاف کردن النگو: ابتدا چند تکه پنبه را خیس کرده و در مکان‌های خم شده قرار داده و به کمک دست یا سیم چین کوچک نسبت به راست کردن آن اقدام کنید تا شکسته نشود.

استفاده از اشیای موجود در خانه: قوطی‌های خالی رب و کمپوت، قطعه‌های چوبی، فلزی و انواع پلاستیک‌های سخت می‌توانند به عنوان یک ابزار برای صاف شدن النگو به کار گرفته شوند.

به کار گرفتن اتو: اتو را تا دمای مناسبی گرم کنید و با فاصله‌ای معین از النگو نگه دارید تا النگو گرم و نرم شود. پس از آن به آرامی النگو را صاف کنید. این روش مخصوص طلاهای نرم و النگوهای بسیار نازک است.

کمک گرفتن از افراد ماهر مانند نجاران، این افراد به علت انجام کارهای ظریف می‌توانند النگوی کج شده را درست کنند.

استفاده از آهن، با کمک آهن و قرار دادن آهن در دو طرف النگو و فشار دادن آرام النگو، آن را صاف کنید.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما