طلا بر سر دو راهی؛ پیشروی یا عقبگرد!

طلا و جواهر اقتصاد 100: به دلیل افزایش بازده اوراق قرضه و بازگشت دلار به محدوده‌ی مثبت، طلا عقب‌نشینی قبلی خود را ادامه داد.

طلا بر سر دو راهی؛ پیشروی یا عقبگرد!

طلا (XAU/USD) در روز پنج‌شنبه طی جلسه‌ی معاملاتی اروپا عقب‌نشینی ملایم خود را امتداد داد؛ علت پشت پرده‌ی این موضوع آن بود که بازدهی ایالات متحده سبز شد و دلار آمریکا (USD)، که طلا با آن همبستگی منفی دارد، پس از سقوط به کف ابتدای سال قبل تاکنون که اوایل چهارشنبه به آن رسید، بار دیگر به محدوده‌ی مثبت بازگشت. 

معامله‌گران طلا برای حصول به سرنخ‌های بیشتر در مورد مسیر آینده نرخ‌های بهره، که محرک اصلی این فلز گرانبها تلقی می‌شود، به ارزیابی چشم‌انداز اقتصاد ایالات متحده ادامه می‌دهند. از آنجا که کاهش نرخ بهره، هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بهره را کاهش می‌دهد، برای طلا حامل خبر خوبی است.

انتشار صورتجلسات نشست جولای فدرال رزرو در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که اعضای فدرال رزرو تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره دارند. برخی از اعضاء با وجود مخالفت با چنین اقدامی، حتی کاهش 0.25 درصدی در ماه ژوئیه را محتمل دیدند. به علاوه، اکثریت اعضاء، در صورتی که داده‌های کلان اقتصاد به روند فعلی خود ادامه دهند، کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر ضروری دانستند.

به طور کلی، صورتجلسه‌ی نشست فدرال رزرو، انتظارات در مورد کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تقویت کرد. با این حال، با توجه به اینکه بازار در حال حاضر به طور کامل قیمت‌گذاری کرده است و احتمال کاهش حداقل 0.25 درصدی را دارد، این صورتجلسه تأثیر چندانی بر قیمت دارایی‌ها نداشت.

مطابق با داده‌های ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، شانس «کاهش کلان» 0.50 درصدی در نشست سپتامبر در جلسات اخیر بار دیگر افزایش یافته است و در زمان انتشار این مطلب، 34.5 درصد در مقایسه با 28.5 درصد چند روز پیش است. اینکه آیا این امر می‌تواند محقق شود برای معامله‌گران موضوع جالبی است، زیرا کاهش 0.25٪ هم‌اکنون یک واقعیت است.

افزون بر آن، اینکه آیا طلا مجدداً افزایش می‌یابد یا نه، تا حد زیادی به این امر بستگی دارد که آیا فدرال رزرو حقیقتاً قصد دارد با کاهش بیشتر 0.5 درصدی نرخ‌های بهره پیش رود.

با توجه به نگرانی‌های اخیر در مورد وضعیت بازار کار ایالات متحده، داده‌های کلیدی دیگری که در روز چهارشنبه منتشر شد، اصلاحات اولیه اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) در بخش داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) برای 12 ماه منتهی به مارس 2024 بود.

اصلاح رو به پایین 818000، به طور متوسط ​​به 68000 حقوق کمتر در ماه تبدیل می‌شود و در عوض میانگین سرعت را از 242000 در ماه به 174000 کاهش می‌دهد. گفتنی است داده‌ها آنچنان بد نیستند که علائم هشداردهنده‌ی رکود را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این، همانطور که جیم رید، استراتژیست دویچه بانک خاطرنشان می‌کند، «تجدید نظرهای آماری فقط بر آمار و ارقام تا ماه مارس تأثیر می‌گذارند و درک ما را تغییر نمی‌دهد.»

با این حال، داده‌های ضعیف همچنان به روایت تضعیف بازار کار می‌افزایند و فشار بیشتری بر بازدهی ایالات متحده و دلار آمریکا وارد می‌کنند و در عوض، به طور گسترده‌ای حامی طلا خواهند بود.

داده‌های اولیه جهانی شاخص مدیران خرید (PMI) برای ماه اوت، که سطوح فعالیت در بخش‌های کلیدی صنعت را ارزیابی می‌کند، نقطه اصلی داده‌ای است که باید در روز پنج‌شنبه مورد بررسی قرار گیرند. سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در نشست بانک مرکزی در جکسون هول، رویداد مهمی برای مشکلات طلا در روز جمعه خواهد بود.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به ظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما