آیا طلا تحت فشار قرار می‌گیرد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا در جریان معاملات آمریکای شمالی، پس از رسیدن به بالاترین رقم دو هفته‌ی اخیر یعنی 2477 دلار، همچنان تحت فشار قرار گرفت.

آیا طلا تحت فشار قرار می‌گیرد؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا در جریان معاملات آمریکای شمالی، پس از رسیدن به بالاترین رقم دو هفته‌ی اخیر یعنی 2477 دلار، همچنان تحت فشار قرار گرفت. این فلز گرانبها آخرین بار با 0.60 درصد کاهش، در سطح 2430 دلار معامله شد.

داده‌ها نشان داد که بازار کار ایالات متحده تحت تأثیر هزینه‌های استقراض بالاتر تعیین‌شده‌ از سوی فدرال رزرو قرار گرفته است، چرا که تعداد آمریکایی‌های متقاضی کار کاهش می‌یابد. این موضوع فلز طلایی را تقویت کرد که قبل از عقب‌نشینی بیش از 1 درصدی، قدرت بگیرد. 

و اما وال استریت با زیان قابل توجهی همراه بود، در پی انتشار گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) مبنی بر ارقام حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) ضعیف در ماه ژوئیه، بیشتر شاخص‌های سهام حداقل 2.20 درصد سقوط کردند، در حالی که داده‌های ژوئن نیز در مسیر نزولی اصلاح شدند.

با توجه به گزارش تأسف‌انگیز PMI تولیدی که توسط موسسه مدیریت عرضه (ISM) در روز پنج‌شنبه فاش شد، همراه با ارقام NFP، احتمال کاهش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو در جلسه‌ی سپتامبر، در حال افزایش است.

برخی داده‌های دیگر حکایت از نرخ بیکاری بالاتر داشت، در حالی که میانگین درآمد ساعتی (AHE) که معیاری برای تورم دستمزد است، کاهش یافت.

پس از این داده‌ها، بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده نیز با کاهش شدید همراه بود، به طوری که شاخص 10 ساله ایالات متحده با 16 واحد کاهش به 3.815 درصد رسید که پایین‌ترین سطح از مارس است.

در نتیجه، شاخص دلار آمریکا (DXY)، معیاری برای عملکرد دلار در برابر شش ارز دیگر، بیش از یک درصد کاهش یافت و به 103.23 رسید.

داده‌های ایالات متحده در دو روز گذشته، توجیهی بر اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو بود که در صورت سردشدن اقتصاد ایالات متحده، نرخ‌های صندوق فدرال ممکن است در ماه سپتامبر کاهش یابد.

در کنار این‌ها، عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت فلزات گرانبها شد، خطرات ژئوپلیتیکی بود. گفتنی است در پی ترور رهبر حماس در اوایل هفته، تنش‌ها در خاورمیانه همچنان بالاست.

محرک‌های روزانه‌ی بازار: قیمت طلا در میان ترس از رکود سقوط می‌کند

فدرال رزرو گرچه از تصمیم خود مبنی بر بدون تغییر نگه‌داشتن نرخ‌ها خبر داد، اما همچنان اذعان داشت که داده‌های مطلوب در مورد تورم و تضعیف بیشتر بازار کار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وزارت کار ایالات متحده فاش کرد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFPs) در ماه ژوئیه 114 هزار بوده که نتوانست مطابق با برآوردهای 175 هزار نفری باشد. ناگفته نماند که ارقام قبلی از 206 هزار به 179 هزار کاهش یافته بود.

نرخ بیکاری ایالات متحده نیز از 4.1% به 4.3% افزایش یافت و میانگین درآمد ساعتی، کاهش از 0.3% به 0.2% را تجربه کرد.

در پی انتشار این داده‌ها، اکثر بانک‌ها سیاست‌های پولی تهاجمی‌تر توسط فدرال رزرو را قیمت‌گذاری کردند. در بین آنها، بانک آمریکا انتظار دارد به جای دسامبر، اولین کاهش در ماه سپتامبر انجام شود، در حالی که سیتی و جی‌پی مورگان انتظار دارند فدرال رزرو در سپتامبر و نوامبر نرخ بهره را 50 واحد در ثانیه کاهش دهد.

مطابق با گزارش ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، شانس کاهش 50 واحدی bps نرخ بهره فدرال رزرو در جلسه‌ی سپتامبر، 70 درصد است.

تحلیل تکنیکال: طلا از بالاترین سطح روزانه، به زیر 2450 دلار کاهش یافت

قیمت طلا به سمت پایین‌ترین سطح 31 جولای بین 2404 تا 2410 دلار عقب‌نشینی کرد که می‌توان علت این کاهش را به سود گرفتن در آستانه‌ی آخر هفته دانست، با توجه به اینکه بازدهی آمریکا و دلار در پایین‌ترین حد هفتگی باقی مانده‌اند.

از نقطه نظر تکنیکال، طلا XAU/USD قرار است صعودی باقی بماند و اگر خریداران به بسته‌شدن روزانه بالای 2450 دلار دست یابند، این می‌تواند چالشی را به سمت بالاترین سطح تاریخی، بالاتر از مرز 2500 دلار تشدید کند.

در صورت ضعف بیشتر، قیمت‌ها می‌توانند به زیر 2400 دلار سقوط کنند که قبل از آزمایش 100-DMA در 2337 دلار، راه را برای عقب‌نشینی به میانگین متحرک 50 روزه (50-DMA) در 2364 دلار هموار خواهد کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما