5 ترفند ساده برای نگهداری از نقره در خانه

طلا و جواهر اقتصاد 100: گرچه نقره از نظر شیمیایی در میان فلزات نجیب فلزی بسیار واکنش پذیرتلقی می‌گردد، لکن باید توجه داشت که در مقایسه با سایر عناصر از مرتبه واکنش پذیری قابل ملاحظه‌ای برخوردار نمی‌باشد.

5 ترفند ساده برای نگهداری از نقره در خانه

نگهداری از نقره‌

این عنصر به آسانی اکسیده شدن آهن اکسیدنمی‌شود، لکن با گوگرد و هیدروژن سولفید واکنش داشته و تشکیل همان تیرگی آشنا رامی‌دهد که در نقره‌هایتان ملاحظه می‌کنید.

برای رفع این نقیصه می‌توان آبکاری نقره را با کمک رودیم انجام داده و از وقوع تیرگی مورد نظر پیشگیری نمود .همچنین با استفاده از کرم یا پولیش نقره می‌توان لایه تیره بسیار نازکی را که نقره در ترکیب با گوگرد بوجود آورده است را از سطح وسیله ی زینتی تان زدوده و آن رامجددا براق نمود. از طرف دیگر این تیرگی را می‌توان از نظر شیمیایی بوسیله حرارت دادن ظرف مورد نظر در محلول رقیقی از کلرید سدیم و کربنات هیدروژن سدیم یا قراردادن قسمت تیره در تماس با فلزی فعالتر مانند آلومینیوم که می‌تواند با گوگردترکیب شود و مجددا فلز را به حالت اولیه برگرداند، از بین برد.

نقره در هوای تمیز تیره نمی شود پس وقتی که نقره سیاه می گردد نشان آنست که در هوا مقداری گوگرد (( سولفور )) وجود دارد.

برای تمیز کردن نقره جات از روش های مختلفی استفاده می شود. انجام برخی از آنها ساده بوده ولی در عین حال بر روی جواهرات تاثیر منفی می گذارد، انجام برخی دیگر نیز به دستگاه ها و تجهیزات خاصی نیاز دارد.

بنا به درخواست مشتریان محترم، 5 روش ساده و کاربردی در منزل را برای تمیز کردن نقره جات بیان می کنیم.

1-استفاده از پارچه نخی

یک پارچه نخی تمیز را انتخاب نموده و آن را بر روی اشیای نقره بکشید. پس از چند بار مالش متوجه تغییر رنگ و تمیز شدن نقره جات خواهید شد.

این ساده ترین روش ممکن است و در اجرای آن حوصله و نظم خاص مورد نیاز است.

2- مایع ظرفشویی :

یک اسکاچ ظرفشویی نرم (بدون سیم) را برداشته و چند قطره مایع ظرفشویی بر روی آن بریزید. سپس نقره را کمی خیس کرده و با اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی، روی آن دست بکشید. (مشابه شستن ظرف و ظروف آشپزخانه!).

بعد از چند دقیقه نقره را توسط آب معمولی شستشو داده و آن را با یک دستمال معمولی خشک نمائید.

3-خمیردندان:

اجازه دهید نقره در آب خیس بخورد.مقداری خمیردندان معمولی حاوی فلوراید را به سطح نقره بمالید.مالیدن خمیردندان را روی سطح نقره تا جایی ادامه دهید که خمیر دندان بعد از مدتی به سیاهی متمایل شود.

اجازه دهید برای 2 دقیقه خمیردندان روی سطح نقره بماند.خمیردندان را با کمی آب از روی سطح نقره پاک کنید.با یک دستمال لطیف نقره را خشک کنید و با مالش بیشتر کاری کنید که نقره برق بزند.اگر هنوز سطح نقره لکه دارد و به درخشندگی لازم نرسیده است کل مراحل را دوباره تکرار کنید.

4- جلاسنج فلزات :

یک پماد جلاسنج تهیه نمائید. مقدار خیلی کمی از آن را بر روی پارچه نخی قرار داده و نقره جات خود را با این دستمال تمیز کنید. پس از تمیز شدن نقره، آن را با آب معمولی بشوئید و خشک کنید.

این روش بهترین نتیجه را ارائه می دهد و در اکثر موارد برای تمیز کردن نقره جات از آن استفاده می شود.

پماد جلاسنج را از ابزار فروشی های سراسر کشور با قیمت های بسیار پایین می توانید تهیه نمائید.

یک پماد جلاسنج معمولی برای ده ها بار استفاده کافی بوده و راندمان بسیار بالایی دارد.

5-سس کچاپ:

مقداری سس کچاپ را درون یک ظرف کوچک بریزید.سطح نقره را با سس کچاپ آغشته کنید.اگر سطح نقره دارای برجستگی و فرورفتگی های کوچک و ظریف است، از یک مسواک قدیمی استفاده کنید.قطعه نقره را بشویید و خشک کنید.

– در هرکدام از 5روش بالا، پس از اتمام کار مطمئن شوید که قسمت نگین های جواهرات خود را به طور دقیق و کامل با آب معمولی شستشو داده باشید.

– در هنگام تمیز کردن نقره جات، فشار زیادی به کار وارد نکنید چراکه انجام آن به راحتی صورت می پذیرد.

– تا حد امکان از مایعاتی مانند سرکه / ورنیکا و امثال آن ها استفاده نکنید. چراکه این مایعات تاثیر منفی بر روی نقره و جواهرات به کار رفته در آن می گذارد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما