قبل از خرید سکه بخوانید / وزن ربع سکه بهار آزادی چه‌قدر است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که وزن ربع سکه بهار آزادی چه قدر است؟ سکه‌ها قطعاتی ارزشمند هستند که به­‌طور پررنگی در اقتصاد ما حضور دارند.

قبل از خرید سکه بخوانید / وزن ربع سکه بهار آزادی چه‌قدر است؟

قطعاتی که پشتوانه ارزی کشورها محسوب می­‌شوند و از همین­‌رو بسیاری از مردم خرید آن را به‌عنوان شکلی از پس‌­انداز یا سرمایه گذاری به ­حساب می­‌آورند. اما شما برای سرمایه­ گذاری بر سکه‌­های طلا نیاز به شناخت این سکه­‌ها و خصوصیات آن خواهید داشت.

چرا که هر سکه­ ویژگی­‌های خاص خود را دارد؛ مثل عیار، وزن و سایر ویژگی‌­ها. در اینجا به سراغ ربع سکه بهار آزادی رفته‌­ایم تا درباره یکی از ویژگی‌­های آن یعنی وزن صحبت کنیم.

ربع سکه بهار آزادی چیست؟

ربع سکه بهار آزادی یکی از انواع مسکوکات طلا در ایران است که تحت نظارت بانک مرکزی از سال ۱۳۵۸ تا اکنون ضرب می‌شود. ربع سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی به بازار عرضه می‌شود.

خرید و فروش ربع سکه بهار آزادی بسیار رایج است و به عنوان یک واحد معاملاتی در بازار طلا ایران استفاده می‌شود. به همین خاطر بهتر است با مشخصات ربع سکه بهار آزادی آشنا شوید.

وزن ربع سکه بهار آزادی

وزن ربع سکه بهار آزادی برابر با ۲/۰۳۳ گرم است. این مقدار به طور دقیق برابر با یک‌چهارم وزن سکه تمام بهار آزادی (۸/۱۳۳ گرم) است.

وزن ربع سکه بهار آزادیوزن ربع سکه بهار آزادی

تفاوت وزن ربع سکه بهار آزادی و ربع سکه امامی

ربع سکه بهار آزادی و ربع سکه امامی در وزن و عیار تفاوتی باهم ندارند. در نتیجه وزن هر ربع سکه امامی مثل وزن هر ربع سکه بهار آزادی برابر با ۲ گرم و ۰.۳۳ سوت است. تفاوت ربع سکه امامی و بهار آزادی تنها در سال تولید و نقش ثبت­‌شده بر آنها است.

عیار ربع سکه بهار آزادی

عیار ربع سکه بهار آزادی برابر با ۲۲ است. یعنی در ساخت یک ربع سکه بهار آزادی از ۹۱.۷۶٪ طلای خالص و ۸.۳۳ درصد آلیاژ‌های دیگر استفاده شده است.

فرمول محاسبه قیمت ربع سکه بهار آزادی

عیار طلای معامله­‌شده در بازارهای جهانی ۲۴ و عیار ربع سکه بهار آزادی ۲۲ است. با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰.۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب این عدد در وزن ربع سکه بهار آزادی قیمت آن به دست می‌آید. به عبارت دقیق­‌تر فرمول قیمت ربع سکه بهار آزادی بدین صورت محاسبه می­‌شود:

(((قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱.۱ ) × ۰.۹۱۶ × وزن سکه) + حق ضرب

مشخص است که ویژگی­‌هایی چون وزن و عیار نمی­‌توانند نقشی در تغییر قیمت ربع سکه بهار آزادی داشته باشند، چرا که ثابت‌اند. پس عوامل مؤثر بر تغییر قیمت ربع سکه بهار آزادی چیست؟

عوامل نوسان قیمت ربع سکه بهار آزادی

متغیرهایی که موجب نوسان در قیمت ربع سکه بهار آزادی می­‌شوند، همان عواملی‌­اند که موجب تغییر قیمت انواع دیگر سکه­‌ها هم می‌­گردند. عواملی مثل قیمت جهانی طلا و قیمت دلار که به‌صورت روزانه این قیمت را تغییر می­‌دهند و از جمله مهم‌­ترین عوامل هستند.

از سوی دیگر، عواملی هم‌چون هزینه ضرب سکه توسط بانک مرکزی و کارمزد عرضه سکه در بانک نیز در تغییرات قیمت تأثیرگذار هستند. هرچند که این ارقام به ندرت تغییر می­‌کنند. هزینه ضرب سکه همواره بین ۵۰۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.

افزایش میزان تقاضا نیز می­‌تواند موجب تغییراتی در قیمت ربع سکه بهار آزادی شود. مثل افزایش تقاضا در برخی ایام سال مانند روزهای پایانی سال یا دیگر مناسبات که باعث افزایش قیمت سکه از طریق حباب قیمتی می‌­شود. اگر با حباب سکه آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید: حباب سکه چیست؟

قیمت ربع سکه امامی نیز مانند ربع سکه بهار آزادی تعیین می­‌شود. با این‌همه به دلیل تقاضای بیشتر مردم برای خرید سکه‌­های جدیدتر، قیمت سکه­‌های امامی در بازار بیشتر از سکه­‌های بهار آزادی طرح قدیم است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما