روند مثبت دیگری برای طلا

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا امروز در طول جلسه‌ی معاملاتی آسیا در حدود منطقه 2670 دلار و به بالاترین سطح یک و نیم هفته اخیر رسید

روند مثبت دیگری برای طلا

به گزارش «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در روز چهارشنبه افزایش یافت؛ این فلز گرانبها در طول جلسه‌ی معاملاتی آسیا در حدود منطقه 2670 دلار و به بالاترین سطح یک و نیم هفته اخیر رسید و به این ترتیب، چهارمین روز از حرکت مثبت در پنج دوره‌ی قبلی را به تصویر کشید.

و اما عقب نشینی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، دلار آمریکا (USD) را از اوج بیش از دو ماهه‌ای که در اوایل این هفته به آن رسید، دور می‌کند و از قرار معلوم عاملی کلیدی برای حمایت از فلز گرانبهاست. علاوه بر این، در بحبوحه‌ی تنش‌های ژئوپلیتیکی پایدار، چرخش در احساس ریسک جهانی، که با لحن ضعیف‌تر در بازارهای جهانی سهام نشان داده می‌شود، برخی جریان‌های امن را به سمت فلز گرانبها هدایت می‌کند.

در کنار این، افزایش تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی، حمایت بیشتری از طلا ارائه می‌کند. با این حال، تقویت انتظارات برای کاهش سیاست کمتر تهاجمی توسط فدرال رزرو و شرط بندی برای کاهش منظم نرخ 25 واحد پایه (bps) در ماه نوامبر، هر گونه کاهش چشمگیر اصلاحی دلار را محدود می‌کند.

این امر به نوبه‌ی خود، ممکن است گاوها را از شرط‌بندی جدید پیرامون فلز زرد غیر بازده باز دارد. غیر از این، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اسرائیل از هدف قرار دادن سایت‌های نفتی و هسته‌ای ایران خودداری می‌کند، می‌تواند کمکی در جهت محدود کردن دستاوردهای طلا XAU/USD باشد، و از این رو، قبل از موضع‌گیری برای هر گونه حرکت صعودی کوتاه‌مدت، اندکی احتیاط را ضروری می‌سازد.

بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا در روز سه شنبه برای دومین روز کاهش یافت، چرا که معامله‌گران به داده‌های تولیدی ضعیف‌تر از حد انتظار و کاهش ریسک‌های تورمی ناشی از سقوط قیمت نفت واکنش نشان دادند و به این ترتیب، تقاضا برای قیمت طلای بدون بازده افزایش یافت.

شاخص تولید ایالت نیویورک در پی افزایش به بالاترین حد در 29 ماه گذشته در ماه سپتامبر، به 11.9- در ماه اکتبر کاهش یافت که ضعیف‌ترین نرخ از ماه می تاکنون را منعکس‌ می‌کند و حکایت از بدترشدن شرایط دارد.

برطرف‌شدن نگرانی‌ها از اختلال عرضه، همراه با چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا، قیمت نفت خام را به پایین‌ترین حد دو هفته‌ی اخیر می‌رساند که انتظار می‌رود فشارهای تورمی را کاهش دهد و به بانک مرکزی ایالات متحده اجازه دهد تا نرخ‌های بهره را بیشتر کاهش دهد.

با این حال، بازارها با احتمال بیشتری کاهش نرخ بهره در نشست بعدی سیاست FOMC در ماه نوامبر را قیمت‌گذاری می‌کنند که باید به عنوان زیربنایی برای دلار آمریکا باشد و هر گونه سود بیشتر برای طلا XAU/USD را حفظ کند.

در عین حال، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، روز سه شنبه با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایالات متحده پیشرفت قابل توجهی در کاهش تورم داشته است، خاطرنشان کرد در صورت تحقق پیش‌بینی‌های اقتصادی، شاهد یک یا دو کاهش دیگر نرخ بهره در سال جاری خواهیم بود.

به علاوه، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، به طور جداگانه گفت که با ادامه‌ی عملکرد خوب اقتصاد ایالات متحده و بازگشت تورم به 2 درصد، نشانه‌های قوی از رکود بالقوه در افق را نمی‌بیند.

روز سه‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ایده‌ی آتش‌بس در لبنان را رد کرد، در حالی که گروه شبه‌نظامی حزب‌الله به گسترش حملات خود تهدید کرد و به این ترتیب، خطر تشدید بیشتر درگیری‌ها را افزایش داد.

دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده است که در صورت عدم اقدام فوری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه، با مجازات‌های احتمالی از جمله توقف احتمالی انتقال تسلیحات آمریکا مواجه خواهد شد.

و اما فعالان بازار، به انتشارات اقتصادی ایالات متحده، اعم از خرده‌فروشی ماهانه، تولید صنعتی، و مطالبات معمول اولیه هفتگی بیکاری، و داده‌های کلان چین که اواخر این هفته ارائه می‌شود، توجه خواهند داشت.

از دیدگاه فنی، هر حرکت صعودی بعدی احتمالاً با مقاومتی در نزدیکی منطقه 2685 الی 2686 دلار مواجه خواهد شد.

به علاوه، اوج تاریخی در سپتامبر لمس شد. این رقم با رقم گرد 2700 دلار دنبال می‌شود که اگر قاطعانه پاک شود، زمینه را برای گسترش روند صعودی چند ماهه تثبیت‌شده در میان نوسان‌گرهای مثبت در نمودار روزانه فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، حمایت فوری در نزدیکی منطقه 2650 دلار است که قیمت طلا در زیر آن می‌تواند به منطقه 2632 الی 2630 دلار کاهش یابد. هر گونه کاهش بیشتر احتمالاً برخی از خریداران را به خود جلب می‌کند و در نزدیکی رقم گرد 2600 دلار محدود باقی می‌ماند. مورد دوم باید به عنوان یک نقطه محوری کلیدی عمل کند که اگر قاطعانه شکسته شود ممکن است باعث فروش فنی شود و راه را برای ضررهای عمیق‌تر هموار سازد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما