با طرح‌ها و مدل‌های مختلف سنگ فیروزه آشنا شوید

طلا و جواهر اقتصاد 100: فیروزه یکی از پرکاربردترین سنگ ها در صنعت جواهرسازی است.

با طرح‌ها و مدل‌های مختلف سنگ فیروزه آشنا شوید

 زیبایی نگین فیروزه ، در انگشتر، دستبند و گردنبند بسیار چشم نواز و جذاب است. به طور معمول انواع فیروزه با توجه به رنگ، معدن و شکل ظاهری دسته بندی می‌شود. 

1- فیروزه آبی

گرانترین رنگ فیروزه، آبی یک دست، شدید و آبی ملایم است که در تجارت بعضاً به نام آبی تخم‌مرغ روبی یا آبی آسمانی نیز شناخته می‌شود. منبع اصلی این رنگ منطقه نیشابور ایران است و با آبی ایرانی نیز شناخته می‌شود، خواه واقعاً در ایران استخراج شده باشد، خواه در خارج از ایران.

2- فیروزه سبز

به طور کلی، فیروزه‌ی سبز رنگ تا سبز مایل به آبی نسبت به آبی رنگ های خالص مطلوبیت کمتری دارد. اما این موضوع به اولویت شخصی فرد بستگی دارد. نوع سبز رنگ آن از انواع فیروزه است. برخی از طراحان معاصر زیورآلات به دنبال این رنگ هستند.

3- فیروزه سفید

برخی از انواع این سنگ در معادن شهرهای کرمان و شیراز سفید رنگ هستند. فیروزه سفید در این دو شهر شهرت دارد. درجه‌ی سختی این گوهر به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند شیشه را برش دهد.

در دسته‌بندی شکل و ظاهر، فتحی، اظهاری، سلیمانی، ورلوی و آسمان از انواع فیروزه هستند که در این دسته جای می‌گیرند.

عجمى، شجرى، چغاله نیم رنگ، چغاله سفید، عربى، توفال رنگین، نرم و درشت از دیگر انواع فیروزه می‌باشند.

الگوهای انواع فیروزه

فیروزه که از آبی روشن تا سبز مایل به آبی متغیر است، می‌تواند نیمه‌شفاف تا مات باشد. معمولا این گوهر همچنین خالدار است. البته گاهی با لکه‌های تیره نیز دیده می‌شود. علاوه بر این ممکن است رگه‌هایی از ماتریس در آن جریان داشته باشد. (ماتریس بقایای دیگر سنگ‌ها در اطراف این گوهر است). ماده‌ای که به عنوان فیروزه عنکبوتی شناخته می‌شود حاوی درزهای ظریف ماتریسی است . این ماده الگوهای شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد.

با ارزش‌ترین انواع فیروزه‌، آبی یکدست ملایم است. این نوع بدون ماتریس است و توانایی تبدیل به یک براق کننده خوب را دارد.

شکل برش انواع فیروزه

انواع فیروزه عموما به شکل کابوچون بریده می‌شود. شکل گنبد، کاملاً گرد است که رنگ و بافت ماتریس آنها را به زیبایی نمایان می‌کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان و صنعتگران، این گوهر را را به صورت مهره‌های گرد یا مستطیلی برای گردنبندهای رشته‌ای به قطعات کوچک و مسطح تبدیل می‌کنند. این قطعات در منبت کاری جواهرات بسیار محبوب هستند. برخی از فیروزه‌های آبی با کتیبه‌های فارسی یا عربی حک شده‌اند که منبت کاری آن‌ها با طلا است. زیرا در صورت استفاده از مواد خشن با کیفیت پایین امکان دارد در ناگت فرو بریزد.

وزن عیار فیروزه

وزن انواع فیروزه با قیراط محاسبه می‌شود و پنج قیراط برابر با یک گرم است. این گوهر در طیف گسترده‌ای از سایز و اندازه‌ موجود است. در جواهرات بومی آمریکا در همه اندازه‌ها، حتی سنگ‌های بسیار کوچک نیز استفاده می‌شود. قطعات بزرگ آن برای استفاده در کنده کاری‌ها محبوبیت دارد. برای هر سایزی، کیفیت و یکنواختی رنگ جذاب آن عامل اصلی برتری است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما