بررسی آنچه در هفته‌ی اخیر بر طلا گذشت/ آیا طلا روند نزولی را پشت سر گذاشت؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در هفته‌ای که گذشت، بهای طلا در سایه‌ی تقویت دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری، دستخوش نوسانات نزولی شد.

بررسی آنچه در هفته‌ی اخیر بر طلا گذشت/ آیا طلا روند نزولی را پشت سر گذاشت؟

 سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی تحلیلی به مرور رویدادها پیرامون فلزات گرانبها به ویژه طلا پرداخت و در مورد حرکت قیمت فلز زرد امن اینگونه نوشت:

علیرغم اینکه هفته‌ی گذشته از لحاظ رویکرد تندروانه‌ی فدرال رزرو، انعطاف‌پذیری کافی به چشم می‌خورد، قیمت طلا در بحبوحه‌ی قدرت‌گرفتن دلار آمریکا (USD) و افزایش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری، به شدت آسیب دید.

گرچه طلا (XAU/USD) در روز جمعه شاهد جهش متوسطی بود، اما در نهایت و در مقیاس هفتگی، بیش از 2 درصد را از دست داد.

البته در بخش رویدادها و داده‌های کلیدی، تحولات سیاسی در ایالات متحده، نظرسنجی‌های ISM PMI و گزارش مشاغل سپتامبر می‌تواند در کوتاه‌مدت محرکی برای این زوج باشد و از این رو در مرکز توجه فعالان بازار قرار دارد.

هفته گذشته پیرامون طلا چه گذشت؟

با مرور نوسانات فلز زرد در هفته‌ی گذشته، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که جو بازار ریسک‌گریز در ابتدای هفته به دلار کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند و طبیعی است که این باعث شد جذابیت طلا XAU/USD زیر سوال برود.

گذشته از آن، شرکت توسعه‌دهنده‌ی املاک و مستغلات چین، اورگرند (Evergrande)، روز یکشنبه از عدم صدور بدهی جدید خبر داد که علت آن را تحقیقات در مورد زیرمجموعه‌ی اصلی داخلی خود عنوان کرد.

و اما در روز سه‌شنبه، داده‌های ایالات متحده از یک سو حاکی از آن بود که احساسات مصرف‌کننده در ماه آگوست رو به وخامت می‌رود و از سوی دیگر، به شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس اشاره کرد که از 108.7 در ماه اوت به 103.00 در سپتامبر کاهش یافته است. به علاوه، شاخص انتظارات مصرف کننده‌ی این نظرسنجی نیز از 83.3 به 73.7 کاهش یافت.

در عین حال، عدم پیشرفت در مذاکرات بودجه‌ی ایالات متحده، نگرانی‌هایی را پیرامون تعطیلی دولت ایالات متحده و البته تأثیر منفی احتمالی آن بر رتبه‌ی اعتباری ایالات متحده زنده کرد.

در چشم‌اندازی دیگر، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین سطح خود از سال 2007 و به بالای 4.6% رسید. همه‌ی این عوامل باعث شد که کاهش قیمت طلا در اواسط هفته تداوم یابد.

در ادامه‌ی مسیر، هنگامی که طلا XAU/USD به زیر 1900 دلار رسید، فروشندگان فنی وارد عمل شدند و بدین ترتیب، این جفت به ضعیف‌ترین سطح خود از ماه مارس، یعنی به زیر 1870 دلار سقوط کرد.

طلا و دلار

از طرفی، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) با نرخ سالانه 2.1٪ را تأیید کرد. این قرائت نه‌تنها با برآورد قبلی، بلکه با انتظارات بازار نیز مطابقت داشت. همچنین، داده‌های دیگر از ایالات متحده حکایت از 204000 درخواست اولیه برای دریافت مزایای بیکاری در هفته‌ی منتهی به 23 سپتامبر داشت.

اما با رسیدن هفته به روز پنج‌شنبه، گرچه دلار به اصلاح نزولی دست زد و شاخص‌های اصلی وال استریت بخشی از زیان هفتگی را در این روز خنثی کردند، بن‌بست تأمین مالی علاوه بر آنکه باعث شد بازدهی 10 ساله نزدیک به بالاترین حد چند ساله‌ی خود باقی بماند، طلا XAU/USD را نیز مجبور کرد که پایین‌ترین سطح خود را ترک نکند.

افزون بر آن، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) در روز جمعه اعلام کرد تورم در ایالات متحده که با تغییر در شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود، در مقیاس سالانه، از 3.4 درصد در ژوئیه به 3.5 درصد در ماه آگوست افزایش یافت.

مهم‌تر از آن، شاخص قیمت سالانه PCE هسته، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، نسبت به 4.3 درصد در جولای، 3.9 درصد افزایش یافت. گفتنی است این داده‌ها کاملأ مطابق با انتظارات تحلیلگران بود و نتوانست واکنش قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

و در نهایت، در پایان هفته، با بهبود جو بازار، دلار برای یافتن تقاضا تلاش کرد و در مقابل، طلا (XAU/USD) توانست بخش کوچکی از زیان هفتگی خود را جبران کند.

در حال حاضر فعالان بازار برای یافتن رهنمون‌هایی در مورد مسیر آتی بهای طلا، برخی از رویدادهای مهم از قبیل شاخص PMI تولید ISM، گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP)، نتیجه‌ی مذاکرات بودجه و تصمیم‌گیری پیرامون افزایش نرخ بهره را در کانون توجه قرار می‌دهند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما