چرا در زمان خرید عطر نباید قهوه بو کنیم؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: چرا از قهوه در فروشگاه‌های عطر و ادکلن استفاده می‌­شود؟

چرا در زمان خرید عطر نباید قهوه بو کنیم؟

خیلی از اوقات شما به فروشگاهی می‌روید و بعد از تست چند عطر، آن فروشنده یا حتی خود شما پیشنهاد می‌دهید که قهوه بو کنید، چرا بو کردن دانه‌های قهوه را نباید انجام دهیم ؟ بینی ما یک سری گیرنده‌‌های بویایی به تعداد زیاد دارد و کارشان این است که آن بو را دریافت و برای تجزیه و تحلیل به مغز بفرستند تا ما متوجه آن رایحه بشویم و در حافظه بویایی حفظ شود. این گیرنده‌ها به بوهای جدید حساسند و تحریک می‌شوند. وقتی ما چند تا عطر تست می‌کنیم ظرفیت گیرنده‌ها پر می‌شود و دچار خستگی بویایی یا  Olfatory Fatigue می‌شوند.

خستگی بویایی چیست؟

خستگی بویایی یعنی بینی به بوهای جدید واکنش نشان نمی‌دهد مثلا بوهای اولیه را تجزیه و تحلیل نمی‌کند و تست عطر دچار مشکل می‌شود. پس چطور می‌توانیم خستگی بویایی را از بین ببریم و عطرهای بیشتری تست کنیم؟

راهکارهای جلوگیری از خستگی بویایی

تست بوی پارچه: بهترین گزینه برای رِفرِش کردن بویایی می‌تواند پارچه باشد. شما اگر لباستان تمیز است می‌توانید گوشه آن را بو کنید و با این کار خستگی بویایی را دور بزنید و عطر جدید تست کنید.

استفاده از بوهای میانی: شما می‌توانید از بوهای میانی مانند قهوه و پارچه‌های تمیز برای بازگرداندن حساسیت بویایی خود استفاده کنید. حتما می‌پرسید پس چرا گفتید دانه‌های قهوه را نباید بویید؟! بله بوکردن قهوه مشکل دارد چون آرومامولکولهای قهوه خیلی بزرگ و قوی و دیفیوز هستند. مثلا شما وارد مغازه قهوه فروشی می‌شوید و آن پشت قهوه آسیاب می‌کنند اما شما بوی آن را حس می‌کنید چون رایحه بسیار قدرتمندی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که اگر بین چند تا عطر قهوه بو کنید ظرفیت بویایی شما درگیر شده و نمی‌گذارد عطرهای جدید مثل عطرهای اولیه تجزیه و تحلیل شوند پس ممکن است عطری را خریداری کرده و وقتی در خانه اسپرس می‌کنید متوجه شوید که بوی متفاوتی دارد.

تنوع در تست عطرها: گاهی ممکن است در خانه دکانت‌های جدیدی داشته باشید و می‌خواهید همه را تست کنید. بعد از این که سه یا چهار عطر را بو کردید لباستان را سه چهار بار عمیق بو کنید سپس بقیه عطرها را تست کنید. همین موضوع برای افرادی مثل دانشجوهای پرفیومر خیلی اتفاق می‌افتد، بینی خسته می‌شود اما با راه‌کارهایی که گفتیم بینی را آموزش می‌دهید و تقویت می‌کنید در نتیجه می‌توانید عطرها را پشت سر هم تست کنید.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما