آیا چشم‌انداز طلا روشن است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم‌انداز بلندمدت طلا همچنان مثبت است.

آیا چشم‌انداز طلا روشن است؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» در پی انتشار گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) در ماه مه، طلا (XAU/USD) در روز جمعه به 2330 دلار رسید.

PCE که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو ایالات متحده است، حاکی از آن بود که رشد قیمت‌ها از 2.7 درصد در ماه مه به 2.6 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش یافته است و البته نتیجه با انتظارات مطابقت داشت. PCE هسته نیز همانطور که انتظار می‌رفت، از 2.8 درصد به 2.6 درصد کاهش یافت. داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که تورم به طور پیوسته به سمت هدف 2.0 درصدی فدرال رزرو کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، گزارش اداره تحلیل اقتصادی ایالات متحده نشان داد که داده‌های هزینه‌های شخصی در ماه مه 0.2٪ افزایش یافت، در حالی که پیش‌بینی‌ها در سطح 0.3٪ بالاتر از 0.1٪ در آوریل بود.

آنچه مسلم است بدان دلیل که طلا دارایی بدون بازده تلقی می‌شود، نسبت به نرخ‌های بهره‌ی تعیین‌شده توسط فدرال رزرو حساس است. داده‌ها به وضوح بیان می‌کند که فدرال رزرو احتمالا زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، اقدام به کاهش نرخ بهره خواهد کرد، که این موضوع برای قیمت طلا مثبت است.

سخنگویان فدرال رزرو خوش‌بینانه‌تر به نظر می‌رسند

بدیهی است که اظهار نظرات سخنرانان فدرال رزرو در مورد چشم‌انداز نرخ بهره بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، تصریح کرد که فدرال رزرو در آینده کاهش نرخ بهره را آغاز می‌کند که این صراحت، به وضوح بیانگر برنامه‌های دقیق‌تری خواهد بود که جایگزین وابستگی بی‌چون و چرا به داده‌ها شده‌اند. البته این وابستگی در اظهارات قبلی رئیس فدرال رزرو کاملأ مشهود بود.

بوستیک کاهش نرخ بهره را در سه ماهه چهارم در برنامه داشت و به احتمال زیاد پس از آن، در سال 2025 چهار ربع کاهش نرخ بهره نیز خواهد داشت. وی در این مورد ابراز داشت که وقتی فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ کند، این اولین مورد در یک سری، و دلیلی برای صبر و بردباری است.»

بوستیک همچنین نگرانی‌های مطرح‌شده در مورد تضعیف بازار کار را رد کرد و اظهار داشت که کسب و کارها به وضوح بیان می‌کنند که هیچ صخره‌ و مانعی در مسیر بازار کار نمی‌بینند.

یکی دیگر از مشکلات فدرال رزرو تورم بالای بخش خدمات بوده است. با این حال، به گفته‌ی رئیس فدرال رزرو آتلانتا، نشانه‌هایی وجود دارد که این نیز چندان داغ نیست.

و براساس ابزارهای ارزیابی مبتنی بر بازار، احتمال نسبتاً بالای ۶۶ درصدی کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در (یا قبل از) نشست سپتامبر فدرال رزرو، درست پس از انتشار داده‌های PCE در ماه می، وجود دارد.

گفتنی است ابزار نظارت بر نرخ گروه CME این برآورد را تعیین کرده است که شانس این تخمین را با استفاده از قیمت‌های آتی صندوق‌های 30 روزه فدرال رزرو محاسبه می‌کند.

چشم‌انداز بلندمدت طلا روشن به نظر می‌رسد

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم‌انداز بلندمدت طلا همچنان مثبت است. و از دلایل روشن این امر وجود خطرات و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، اوکراین، و رویدادهای ناشی از تغییرات آب و هوایی و چالش‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری است که تقاضا برای طلا را به عنوان یک پناهگاه امن تقویت می‌کنند.

طلا همچنین رابطه پیچیده‌ای با دلار آمریکا (USD) دارد، به طوری که دلار قوی آمریکا، برای طلا حامل اخبار منفی است. گذشته از آن، تقاضای بانک‌های مرکزی عمدتا آسیایی را به عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش ارزهای خود در برابر دلار آمریکا افزایش داده است.

کنفدراسیون تجاری BRICS همچنین از طلا به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا به عنوان ابزار اصلی تجارت جهانی استفاده می‌کند. طلا با توجه به موقعیتی که به عنوان یک ذخیره ارزش باثبات و مطمئن دارد، قابل اعتمادترین جایگزین به عنوان وسیله مبادله بین کشورها با ارزهای داخلی مختلف و اغلب نوسانی است.

بقیه کشورها در تلاش هستند تا از عدم وابستگی به دلار اطمینان حاصل کنند. جوی یانگ، رئیس بخش مدیریت محصول و بازاریابی شاخص در مارکت‌وکتور ایندکسز (MarketVector Indexes)، در مصاحبه اخیر با کیتکو نیوز، با اشاره به این باور که روندهای جهانی در آینده (تا سال 2400) طلا را بالاتر خواهند برد، این فلز گرانبها را ارائه‌دهنده‌ی فرصت دیگری برای نگهداری دارایی‌هایی برشمرد که هنوز یک ذخیره‌ی بسیار مهم ارزش تلقی می‌شوند. البته وی گرچه محرک افزایش ارزش طلا را روندهای جهانی عنوان کرد، اما همچنان معتقد است که عامل اصلی رشد و صعود طلا، تصمیم‌گیری فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره خواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما