طلای خود را به کجا بفروشیم؟/۲ نکته مهم برای فروختن طلا دست دوم

طلا و جواهر اقتصاد 100: نکته‌ی مهم دیگر این است، بسیاری از طلافروشان از پشت تلفن قیمتی به شما می‌دهند و شما را وسوسه می‌کنند تا به پای میز معامله بروید اما به وقتش آنقدر بر سر مال می‌زنند که حتی پایین‌تر از حد معمول طلایتان را می‌خرند، حواستان باشد که گرفتار چنین معاملاتی نشوید.

طلای خود را به کجا بفروشیم؟/۲ نکته مهم برای فروختن طلا دست دوم

۱.امنیت

مهمترین موردی که در هنگام فروش طلای خود باید در نظر بگیرید امنیت خود و طلاهایتان در هنگام فروش هست؛ ما بارها و بارها خاطره‌ی دزدیدن طلاهای مشتریان خود در هنگام فروش را شنیده‌ایم، برای چند هزار تومان بیشتر به هر کسی بدون مجوز و مغازه، اعتماد می‌کنند و در نهایت دست از پا درازتر برمی‌گردند یا مجبور شده‌اند طلا را به قیمت بسیار پایین بفروشند یا در مشت سودجویانی گیر افتادند. پس توصیه می‌کنیم قبل از قیمت طلا به فکر امنیت خود و طلایتان باشید و در جایی معامله کنید که از هر جانب امن و بی خطر باشد.

۲. قیمت

دومین مورد بسیار مهم و وسوسه‌ انگیز قیمتی است که خریدار طلا، روی طلای شما می‌گذارد، می‌دانید قیمت طلای دست دوم کمی پایین‌تر از قیمت روز طلا است، بسیاری از خریداران طلا بر اساس روند قیمت طلا بهتر از شما طلا را برمی‌دارند برای مثال اگر طلا روند صعودی داشته باشد، قیمت بالاتری را به شما پیشنهاد می‌دهند و برعکس اگر قیمت طلا در آن روز روند نزولی داشته باشد، طلای شما را با قیمت پایینتری می‌خرند.

حرف خودمانی: معمولاً اختلاف بین خرید و فروش طلا ۱۰ هزار تومان است که همانطور که در بالا گفتیم روند قیمت طلا و نوسانات بازار بر این اختلاف قیمت بی تاثیر نیست؛ همچنین مدل و طرح طلای شما هم در قیمت طلایتان تاثیر دارد، مثلاً اگر مدل طلایتان به روز و جدید باشد خریداران طلا بیشتر بابت آن پول می‌دهند ولی اگر یک درصد هم قرار باشد طلای شما را آب کنند طلایتان را به قیمت پایین‌تری می‌خرند.

نکته‌ی مهم دیگر این است، بسیاری از طلافروشان از پشت تلفن قیمتی به شما می‌دهند و شما را وسوسه می‌کنند تا به پای میز معامله بروید اما به وقتش آنقدر بر سر مال می‌زنند که حتی پایین‌تر از حد معمول طلایتان را می‌خرند، حواستان باشد که گرفتار چنین معاملاتی نشوید. و اما برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم در کجاها می‌شود طلایمان را آب کرده و انواع راه‌های فروختن طلا را با هم مقایسه‌ کنیم تا بتوانیم بنا به شرایطی که در آن هستیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

فروختن طلا به طلافروش‌های بازار

بازار بزرگ تهران قلب خرید و فروش طلا و آب شده و شمش هست شما در این بازار پر هیجان و پر از طلافروشی قطعاً با کمی صرف وقت و پرس و جو، خریداری که طلایتان با قیمت مناسبی بخرد پیدا می‌کنید، فقط باید کمی حوصله داشته باشید چون شاید مجبور باشید از کلی مغازه قیمت بگیرید! البته همه‌ی طلافروش‌های بازار نیز خریدار طلا نیستند و ممکن است بعضی از روزها پول نقد برای خرید طلاهای شما نداشته باشند و تا بخواهند از همکار و رفیق‌هایشان پول جور کنند چندین ساعت دیگر هم برای فروش طلایتان معطل شوید. یا اینکه بخواهند با دادن چک به شما سر و تَه قضیه را هم بیاورند.

همچنین در بازار بزرگ کمتر با واسطه‌‌ها مواجه می‌شوید و اگر خوب پرس و جو کنید خریداران واقعی طلا را پیدا خواهید کرد؛ خرید و فروش با آن‌ها چون واسطه‌ای در میان نیست بسیار بهتر و به صرفه‌تر است.

خلاصه اینکه با این همه مزایای بازار بزرگ زرگرها در قلب تهران، بیشترین گله شکایتی که از فروختن طلا در بازار طلا به گوشمان خورده است دور بودن بازار بزرگ به برخی از مناطق تهران هست، ازدحام در بازار که همین باعث افزایش آمار سرقت پول و طلا شده است، وقت گیر بودن که معمولاً برای کسانی که شاغل هستند و زمان برایشان ارزشمند است، غیر قابل چشم پوشیست؛ گذشته از همه این‌ها ساعات کاری محدود بازار هست و تا تقی به توقی می‌خورد اولین جایی که به سرعت تعطیل می‌شود همین بازار پر طلاتم است که آمار تعطیلی‌هایشان تقریباً دو برابر آمار تعطیلات رسمی در تقویم است. 

فروختن طلا به طلافروش‌های محلی

فروختن طلا به طلافروشان محلی از چند جهت خوب است و از چند جهت اصلاً مقرون به صرفه نیست؛ خب، بله طلافروشان محلی قطعاً راهشان به خانه‌ و یا محل کار ما نزدیک است و خطر سرقت طلا در این میان نسبت به راه‌های دور کمتر است، همچنین شما از اینکه طلافروش چندین سال است که به این حرفه در محل خود مشغول است واقف هستید و خیالتان از امنیت آن نیز راحت است؛ اما نکته‌ی مهم قیمتی است که روی طلای شما می‌گذارند. در بسیاری از مواقع این قیمت خیلی کم است چرا که اکثر طلافروشان محلی مغازه‌های اجاره‌ای دارند و واسطه‌هایی بین مردم و خریداران بزرگ طلا در بازار هستند به خاطر همین برای آنکه کمی سود کنند مجبورند روی طلای شما قیمت کمتری بگذارند.

همچنین کار اصلی طلافروشان محلی فروش طلای نو است به همین خاطر در بیشتر مواقع پول کافی برای خریدن طلای شما ندارند و ممکن است شما را به گرفتن چک راضی کنند که آن هم آیا پاس شود یا نشود، علاوه بر این در بعضی مواقع هم اصلاً طلای شما را نمی‌خرند چون وجه نقد ندارند.

یکی دیگر از معایب فروختن طلا به طلافروشی‌های محلی، کم بودن تعداد مغازه‌های آن اطراف است همین باعث می‌شود شما نتوانید از چند طلافروش قیمت بگیرید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید و این باعث می‌شود ناآگاهانه معامله‌ی خود را انجام دهید.

حرف خودمانی: ممکن است برخی از طلافروشان قیمت خوبی برای طلایتان پیشنهاد دهند و حتی برای تبلیغ کار خود بگویند ما طلایتان را با اجرت هم می‌خریم اما حقیقت این است که آن‌ها فقط برای یک طلای خاص مثل سرویس‌ها و نیم ست‌های طلا حاضرند پول خوبی بدهند؛ برای مثال یکی از مشتری‌هایمان تعریف می‌کرد قبل از آنکه با دی اجرت آشنا شود، به پول احتیاج پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد مقداری از طلاهای خود را بفروشد اول یک سرویس که به تازگی هم خریده بود را برای فروش انتخاب می‌کند، به طلافروشی نزدیک خانه‌ی خود می‌برد، طلا فروش به او می‌گوید: حاضر است آن سرویس را ۱۰ هزار تومان بالای قیمت تابلو ( قیمت روز طلا ) بخرد. او ابتدا خوشحال می‌شود ولی بعد از فروش سرویس پشیمان می‌شود، تصمیم می‌گیرد النگویی که از گذشته داشته و دِمُدِه شده است را به جای سرویس به طلافروش بفروشد، برای خود ما هم جالب بود که طلافروش به او گفته بود ما خریدار سرویستان هستیم و تک پوش و النگو به کارمان نمی‌آید.

خُب، مشخص است طلافروش نمی‌تواند یک تکپوش قدیمی را با سود و کارمزد بالا و مالیات به شخص دیگری قالب کند و قطعاً آن قطعه طلا روی دستش باد می‌کند اما طلاهای زیبا و به روز شما را حاضر است با قیمت بیشتری بخرد و با کمی آبکاری و تَرگُل بَرگُل کردن آن، با دو برابر قیمت بفروشد.

فروختن طلا به همکاران و آشنایان

فروختن طلا به همکار و آشنایان راه حل خوبیست به شرط آنکه خریداری دست به نقد در بین آشنایان و همکاران شما وجود داشته باشد نه اینکه بخواهند رو حساب فامیلی و آشنایی قسطی و خرد خرد پول طلایتان را تسویه کنند که چندان این معامله به سود شما نخواهد بود.

اما اگر شما قصد فروش طلای خود را داشته باشید و از قضا کسی هم در دور و برتان باشد که بخواهد طلا بخرد می‌توانید به قیمت تابلو ( یعنی قیمت روز طلا ) طلایتان را به او بفروشید، چنین معامله‌ای چوب دو سر سود است چرا که هم شما طلای دست دوم خود را به قیمت روز طلا یعنی به قیمت طلای نو فروختید و هم آن کسی که طلا را از شما خریده سود ۷ درصد مغازه دار، مالیات ۹ درصدی و کارمزد ساخت را پرداخت نکرده است در نتیجه در این صورت می‌گوییم نان هر دو طرف در روغن است.

هشدار: حواستان باید به این قبیل معاملات با آشنا و فامیل باشد! حتماً این را بسیار شنیده‌اید همیشه ممکن است ضربه را از آن کسی بخورید که بسیار به او اطمینان دارید، چون ما به اطرافیان و آشنایانمان بسیار نزدیکیم بیشتر معاملات خود را بر اساس اعتمادها و رودربایسی‌ها انجام می‌دهیم و در مقابل خرید و فروش‌هایمان رسید یا فاکتور معتبر رد و بدل نمی‌کنیم و همین بدترین نقط ضعف معاملات فامیلی و بین همکاران بوده که ممکن است با یک فراموشی یا طمع، بسیار ضرر کنیم و سرمایه‌ی خود را از دست بدهیم که قطعاً به دنبال آن باید قید رفاقت‌های چندین و چند ساله‌یمان را هم بزنیم. همچنین حرف و حدیث در این معاملات زیاد شنیده می‌شود، مثلاً ممکن است بعدها بشنوید که طلایتان به اندازه‌ی کافی مرغوب نبوده یا اینکه بعد از خرید طلا از فلانی قیمت طلا به شدت کاهش پیدا کرد و من متضرر شده‌ام! پس، بعد از فروختن طلا به اقوام و آشنایان آمادگی شنیدن حرف‌های خاله زنکی را نیز داشته باشد. 

فروختن طلا از طریق سایت‌های آگهی

این روزها سایت‌های آگهی خوبی مثل دیوار، شیپور و کوزه بستر مناسبی را برای انواع خرید و فروش‌ها فراهم کرده‌اند اگر سری به این سایت‌ها بزنید می‌بینید انجام معاملات در این سایت‌ها غوغا می‌کند از جمله این معاملات خرید و فروش طلاست، در این سایت‌ها ممکن است خریدارانی برای طلای شما پیدا شوند که قیمت مقبولی روی طلای شما بگذارند اما به گفته‌ی مشتریان ما یا راهشان بسیار دور است یا برای آمدن به درب محل شما هزینه رفت و آمد دریافت می‌کنند و از همه مهمتر خیلی از آنها مغازه‌دار نیستند و شما نمی‌دانید این قراری که می‌گذارید دقیقاً با چه شخصیتی است، آیا شما را در روند معامله اذیت می‌کند و می‌خواهد با سودجویی و کلاه برداری از شما به اهداف خود برسد! در نتیجه این سایت‌ها فقط پلیست بین شما و اشخاصی که دقیقاً معلوم نیست کی هستند و اهدافشان از معامله با شما چیست، آیا افرادی معتمد هستند یا نه؟! و آیا سر گفته‌های خود هستند یا به محض رسیدن پای میز معامله همه چیز را از یاد می‌برند و اصطلاحاً دَبّه در می‌آورند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما