آیا طلا بار دیگر به اوج تاریخی می‌رسد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا امروز به لطف تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظار کاهش نرخ بهره، بار دیگر اوج تاریخی خود را طی دوره‌ی معاملات آسیایی آزمایش کرد.


آیا طلا بار دیگر به اوج تاریخی می‌رسد؟

به گزارش«اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) برای سومین روز متوالی در روز پنج‌شنبه، که در واقع ششمین روز از یک حرکت مثبت در هفت دوره‌ی گذشته را نیز به تصویر می‌کشد، افزایش یافت و اوج تاریخی خود را طی دوره‌ی معاملات آسیایی مجدداً آزمایش کرد.

کاهش نرخ بهره مورد انتظار توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، همراه با ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از درگیری‌های جاری در خاورمیانه، عوامل کلیدی هدایت جریان‌ها به سمت فلز زرد غیر بازده هستند.

در عین حال، پذیرش فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو در سال آینده با کاهش متوسط ​​نرخ بهره به کار خود ادامه خواهد داد، دلار آمریکا (USD) را نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل آگوست نگه می‌دارد.

این امر، همراه با لحن ریسک مثبت، معامله‌گران را از قرار دادن شرط‌بندی‌های صعودی جدید در اطراف قیمت امن طلا باز می‌دارد و سودها را محدود می‌کند.

معامله‌گران هم‌اکنون برای حصول به برخی انگیزه‌های معاملاتی در طول جلسه‌ی آمریکای شمالی به داده‌های کلان ایالات متحده نگاه می‌کنند.

انتظار می‌رود کاهش اخیر قیمت نفت خام از فشارهای تورمی بکاهد و به بانک‌های مرکزی بزرگ اجازه دهد تا نرخ‌های بهره را بیشتر کاهش دهند که این امر همچنان جریان‌ها را به سمت قیمت طلای بدون بازده هدایت خواهد کرد.

بانک مرکزی اروپا در حال انجام سومین کاهش نرخ بهره در سال جاری در این پنج شنبه است، در حالی که کاهش شدید تورم در بریتانیا، تأییدکننده‌ی شرط‌بندی‌ها برای کاهش نرخ توسط بانک انگلستان در ماه نوامبر است.

علاوه بر این، مطابق با ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، بیش از 90 درصد احتمال می‌رود که فدرال رزرو هزینه‌های استقراض را تا 25 واحد پایه در ماه آینده کاهش دهد و بازده اوراق قرضه ایالات متحده را به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای برساند.

در عین حال، دلار آمریکا روند صعودی ثابت خود را که از ابتدای ماه جاری شاهد بودیم، امتداد داد و به بالاترین سطح خود از اوایل ماه اوت صعود کرد، گرچه خیلی باعث دلسردی گاوهای طلا XAU/USD نشد.

اظهارات اخیر مقامات در کنفرانس سالانه انجمن بازار شمش لندن نشان می‌دهد که خرید مشتاقانه شمش از سوی بانک‌های مرکزی ادامه دارد. هدف بانک‌ها این است که ذخایر خود را به دلایل مالی یا استراتژیک متنوع کنند.

طبق اعلام سازمان ملل متحد (سازمان ملل) نیروهای اسرائیلی ضمن ورود به یک پایگاه با اعمال زور، به سمت نیروهای حافظ صلح شلیک کردند و با متوقف‌کردن یک حرکت لجستیکی حیاتی، به بیش از ده‌ها تن از نیروها در جنوب لبنان آسیب رساندند.

به گفته‌ی یک منبع آگاه، اسرائیل با آماده‌سازی طرحی برای پاسخ به حمله اول اکتبر، خطر تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی و یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

به علاوه، وزیر مسکن چین روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری، از اضافه‌کردن 1 میلیون پروژه‌ی شهرنشینی روستایی توسط دولت خبر داد. همچنین قرار است برای پروژه‌های شهرسازی مذکور، اقدامات پولی اتخاذ شود.

نشانه‌هایی از سند اقتصادی ایالات متحده، شامل انتشار خرده‌فروشی، مطالبات اولیه هفتگی بیکاری و شاخص تولید فیلی فدرال رزرو، بعداً در اوایل جلسه‌ی آمریکای شمالی، در کانون توجه معامله‌گران قرار خواهد گرفت.

افزون بر آن، تصمیم‌گیری سیاست پولی بانک مرکزی اروپا ممکن است باعث ایجاد نوسان در بازارها شود و انگیزه‌ی معناداری برای فلز گرانبهای امن فراهم کند و به این ترتیب، فرصت‌های کوتاه‌مدتی را به معامله‌گران ارائه دهد.

چشم‌انداز تکنیکال: تنظیمات تکنیکال سازنده‌، از چشم‌انداز توسعه‌ی مسیر صعودی پشتیبانی می‌کنند.

از منظر تکنیکال، حرکت مثبت ادامه‌دار می تواند قیمت طلا را به مرز 2700 دلار برساند. به علاوه، برخی از خریدهای متعاقب به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران صعودی تلقی می‌شود و راه را برای گسترش روند صعودی چند ماهه هموار می‌کند. چشم‌انداز سازنده با این واقعیت تقویت می‌شود که نوسانگرها در نمودار روزانه در محدوده‌ی مثبت قرار دارند و هنوز از قرار گرفتن در منطقه اشباع خرید، دور هستند.

از طرف دیگر، منطقه افقی 2662-2660 دلاری هم‌اکنون به عنوان یک پشتیبان فوری جلوتر از منطقه 2647-2646 دلار عمل می‌کند. شکست متقاعد‌کننده به پایین‌تر از دومی ممکن است باعث فروش فنی شود و قیمت طلا را در مسیر رسیدن به منطقه‌ی 2600 دلاری، به حمایت متوسط ​​2630 دلاری بکشاند.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما