تاریخچه‌ استفاده از حلقه ازدواج به چه زمانی برمی‌گردد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: اولین نشانه‌های استفاده از حلقه ازدواج روی انگشت حلقه را می‌توان در کتب دینی مشاهده کرد به شکلی که در کتاب سفر پیدایش، این سمبل معادل تعهد در نظر گرفته‌شده است.

تاریخچه‌ استفاده از حلقه ازدواج به چه زمانی برمی‌گردد؟

از انگشتر در طول زمان، از مواد اولیه‌ی مختلفی ساخته‌شده است. هدایای عشق و دوستی و ازدواج همچنین به‌مرور دچار تغییراتی شده‌اند تا به شکل امروزی خود رسیده‌اند بااین‌حال، در میان تمام این هدایا، انگشتر حلقه ثابت‌ترین و محبوب‌ترین نماد بوده است.

پیشینه حلقه ازدواج

در حال حاضر و در فرهنگ عمومی، علاوه بر حلقه‌ی ازدواج، ممکن است انگشتری به طور نمادین به‌عنوان هدیه نامزدی در نظر گرفته شود. همچنین خود حلقه‌ی ازدواج، در انگشت حلقه ازدواج بانوان می‌تواند به‌صورت دوبخشی تدارک دیده شود. یک بخش شامل انگشتر اصلی و بخشی به‌عنوان زیرحلقه که سبب درخشش و خودنمایی بیشتر انگشتر حلقه می‌شود.

آناتومی خاص حلقه ازدواج در دوران مصر باستان

در این دوران نیز چیزی به اسم حلقه ازدواج وجود داشته است و برای ساخت آن از یک سکه استفاده می‌شده است. وسط این سکه به شکلی سوراخ می‌شده است تا بتواند نقش یک انگشتر را روی انگشت حلقه بازی کند. سپس این انگشتر توسط عروس مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

بااین‌حال در اسناد تاریخی به‌جامانده از این دوره، خبری از حلقه‌ی ازدواج مخصوص آقایان نیست. این حلقه به طور خاص در جشن عروسی مورداستفاده قرار می‌گرفت. برخلاف برخی دوره‌های تاریخی که حلقه ممکن بود به‌عنوان شیربها یا بخشی از جهیزیه یا صرفاً در دوران نامزدی مورد تبادل قرار گیرد.

اهمیت استفاده از حلقه ازدواج در ایران باستان

ما در تمدنی با ریشه‌های تاریخی پرمحتوا زندگی می‌کنیم و می‌توان انتظار داشت که هدیه‌های نمادین ازدواج برای افراد این تمدن از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده است. طبق یافته‌های باستان‌شناسی، استفاده از انگشتر روی انگشت حلقه در دوران ایلامیان رواج داشته است و شما می‌توانید این شی را بر روی انگشت حلقه همسر پادشاه ایلام و هنرهای بصری‌ای که از او به‌جامانده است مشاهده کنید.

مدل حلقه ازدواج ایران باستان

انگشت حلقه همچنین در دوران هخامنشیان اهمیت خود را حفظ کرده است و این موضوع تنها مختص بانوان نیز نبوده است. تعهد و ارزش دادن به پیمان زناشویی، هم توسط مردان و هم توسط زنان به کمک آداب‌ورسومی رعایت می‌شده است که بخشی از این تعهد، به کمک حلقه‌ی ازدواج نشان داده می‌شده است.

به نظر می‌رسد که هر چه یک فرهنگ به سمت‌وسوی متعادل‌تر و عمیق‌تری می‌رود، نشان دادن تعهد و پیوند زناشویی توأم با احترام و وفاداری نیز افزایش پیدا می‌کند. ما بسیاری از این نمادها و ارزش‌های تعریف‌شده برای تعهد و ازدواج را به‌سادگی در دوره‌ی هخامنشیان مشاهده می‌کنیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما