رکورد جدید قیمت طلا شکسته شد

طلا و جواهر اقتصاد 100: رالی صعود ادامه دارد؟

رکورد جدید قیمت طلا شکسته شد

قیمت طلا حدود 460 دلار معادل 22 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا افزایش داشته است. تنش‌های ژئوپلیتیکی، بی‌ثباتی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دورنمای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از این فلز گرانبها حمایت کرده است.

قیمت لحظه‌ای طلا با رشد 1 درصدی تا ساعت 16:24 به وقت ایران در روز سه شنبه به سطح 2528 دلار به ازای هر اونس رسید و از اوج قیمتی پیشین که در روز جمعه ثبت کرده بود، عبور کرد.

طلا همچنان نزدیک به بالاترین رکوردی که طی روزهای گذشته به آن رسیده بود معامله می‌شود. سرمایه‌گذاران منتظر انتشار جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو هستند تا مسیر کاهش نرخ بهره این بانک مشخص شود.

درحالی که سرمایه گذاران در انتظار انتشار تجدیدنظر داده‌های ایجاد اشتغال آمریکا در روز چهارشنبه و سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جمعه در نشست جکسون هول هستند، دلار روز سه شنبه به کمترین به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری سقوط کرد.

بر اساس نظرات تحلیلگران، فعالان بازار انتظار دارند که فدرال رزرو به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی، به زودی نرخ بهره را کاهش دهد.

بنابراین این کاهش نرخ بهره سطح انتظارات را برای این فلز زرد رنگ تقویت کرده است زیرا هزینه نگهداری این فلز کاهش می‌یابد و در نتیجه جذابیت دلار نیز کمتر می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 12 دلار افزایش نسبت به روز گذشته در این لحظه به 2515 دلار رسید

قیمت طلا حدود 460 دلار معادل 22 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا افزایش داشته است. تنش‌های ژئوپلیتیکی، بی‌ثباتی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دورنمای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از این فلز گرانبها حمایت کرده است.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش قیمت طلا مربوط به امید بازار به پایین آمدن نرخ بهره فدرال رزرو می‌شود. بازارها 68 درصد احتمال می‌دهند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 25 واحد در اجلاس ماه سپتامبر کاهش دهد.

شاخص دلار به پایین‌ترین رقم در سال جاری میلادی رسیده و سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم کاهش یافته است. بدین ترتیب خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌شود.

تاجران حالا منتظر جزئیات اجلاس ماه ژوئیه فدرال رزرو هستند که قرار است امروز منتشر شود و همچنین سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در مورد دورنمای اقتصاد آمریکا که در روز جمعه در جکسون هول صورت می‌گیرد.

سه مرز حیاتی در بازار طلا کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی، قیمت اونس طلا با سه سطح مقاومتی ۲۵۳۰ دلار، ۲۵۴۵ دلار و ۲۵۶۰ دلار مواجه است.

اگر قیمت بالای این سطوح تثبیت شود، احتمال ورود خریداران جدید به بازار افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، سه سطح حمایتی مهم برای طلا در سطح جهانی شامل ۲۴۹۵ دلار، ۲۴۷۹ دلار و ۲۴۶۰ دلار است و در صورت شکست هر یک از این سطوح، فشار فروش در بازار به شدت افزایش خواهد یافت.

صندوق طلای SPDR، که بزرگترین صندوق طلای قابل معامله در بورس در دنیاست اعلام کرد ذخایر آن 0.29 درصد در روز سه شنبه کاهش داشته است.‌ دارایی‌های این صندوق به بالاترین رقم طی هفت ماه گذشته رسیده بود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.11 درصد افزایش به 29 دلار و 99 سنت رسید و پلاتین با یک افزایش 0.23 درصدی 954 دلار و 45 سنت معامله می‌شود.

از طرفی واردات طلای چین دوباره کاهش یافت زیرا قیمت‌های بی‌سابقه خریداران را منصرف کرد.

به گزارش سایت طلا، مصرف‌کنندگان چینی در ماه گذشته به عقب‌نشینی از خرید طلا ادامه دادند، زیرا قیمت‌های بی سابقه و کندی پایدار اقتصادی باعث کاهش تقاضا در بزرگترین کشور خریدار شمش در جهان شد.

تمایل زیاد چین برای این فلز گرانبها که در ژانویه به اوج خود رسید، یکی از ستون‌های مهم رالی بوده است که قیمت‌ها را به بالای ۲۵۰۰ دلار در هر اونس رسانده است. اگر کندی ادامه یابد، می‌تواند رسیدن به دستاوردهای بیشتر را دشوارتر کند.

افزایش شمش به دلیل تقاضای زیاد ‌و خوش‌بینی به اینکه فدرال رزرو به زودی کاهش نرخ بهره و همچنین خرید از مصرف‌کنندگان آسیایی و بانک‌های مرکزی جهانی از جمله بانک خلق چین را آغاز خواهد کرد، ایجاد شده است.

تحلیلی از نشریه بلومبرگ 5 عامل از جمله نرخ‌های بهره واقعی را به عنوان محرک‌های اصلی افزایش قیمت جهانی طلا معرفی کرده است. از منظر برخی تحلیلگران طلای جهانی می‌تواند تا اواسط 2025 تا 2700 دلار نیز افزایش یابد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما