دلیل ممنوعیت فروش طلای دست دوم

بازرس اتحادیه طلا ، نقره و ساعت زنجان عنوان کرد: تداوم فروش طلای کهنه باعث می شود، عیار طلای کشور به مرور کم شود و با ادامه فروش طلای دست دوم تا 10 سال دیگر عیار طلای کشور به 690 تا 700 می رسد.

دلیل ممنوعیت فروش طلای دست دوم

​ ارجمند، بازرس اتحادیه طلا ، نقره و ساعت زنجان بیان داشت: در گذشته وقتی طلای کهنه ذوب می شد در اصل عیار طلا نیز به روز رسانی می شد ولی اکنون اگر طلای کهنه ذوب نشود مشخص نمی شود که عیار طلاهایی که به اسم دست دوم و کم اجرت در بازار خرید و فروش می شود 710 یا 720 است.

وی افزود: در چند سال اخیر در پایش مشکلات و چالش های صنف طلا اولین مشکل صنف طلا، فروش طلای دست دوم است و 99 درصد صنف طلا فروش طلای دست دوم را دوست ندارند در حالی که این مشکل را خود همکاران طلا فروش ایجاد کرده اند.

اکثر مشکلات صنف طلا را همکاران ایجاد کرده اند

ارجمند تصریح کرد: 90 درصد مشکلات صنف طلا را خود همکاران در داخل صنف ایجاد می کنند و تنها 10 درصد از مشکلات از بیرون و مربوط به مسائلی چون مالیات و سامانه جامع تجارت است که چالش های بیرونی نسبت به  معضلات که خود همکاران در صنف به وجود می آورند خیلی راحت قابل حل شدن است.

وی با بیان اینکه در 60 تا 70 سال قبل در صنف طلا طلافروش وجود نداشت و سازندگان طلا زرگر بودند و زرگر کسی است که طلا را لمس کرده و بشناسد و با نگاه کردن به طلا بفهمد که عیار طلا چیست ولی اکنون اغلب در صنف فروشنده طلا و طلافروش هستند که طلا را در ترازو وزن می کنند و می فروشند بیان داشت: اکنون طوری شده که یک ساندویچی اگر تصمیم بگیرد یک هفته می تواند شغل خود را طلا فروش کند و متاسفانه این طلا فروش ها  زرگر نیستند و طلا را نمی شناسند و عیار و چگونگی تقلب در طلا را نمی دانند و این طلا فروشان صنف ما را خراب کرده اند و متاسفانه روز به روز تعداد آنها بیشتر می شود.

ارجمند ادامه داد: درگاه صدور مجوز های کسب و کار نیز باعث شده که اتحادیه های طلا رسما هیچ کاره باشند و به افرادی که هیچ سابقه و حرفه ای ندارند جواز داده  شود که این امر  باعث ایجاد این مشکلات در صنف شده است.

همین مسئله باعث شده برخی افراد که تلاش دارند به هر قیمتی پول دربیاورند و برایشان مهم نیست که تولید کننده نابود می شود به صنف طلا ورود میکنند و متاسفانه در همین بازار کنونی روزی یک کیلو طلای دست دوم می فروشند در حالی که نهایتا می توان  به طور متوسط 30 گرم طلای نو فروخت.

فروش طلای کهنه ، دامنه تخلف در صنف طلا را افزاش داد

بازرس اتحادیه طلا ، نقره و ساعت زنجان با تاکید بر اینکه فروش طلای دست دوم واقعا به تولید ضربه می زند و اگر قرار باشد طلا های کهنه خرید و فروش شود چرخه تولید صنعت طلا از بین می رود بیان داشت: در حال حاضر نیز این حجم زیادی که طلای دست دوم خرید و فروش می شود در کشور طلای دست دوم وجود ندارد و اغلب طلاهایی است که در زیر زمین تولید می شود و عیار استاندارد ندارند و فروش این طلاهای عیار پایین باعث می شود  به مرور طلای عیار پایین وارد چرخه شود که به عیار طلا ضربه می زند.

وی گفت: در صنعت طلا ، طلای کم اجرت وجود ندارد و این طلایی که سازنده با یک درصد اجرت به بنکدار می دهد و بنکدار 3 درصد می فروشد، قطعا مشکل عیار دارد و عیار آن 720 یا 730 است که طلا فروش ها نمی تواند تفاوت عیار آن را از طلای  750 عیار تشخیص دهند.

 ارجمند بیان داشت: مسبب رواج فروش طلاهای کم اجرت ، فروش طلای کهنه است و دست دوم فروشی دامنه تخلف را در صنف طلا افزایش داد.

صنف طلافروش مردم را به خرید طلای دست دوم عادت داد

وی با بیان اینکه اگر مردم را به خرید طلای دست دوم عادت نمی دادیم، حتی اگر طلا گرمی 10 میلیون هم می شد مردم طلای نو را می خریدند مانند ماشین که با توجه به اینکه  400 میلیون تومان شد مردم همچنان خریدند گفت: صنف طلا مردم را به خرید طلای دست دوم عادت داد و اکنون  هم برای حذف آن بهانه هم می آورد.

بازرس اتحادیه طلا، نقره و ساعت زنجان اظهار داشت: در حال حاضر اکثر طلا فروشان در سراسر ایران طلای کهنه می فروشند و وقتی طلای  دست دوم گیرشان نمی آید طلای کم اجرت سفارش می دهند.

ارجمند اذعان داشت: در گذشته فروش طلای دست دوم به این میزان باب نبود و در مقابل 100 کیلو تولید طلا در آن زمان، فروش روزانه 100 یا 200 گرم طلای دست دوم مشکلی ایجاد نمی کرد.

طلا اجرت خود را جبران میکند

وی ادامه داد: اینکه برخی از همکاران می گویند اغلب مردم تمایل به خرید طلای دست دوم دارند دلیل نمی شود که تولید کننده را زیر پا گذاشت.

ارجمند تصریح کرد: طلا در قدیم پس انداز بود ولی امروز مردم به دنبال دلالی هستند و می خواهند 100 گرم طلا که می خرند سود آنی داشته باشد، در صورتی که اگر طلا به مرور زمان و خرد خرد خریده و پس انداز شود اجرتی که داده اند بر اثر تورم جبران و سود می کنند و ظرف شش ماه نشده طلا با افزایش قیمت ، اجرت خود را جبران می کند.

وی افزود: در هیچ جای دنیا، کسی طلای کهنه نمی فروشد و در کشورهای دیگر مردم برای پس انداز شمش میخرند و شمش های 999.9 در وزن های یک گرم تا 20 کیلوگرم وجود دارد که می توانند بخرند.

تمایل طلافروشان به فروش طلای کهنه برای سود بیشتر

بازرس اتحادیه طلا، نقره و ساعت زنجان در گفتگو با سایت طلا گلدنیوز اذعان داشت: افرادی که اکنون فروش طلای کهنه را انجام می دهند سود بیشتری از نو فروش ها دارند چون طلای دست دوم را از مشتری با عیار 740 می خرند و 750 می فروشند و 7 درصد هم سود می گیرد و همچنین سه درصد سود بیشتر به ازای ما به تفاوت عیار دریافت می کنند که این امر باعث می شود تمایل به فروش طلای دست دوم داشته باشند.

ارجمند خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از همکاران بهانه می آورند که اگر طلای کهنه را آب کنیم 20 درصد آن کسر می شود که این  اظهار نظر ها درست و حرفه ای نیست و کسری طلا در یک کیلوگرم  طلا 10 گرم است که اکنون نیز با دستگاه های جدید 9 گرم آن از خاک جمع آوری می شود و تنها یک گرم پرتی دارد و این اشتباه است که می گویند 20 گرم طلا در ذوب از بین می رود.

وی اذعان داشت: به شخصه  تا کنون یک گرم طلای کهنه نفروخته ام چرا که در گذشته سازنده طلا بودم و کارگاه های طلاسازی را دیده ام که 40 تا 50 نفر کارگر داشته اند و  اکنون کارگر های کارگاه ها بیکار شده  و در اسنپ کار می کنند نباید.

چند صد کیلو سکه های بدل پارسیان در دست مردم

ارجمند بیان داشت: در حال حاضر چند صد کیلو سکه های بدل پارسیان دست مردم است چرا که برخی سودجویان و متخلفان سکه های پارسیان را حتی در اوزان بالا و در وزن های 700 تا 800 سوت با فلز برنج ضرب و توزیع و فروخته اند که حتی زرگر های با سابقه هم  نمی توانند در وکیوم  تشخیص دهند و تشخیص سکه های تقلبی از اصلی برای طلافروشان محال است مگر از وکیوم خارج و محک بزند.

وی گفت: پس از تصویب ممنوعیت فروش طلای دست دوم، برخی همکاران صنف مخالفت هایی می کنند و بهانه هایی می آورند که ابتدا باید فروش طلای دست دوم در فضای مجازی ممنوع شود که  این امر محال است و برای جلوگیری از این امر  تنها می توان  به مردم توصیه کرد  که برای حفظ سرمایه خود از طلا فروشی های مجاز و به صورت  حضوری خرید کنند چرا که  فضای مجازی برای کالاهایی است که در دسترس مردم نیست ولی طلا  کالایی است که امروزه خوشبختانه در  اغلب روستا ها هم طلافروشی وجود دارد.

مخالفت با ممنوعیت فروش طلای دست دوم، ظلم به تولید کننده است

ارجمند با تاکید بر اینکه مخالفت با اجرای ممنوعیت فروش طلای دست دوم، ظلم به تولید کننده و سازنده است بیان داشت: اگر در هر شهری فروش طلای دست دوم ممنوع شود و همه همکاران صنف همکاری کنند، ممکن است که وقفه ای در خرید طلا ایجاد شود ولی در نهایت مردم طلای نو را می خرند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما