این ساعت مد روز ویژه افراد خاص پسند است
طلا و جواهر اقتصاد 100: هایپ یکی از رایجترین اصطلاحات در بین کسانی است که کلکسیون ساعت مچی دارند. دقیقاً همان بالا در کنار کلماتی مانند “نمادین” و جمله “آره! من همین الان این ساعت رو در دستم داشتم!» قرار میگیرد.
ساعت هایپ چیست؟
در ظاهر، تعریف ساعت هایپ ممکن است واضح به نظر برسد. با این حال، وقتی از سه کلکسیونر مختلف معنای آن را بپرسید، ممکن است به همان اندازه درباره اینکه چه ویژگیهایی باعث هایپ بودن یک ساعت میشود، پاسخ های متفاوتی دریافت کنید. بنابراین، ما بار پاسخگویی به این سوال قدیمی (نه چندان قدیمی) که “ساعت هایپ چیست؟” را بر عهده گرفته ایم. یک بار برای همیشه. بنابراین، هر چه بادا بادا.
معنای هایپ، همانطور که در دیکشنری وبستر معنی شده است….. خب دارم شوخی میکنم. احتمالا بهترین نقطه برای شروع، واضحترین و رایجترین تعریف باشد. برای این کار، به چیزی اشاره میکنم که در حین لذت بردن از تفریح پنهانم، یعنی تماشای لایو استریم انجمن ساعت در یوتیوب شنیدم. درباره اولین لذت پنهانی من سوالی نپرسید زیرا دیدگاهتان نسبت به من، دیگر مثل قبل نخواهد بود.
بیایید درباره به رخ کشیدن صحبت کنیم
یکی از اعضای انجمن در یکی از این استریمها (خودتان بهتر میدانید) اغلب از عبارتی استفاده میکند که من نتوانستهام آن را از ذهنم بیرون کنم. نمیدانم او خودش آن اصطلاح را ابداع کرده است یا نه، اما اگر این کار را کرده باشد، بدون شک، یک نابغه است. او گفت که “ساعت هایپ” با میزان احتمال پیروزی در “جنگ انعطاف پذیری در آسانسور” تعریف میشود. میپرسید جنگ انعطاف پذیری در آسانسور چیست؟ اساساً اگر دو نفر در آسانسور باشند (با فرض اینکه ساعتهای یکسانی نداشته باشند)، هر کدام از ساعتها که بهتر نشان دهد دارای پول، قدرت، اعتبار و یا هر سه تای این موارد است، برنده جنگ به رخ کشیدن است.
این احتمالاً گستردهترین تعریف هایپ است؛ زیرا به طور یکسان، هم نظر عاشقان ساعت را شامل میشود و هم نظر کسانی که علاقه چندانی به ساعت ندارند. به عنوان مثال، اگر دو عاشق ساعت با یک شهروند معمولی، سوار یک آسانسور باشند و یکی از آنها رولکس داشته باشد، چند ساعت طول میکشد تا قطار به کانزاس سیتی برسد؟ صبر کنید. افکارم از ریل خارج شدند و به یک قطار واقعی تبدیل شدند. نکته این است که یک رولکس، همیشه در جنگ به رخ کشیدن در آسانسور عملکرد خوبی خواهد داشت. این موضوع تا حدی به دلیل حضور گسترده او در فرهنگ پاپ است و این برند اساساً جای را در سالن هایپ باز کرده است.
دومین ساعت موفق در جنگ به رخ کشیدن ساعتها در آسانسور، رویال اوک از اودمار پیگه است که هر کسی در حوالی دنیای ساعت مچی آن را میشناسد. احتمالاً به همین دلیل است که بین افراد مشهور، بسیار محبوب است. با استفاده از تعریف اولیه به عنوان شاخص، هر مدل رولکس و ایپی رویال اوک میتواند از هایپترین ساعتها در بین تمامی ساعتهای هایپ باشد. ریچارد میل ممکن است تنها یک سوم به این حالت، نزدیک شده باشد؛ اگر چه فکر میکنم این برند هنوز حافظه پنهان برندهای گستردهای مثل رولکس یا اودمار پیگه را ندارد. با این تعاریف، هایپ مربوط به همه چیز در مورد درک و شناخت برند برای بزرگترین گروه مشتریان است. اگر مانند من، ساعت هایپ را به عنوان ساعتی میشناسید که دیگران را با ذکر نام تجاری یا مدلش تحت تأثیر قرار میدهد؛ پس با تعریف اولیه موفق هستید.
غیر قابل دسترس بودن
دیگران استدلال میکنند که تعریف اولیه فاقد تفاوتهای ظریف است و به طور غیرمنصفانهای، درخواست کنندگان ساعت را دسته بندی میکند…….. خب منظورم از درخواست کنندگان ساعت، طرفداران ساعتهایی که است در بالا نام برده شد. آنها همانند هیولایی به دنبال هایپ بودن ساعت هستند. آنها معتقدند که تعریف آنها از ساعت هایپ، بیایید آن را تعریف دوم بنامیم، بیشتر به کمیاب یا دسترسی دشوارتر ساعت مربوط میشود تا نام برند. با این تعریف، یک کرونومتر قدیمی استرونومیکال سیکو با 4520 حرکت که چند سال پیش به قیمت 40000 دلار فروخته شد، بسیار هایپ محسوب میشود. به همین ترتیب، قیمت مون سواچ برای مدت کوتاهی در ایبی افزایش یافت و هایپ بود. در آن زمان مردم فروشگاههای سواچ را خالی میکردند.
در مقابل این تعریف، ساعت رولکس Oyster Perpetual که به راحتی در دسترس است، تبدیل به ساعت هایپ نمیشود. این به این دلیل است که دسترسی به آن چندان سخت نیست و برای به دست آوردن آن نیازی به این همه تلاش و پول نقد ندارید. تعریف دوم، صرفاً بر نادر بودن و دشواری تدارکات، بیش از هر چیز دیگر اشاره دارد و توجه چندانی به نام تجاری و یا حتی دقت ساعت سازی نمیکند. همه چیز در مورد عرضه و تقاضا است. من طرفدار این تعریف خاص نیستم؛ زیرا در این تعریف، تنها هدف ساعت این است که شخصی را تحت تأثیر قرار دهد؛ مگر اینکه با طرف مقابل مکالمهای را شروع کنید. با استفاده از مثال سیکو در بالا، هر کسی که این مقدار پول را برای یک سیکو قدیمی خرج میکند، نگران تحت تأثیر قرار دادن کسی جز خودش نیست.
با این حال، گاهی اوقات تعریف دوم از تعریف اول ادغام میشود تا نوعی هایپ جهنمی ایجاد کند. نمونهای از این نمونه هایپ، رولکس دیتونا لمانز است. این ساعت از نوع رولکس است. همچنین یک دیتونا است؛ دوباره سطح بالا رفت. دستیابی دشوار آن را هم به این موارد اضافه کنید تا حجم عظیمی از هایپ سازی داشته باشید. تعریف اولیه، گستردهترین شبکه هایپ را ایجاد میکند و تعریف دوم، انتخاب ظریفتری را به همراه دارد.
قبل از اینکه خود را تخریب کنید، خود را بشناسید
این جمله ما را به تعریف سوم میرساند. تعریف سوم، هایپ را به عنوان ساعتی تعریف میکند که به قدری نادرست است که باعث میشود عاشقان ساعت، مرواریدهای با ارزش خود را با تمام شرح مشخصات و عوارضشان در چنگ بگیرند. با این تعریف، ساعتهایی پیچیده و مبهم که تعداد بسیار کمی از افراد عادی، آنها را تشخیص میدهند، به عنوان یک هایپ تشخیص داده میشوند. با این حال، این بدان معنا نیست که ساعت باید بسیار پیچیده باشد؛ اگر چه از چیزی شبیه تعریف اول به عنوان شوخی یاد کنیم. تقسیم سه گانه Lange و Söhne مطمئناً کمک خواهد کرد. تقریباً هر ساعت گرند سیکو اسپرینگ درایو با این تعریف مطابقت دارد. اگر به این تعریف محدود پایبند باشید، گرند سیکو در واقع ممکن است، هایپترین ساعت دنیا باشد. این تعریف برای ساعتسازان مجاور گرند سیکو در کریدور نیز صدق میکند.
در حالی که تعریف اول، این تئوری را مطرح میکند که هایپ فقط به معنای خودنمایی به افراد زیادی است، ولی تعریف سوم شامل خودنمایی برای گروه بسیار محدودی از افراد است. با این حال، این دسته از افراد کم، آنقدر آگاه و مستعد هستند که نیازی به سوال پرسیدن ندارند. کمبود دانش فرد مقابل، به صاحب ساعت فرصت میدهد تا دانش خود را در مورد مشخصات ساعت نشان دهد و فرد مقابل را با ساعتش تحت تأثیر قرار دهد.
من فکر میکنم که تعریف سوم به عنوان شکل کنترل شده هایپ، صلاحیت دارد؛ اما آنقدر مطابق انتظار نیست که به عنوان تعریف استاندار قبول شود. به هر حال وقتی به مرد هایپ یک گروه موسیقی فکر میکنید، او لزوماً کسی نیست که میتواند تمام جزئیات پیچیده تاریخ گروه یا فرآیند پیچیده آهنگ نویسی را به شما بگوید. او مردی پر سر و صدا، پر زرق و برق و تا حدودی نفرتانگیز است که وظیفهاش، مورد توجه قرار دادن افراد گروه تا حد ممکن است.
صرف نظر از اینکه به کدام تعریف پایبند هستید، اجازه ندهید که هایپ بودن یا نبودن بر تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد. اگر فکر میکنید داشتن ساعت هایپ، هر طور که تعریفش میکنید، چیز بدی است، اینطور نیست. همه ما ساعتهایمان را به دلایل مختلف دوست داریم. این دلیل هر چه که باشد، مناسب سلیقه خود شماست. پس ایپی رویال اوک تمام طلایی خود را بپوشید و با من سوار آسانسور شوید.
ارسال نظر